Статия
Как и къде да се оплачем?
Знаем ли как и къде да се оплачем, когато имаме проблем със стока или услуга?
Всеки ден потребителите се изправят пред различни проблеми, свързани със стоки и услуги, които закупуват. Също толкова често те не знаят как да разрешат проблема. Въпросът не е в това, че хората се притесняват да потърсят правата си, а по-скоро - те не познават правата си.
Ако имате оплакване, не го пазете за себе си
Дори и да разкажете на приятели или в интернет форум пред какъв проблем сте се изправили, това няма да ви върне похарчените пари или да поправи повредената стока. Когато стоката не е в изправност, вие сте били подведени, отнесли са се грубо с вас в магазина или са ви надписали сметката, със сигурност трябва да направите оплакване. Все пак става въпрос за вашите пари. Затова, ако следвате правилните стъпки и верния подход, имате по-големи шансове да разрешите проблема.
Преди да отидете в магазина
Независимо какво купувате, е добре да знаете точно какво искате и да сте се информирали за стоката. Не отивайте неподготвени в магазина, не позволявайте на продавача да ви убеди какво искате. Може да поговорите с приятел, които е ползвал същия или подобен продукт, или да прочетете повече в интернет. По цял свят потребителите се доверяват на потребителски списания, защото те предлагат тестове на различни стоки и продукти. Това ви гарантира добра подготовка и достоверна информация, преди да се отправите към магазина. Освен това, гаранцията, че тестовете са обективни, е фактът, че потребителските списания не публикуват реклами.
Когато възникне проблем
Златното правило е: Не си изпускайте нервите! Със скандал или заплахи проблемът надали ще се реши. Затова бъдете умни, хладнокръвни и хванали правата си за ръка, което може да означава да сте прочели няколкото члена от закона за защита на потребителите, които се отнасят до правото на рекламация. Когато се върнете в магазина, уверете се, че разговаряте с правилния човек - този, които може да ви предвижи въпроса. Записвайте си имената на хората, с които сте разговаряли, и пазете всички разписки и бележки, които ви дават.
Не отлагайте оплакването! Веднага щом откриете проблема, върнете се в магазина и подайте сигнал. Трябва да пазите касовата си бележка или друго доказателство за покупката. Добър съвет, които бихме могли да ви дадем, е да пазите касовите си бележки на едно и също място, така че, когато ви потрябват, да може да ги намерите лесно.
Не се отказвайте! Щом сте сигурни в правотата си, преследвайте я. Оплакването първо се отнася към търговския обект, от които сте закупили стоката.
Повечето магазини имат гише за обслужване на клиенти. Идете там и кажете какъв е проблема. Кажете какво предпочитате - връщане на парите, поправка или замяна - и вижте какво ще ви отговорят.
Ако не сте доволни от отговора, тогава може да пристъпите към оплакването. Направете го писмено, те трябва да разполагат с книга за рекламации. Ако магазинът е част от верига, може да пишете до централата, адресирайте писмото до завеждащият обслужване на клиенти.
Ако нищо от това не даде резултат, обърнете се към Комисията за защита на потребителите /КЗП/.
Писмено оплакване
1. Тонът на писмото трябва да е учтив и издържан, за да ви обърнат нужното внимание.
2. Опишете добре продукта, къде и кога сте го закупили.
3. Обяснете какъв е проблемът и какви действия сте предприели до момента, с кого сте разговаряли и какво са ви казали.
4. Кажете каква компенсация очаквате - връщане на парите, поправка или замяна.
5. Пазете копия на всички писма, които сте изпращали, и не изпращайте оригинални документи.
Основни компетенции на Комисията за защита на потребителите /КЗП/ са свързани с контрол по отношение на:
1. Предлагане на опасни за живота и здравето стоки
2. Липса на етикет и друга информация за стоката
3. Необявяване на цените на стоките и услугите
4. Неиздаване на документ за продажба
5. Заблуждаваща, непочтена и непозволена сравнителна реклама
6. Наличие на неравноправни клаузи в договори с общи условия
Контакти на КЗП:
Адрес: пл. "Славейков" № 4А, ет. 3
Телефон: 070011122 Ел. поща: [email protected]
www.kzp.bg
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 4 общо )
anonymous
Здравейте
Наскоро смених масло и двата филтъра на кола сеят инка,,дизел,,искам да попитам нормално ли е за два филтъра плюс маслото с марка ,,кастрол,и техния труд да струват 150 лв
Като се има в предвид че двата филтъра струват общо 20лв за труд 20лв и по магазините и по интернет същото масло на марка кастрол се продава около 48лв- 52лв по мойте изчисления нормално да искат около 90лв
А те вземаха 150лв
Написан на: 15/10/2019 17:24 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте , днес в аптека отказаха да ми продадат антибактериален гел за ръце,който беше изложен на рафт , с довода , че и на тях щял да им трябва , пък да имало и за други техни хора. Поисках книгата за оплакване и нея отказаха да ми дадат. Обадих се на Комисията за защита на потребителя , оттам ми казаха че след като няма покупка нищо не могат да направят . Затова питам в такъв случай аз към кого трябва да се обърна.
Написан на: 26/02/2020 13:22 Докладвай този коментар
anonymous
При вноска на пари чрез автомат при Първа инвестиционна банка, автоматът задържа парите и никакво обяснение! Кой ще ни обезщети нервите и пропуснатите пол
Написан на: 27/04/2023 11:07 Докладвай този коментар
anonymous
Електро холд продажби иска7 лв ,за да ви издаде хартиена фактура
Написан на: 09/02/2024 02:14 Докладвай този коментар
anonymous