Статия
Енергийна ефективност
Енергийна ефективност
Кампанията „Coolproducts for a cool planet”
Coolproducts (www.coolproducts.eu) е кампания, която има за цел да постави амбициозни минимални изисквания за енергийна ефективност и други екологични аспекти на продуктите, продавани в Европейския съюз. В съвременния забързан свят всеки ден се появяват нови технологии, които консумират все повече енергия. Затова трябва да спрем и да помислим как бихме могли да намалим негативните последици за околната среда.
Енергийната ефективност е тема, която е на път да се превърне в основна задача на обществото. Продуктите, които използваме в ежедневието си – от компютри до телевизори и бойлери - консумират много енергия и влияят негативно на околната среда. Чрез употребата на бойлери се отделя същото количество вредни емисии, колкото в целия транспортен сектор. Ако искаме да спасим климата и природата, както и да намалим сметките си за електричество, трябва да принудим производителите да направят продуктите си по-екологични и ефективни. Също така трябва да подобрим рециклирането им и да се отървем от токсичните химикали, които се съдържат в част от тях.
Доста хора вече са направили първата крачка, зaкупувайки енергоспестяващи уреди. Проблемът е, че пазарът е преситен с много продукти. Няма регулация, която да способства за премахването на енергоемки продукти, а липсата на достоверна информация усложнява задачата още повече.
Добрата новина е, че ЕС работи по въпроса за поставяне на минимални екологични изисквания за продуктите, произвеждани на територията на 27-те страни членки. Според директивата (Директива 2009/125/ЕС) за екодизайн на електрическите уреди в бъдеще трябва да се произвеждат само продукти, които отговарят на определени условия за енергийна ефективност и други екологични изисквания. Амбициозната 10-годишна стратегия предвижда в европейската енергетика да бъдат инвестирани трилион евро за подобряване на ефективността и намаляване на замърсяването. Целта на стратегията е до 2020 г. въглеродните емисии да бъдат съкратени с 20%, използването на вятърна и слънчева енергия да нарасне с 20% и ефективността да се увеличи също с 20%.
Проблемът е, че доста влиятелни индустриални лобита са силно заинтересовани да попречат на потребителите да направят екологичен избор. Те целят да забавят и дори да спрат промяната. Кампанията „Coolproducts for a cool planet” решително се противопоставя на тези опити, показва какво се случва зад кулисите и популяризира мерките, които трябва да се вземат.
КЛИМАТИЦИ
Очаква се консумацията на електро-енергия от използването на климатици в Европа да нарасне повече от два пъти до 2020 г. и да достигне 75 TWh годишно. По тази причина кампанията „coolproducts” настоява: • Задължително подобряване на енергийната ефективност на климатиците, които се използват за жилища и офиси. • Задължително снижаване на загубите на електроенергия до 0 Вата, когато климатикът не се използва. • Забрана да се използват в климатиците хладилни флуиди, които вредят на околната среда. • По-амбициозно енергийно етикетиране, което реално да насърчава най-ефективните продукти.
|
Котли и бойлери
Те са отговорни за 25% от всички емисии на въглероден диоксид и имат същия принос като целия автомобилен транспорт. По тази причина кампанията „coolproducts” иска: • Всички котли и бойлери в бъдеще да използват по възможност възобновяеми енергийни източници. В противен случай производството им да е съобразено с последните технологии и да отговарят на изискванията за „най-добра кондензация”. • Консултантите в магазина и монтажниците на уредите да обясняват на потребителите значението на енергийните етикети от A до G, така че те да станат популярно и лесно средство за сравнение между различните стоки при покупка. • Да се ограничи замърсяването на въздуха, околната среда и излъчването на вредни емисии.
Четете в Брой 6, 2011 г. кои енергийно неефективни практики атакува кампанията Coolproducts for a cool planet и какви мерки предлага за намаляване на потреблението при компютри, монитори, електродвигатели, хладилници и фризери, електрически крушки, телевизори и др.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
vvalco
Моля да обърнете внимание на мерките за енергийна ефективност в бита, и как подобни идеи се изкривяват и се използват от банките за присвояване от иначе предназначени за потребителите средства. Моля предложете на министерството на финансите да прекрати тази порочна практика на банките.
Написан на: 21/05/2012 09:48 Докладвай този коментар
anonymous