Статия
Предпразнични вълнения
Макар есенното слънце още да грее много приятно, предстоящите празници вече се усещат във въздуха. Производители, търговци и потребители се стягат за най-големия пазар през годината. Много търговци обявяват предпразнични намаления, други обещават не „черен петък“, а „черни седмици“ и дори месец. А какво правят потребителите? За повечето от тях тазгодишните празници ще са изпитание – заради инфлацията, непосилните цени на енергията, липсата и цените на твърдите горива, неизвестността и тревожността на много от съгражданите ни.
Именно затова тази година трябва да бъдем много по-подготвени и организирани при предпразничните покупки. От плановете какво да купим до най-качествения и изгоден избор.
Какво казва законът?
Първо, по отношение на фиктивните намаления: Член 68д, ал. 1 и 2, т. 4 от ЗЗП определя като заблуждаваща търговска практика, която съдържа невярна информация и въвежда в заблуждение потребителя, включително за цената или за начина на нейното изчисляване или за съществуващо специфично предимство по отношение на нея. Тази нелоялна търговска практика е забранена от ЗЗП и неспазването й води до административни санкции за некоректните търговци.
При сезонните разпродажби е особено важно да бъдем на „ти“ с етикетите и тяхната информация. Изписването на намалението е задължително върху етикета на всяка стока и може да стане по един от три начина:
- графично – с поставяне на новата цена до старата зачертана цена;
- словесно – с изписване на думите “нова цена” и “стара цена”, последвани от изписване на съответните суми,
- цифрово в проценти – чрез изписване на процент на намалението и поставяне на новата цена до старата, която е зачертана.
Етикетите на стоките трябва да отговарят на следните по-важни изисквания:
- Етикетите задължително трябва да бъдат на български език и да включват информация за производителя и вносителя, ако стоката е от внос, за вида на стоката, съществените й характеристики, срока на годност и условията на съхраняването й и, ако е необходимо, указания за употреба.
- Информацията трябва да бъде ясна, разбираема, да не бъде подвеждаща и да бъде четлива. Ако производителят е поставил етикет с такава информация, търговецът няма право да го променя, ако по този начин има вероятност да подведе потребителите.
- Словесната част от етикета може да бъде заменена с графична само ако върху него се използват широко разпространени символи или пиктограми.
- Върху етикета на стоките, които са опаковани или пакетирани предварително, трябва да бъде описано тяхното количество.
- Ако опаковката не разполага с етикет, количеството трябва да бъде изписано върху самата стока или на табела, непосредствено поставена до нея.
- Ако производителят или вносителят не са изписали количеството, търговецът е задължен да го направи и носи отговорност, ако не го изпише върху стоката.
Нови права за потребителите
Както ви съобщихме навреме, от 28.05.2022 г. влязоха в сила изменения на Закона за защита на потребителите (ЗЗП), с които се въвеждат новите изисквания на европейските директиви за защита правата на потребителите (Директива (ЕС) 2019/2161; Директива 93/13/ЕИО; Директиви 98/6/ЕО, 2005/29/ЕО и 2011/83/ЕС). С изменението на ЗЗП се въвеждат нови правила и задължения на търговците относно защита правата на потребителите – санкциите, налагани за нарушения, онлайн търговията и търговията през онлайн платформи, нелоялни търговски практики, намаления на цените и др.
Потребителите трябва да са наясно с приетите със закона техни нови права, защото те ще им дадат основание и сила да защитават интересите си по време на големите предпразнични покупки. Какво трябва да имаме предвид?
- Потребителите ще разполагат с повече време да върнат стоките, поръчани по интернет, както и са защитени от скрити такси.
- На потребителите, закупили стоки по интернет, не може да се начисляват високи такси за използване на платежно средство като кредитни или дебитни карти.
- Потребителите вече могат се откажат от договора в срок от 14 дни и да върнат стоките, поръчани онлайн, като ако не са уведомени за това си право от търговеца, този срок е една година.
- Срокът за отказ от договора започва да тече от получаване на стоката, а не от момента на сключване на договора.
- По-ясни правила и по-кратки срокове има за възстановяване на сумите. Търговците са задължени да възстановяват парите на потребителите, включително и разходите за доставка, при отказ от договора, в срок от 14 дни.
- Потребителите получават образец на формуляр за отказ, който те могат (но не са задължени) да използват, ако решат да променят желанието си или ако желаят да се откажат от договора, сключен от разстояние или в дома им. Това ще улесни и ускори отказа, независимо от мястото в ЕС, където е бил сключен договорът.
- Ако търговците искат потребителят да поеме разходите за връщане на стоките, след като той е решил да ги върне, те трябва предварително ясно да обяснят това на потребителите. В противен случай търговците трябва да платят за връщането на стоките.
- Потребителите, закупили музика, филми или книги като дигитални продукти, за първи път имат възможност да се откажат от договора, но само до момента, в който е започнало изтеглянето.
- Ако една стока се повреди три пъти и след всяка рекламация търговецът я поправя, то при поява на друг дефект потребителят ще може да развали договора и да си иска парите обратно. Отпада възможността за търговците безкрайно да удовлетворяват рекламациите с ремонт.
- При предявяване на рекламация задължително търговецът трябва издава на потребителя документ за това, както и се увеличават местата, където може потребителите да подадат рекламация, като вече това може да бъде направено във всички търговски обекти на продавача.
Отговорност на търговците
Имуществената санкция може да бъде определена в размер от 4% от годишния оборот на съответния търговец за нарушения, свързани с:
- нарушение на разпоредбите относно прилагането на нелоялни търговски практики;
- нарушение на разпоредбите във връзка с договорите извън търговския обект и договорите от разстояние, както и за възпрепятстване правото на потребителя да се откаже от договора от разстояние или от договора извън търговския обект, без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи;
- продължаващо прилагане от търговец на клауза, включена в договор с общи условия с потребители, която е обявена с влязло в сила решение на съда за неравноправна.
В случай на нарушение на разпоредбите, свързани с обозначаването на продажната цена и цената за единица мярка, имуществената санкция е в размер от 5 000 лв. до 50 000 лв.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 4 общо )
anonymous
We evaluated whether de novo nephrogenesis can be induced postnatally beyond 3 days <a href=http://cial.buzz>buy cialis</a> This time, although the invading why does red wine lower my blood pressure human race could not be completely wiped out, the dwarf king wanted to use a long line to catch big fish
Написан на: 24/10/2023 21:16 Докладвай този коментар
anonymous
I mean, it s a very small country, said Blixt, when asked what it would mean to win a major championship <a href=https://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>how to buy cialis</a> A baseline eye exam
Написан на: 03/06/2024 01:33 Докладвай този коментар
anonymous
<a href=http://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>buy viagra cialis online</a> 1 The employer shall establish and maintain for each employee an accurate record of any measurements taken to monitor employee exposures and any medical consultation and examinations including tests or written opinions required by this standard
Написан на: 14/06/2024 09:31 Докладвай този коментар
anonymous
<a href=https://fastpriligy.top/>can you buy priligy in usa</a> Palliative care Symptom management and end of life care 2004 World Health Organization Geneva, Switzerland World Health Organization Google Scholar 37
Написан на: 17/10/2024 15:49 Докладвай този коментар
anonymous