Статия
Лични данни и драми в мрежата
Според разкрития на американския вестник Уолстрийт джърнал десет от най-популярните приложения в социалната мрежа Facebook са заподозрени за предаване на лични данни на потребители на поне 25 рекламодатели и други компании в Интернет, занимаващи се с обработка на данни. Имената на потребители, както и на техни приятели, използвали приложенията, са били съобщавани на въпросните компании, дори и в случаите, когато потребителите са задали като конфиденциална тази информация.
Шест от „издайническите” приложения са на компанията Zynga, създател на играта FarmVille, в която участват 59,4 милиона потребители. Другите са Texas HoldEm с 36,3 милиона потребители, FrontierVille с 30,6 милиона, Cafe World с 21,9 милиона, Mafia Wars с 21,9 милиона и Treasure Isle с 15,3 милиона. Останалите приложения са Phrases, Causes , Quiz Planet и IHeart - също с милиони потребители по цял свят. Само Phrases се ползва от 43,4 души.
Проблемът със сигурността в мрежата става все по-тревожен, защото все повече компании в мрежата се занимават с изграждане на подробни бази с данни на потребители, за да проследяват активността им в мрежата. Не е известно колко дълго е продължило изтичането на информация през приложенията на Facebook.
На разкритията на американския вестник Facebook отговори, че се взимат мерки за значително ограничаване на излагането в мрежата на лични данни на потребителите.
Друго разкритие на Уолстрийт джърнал е, че компанията за обработка на данни RapLeaf Inc е свързвала имена на потребители на Facebook към своя собствена база с данни, която е продавала. Събирането на имената отново е ставало чрез приложения във Facebook. RapLeaf е прехвърляла потребителските имена и до други фирми. На тези обвинения RapLeaf отговори, че прехвърлянето е ставало несъзнателно.
По принцип Facebook забранява приложенията да дават лични информация на потребители на външни компании за обработка на данни или рекламодатели, дори и потребителите да са съгласни. Доколко обаче това правило се спазва от 500 000-те приложения на сайта на Facebook?
Само 23% от българите са във Фейсбук
Противно на впечатлението, че съвременният българин е пристрастен към компютъра си и прекарва много от времето си в социални мрежи като Фейсбук и Туитър, процентът на българите, практикуващи този нов „спорт”, е доста нисък, показват данни от проучване на Евробарометър. В Европейския съюз средно 35% от гражданите са свързани чрез социалните мрежи. В България този процент е 23%, като само съседна Румъния е по-назад от нас в това отношение с 19%. Латвия е първенец в класацията с 57%, следвана от Холандия и Дания с по 52%. В сравнително малка държава като Словакия 44% от гражданите са потребители на социалните мрежи, докато големи държави като Франция, Испания и Германия се представят под средния процент за ЕС, съответно с 32%, 28% и 26%. Решаващ фактор в тази анкета се оказва възрастта. Сред хората, които използват социалните мрежи всеки ден, най-голям е делът на учащите и хората между 15 и 24 години. Гражданите над 40 години са най-склонни да отговорят, че никога не биха ползвали социална мрежа. Може би за „пристрастяване” се говори при 57% от тези, които посещават социалните мрежи, защото те ги използват всеки ден. 23% от всички потребители на тези сайтове в ЕС са отговорили, че ги посещават веднъж седмично или няколко пъти в месеца.
|
Интернет и домакинствата
Според анкета на Евробарометър само 35% от българите и 31% от румънците имат достъп до интернет вкъщи, докато този процент достига 89% и 85% в Холандия и Дания. Широколентов интернет в България се ползва от 27% от потребителите, докато средно в ЕС този процент е 48%. Най-чувствителна все още продължава да бъде разликата при ADSL потребителите – едва 8% в България срещу 35% в Европа. При кабелния интернет тенденцията е за повече потребители в България - 13%, срещу 9% в ЕС. Друга съществена разлика между българина и останалите европейци е достъпът до интернет през мобилен телефон. В Европа една трета от потребителите или 33% ползват тази услуга, докато в България този вид достъп до мрежата все още е скъп и само 15% от потребителите го ползват. Телефонните разговори през интернет обаче са силно популярни в България. Общо 55% от анкетираните са отговорили, че ползват личния си компютър за телефонни разговори през интернет срещу само 22% от потребителите в ЕС.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous