Статия
МИЕ май се страхува от потребителските сдружения
На интернет страницата на министерството на икономиката и енергетиката няма да намерите и дума за дейността на гражданските организации на потребителите.
Интересно нещо е интернет страницата на Министерството на икономиката и енергетиката. Тя е лицето и връзката с гражданите, както и на всяко друго ведомство. Тя е най-прекият път, по който институцията може да демонстрира целите и приоритетите си, да печели доверието на гражданите и да оправдава парите на данъкоплатците. Тя съдържа всичко онова, което министерството иска да знаете за него и не съдържа всичко онова, което министерството не иска да знаете.
Когато посетите интернет страницата на МИЕ www.mi.government.bg, веднага ще научите че министерството отговаря за провеждането на няколко основни политики - като започнете от икономическа политика и енергетика и стигнете до ликвидация и несъстоятелност и офсетни програми. Сред тях в главното меню ще откриете и менюто със заглавие "Защита на потребителите". Какво ще намерите там?
Много наредби, правилници, постановления, закони, директиви ..... има даже и една заповед. Ако все пак искате да научите нещо съдържателно можете да посетите подменюто «ИНФОРМАЦИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ», където ще откриете поредната наредба, три брошури издадени от министерството и една от Европейската комисия и още две финансирани от ЕК издания за ученици и учители. Нито ред сътворен от потребителско сдружение. Който желае да научи повече, все пак ще забележи, че има и меню «ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ». В него ще откриете връзки към Комисията за защита на потребителите и Европейската комисия. Всички други възможни връзки едва ли са полезни.
Средният потребител, който трудно прави разлика между потребителско сдружение и държавна институция едва ли ще забележи, че сдруженията на потребителите са изключени от честта да бъдат споменати в интернет страницата на министерството. Но няма и да се научи да прави разлика. А обществото ни има нужда от това. Не защото от Брюксел постоянно ни напомняха в годишните си доклади за напредъка на България, а защото гражданите и икономиката ни има тази нужда. Не може да има силен бизнес, без силни потребители, а не може да има силни потребители без силни сдружения. Няма такъв случай никъде в света. Има силни министерства или партии, има силни армии, но те не правят потребителите силни.
Защо Министерството не иска да спомене и дума за сдруженията на потребителите? Защото това струва скъпо? Не. Защото не му достигат служители? Не. Защото няма сдружения, които да покриват строгите изисквания на ведомството? И това не е, поне все още. Защото никой не се е сетил? Едва ли. А защо, тогава да не може? Според БНАП може да има само едно разумно обяснение - защото се страхува от сдруженията. Страхува се от перспективата те да се популяризират и изграждат капацитет за конструктивна критика, основана на задълбочени проучвания, анализи и тестове на пазара. Критика подплатена с висок процент на доверие, какъвто сдруженията имат навсякъде по света. Критика, която да влияе и формира политиката за защита на потребителите. Критика, която може би няма да се харесва на тези, които се интересуват само от бързите и лесни печалби.
Възприето е за починал човек, да се говори или само хубаво, или нищо. Видно е, че министерството не намира нищо хубаво, което да каже/публикува за сдруженията на потребителите. Поне да публикува някоя критика. Все още не сме хванали пътя .....
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous