Статия
Тайната на успешната марка
Кое прави една марка успешна сред потребителите и ги кара да се връщат отново и отново към нея?
Търговската марка е гаранция за качество и добро име на производителя. Доверието в търговската марка се изгражда най-често след години упорита работа, а защитата му налага ежедневни усилия. Търговската марка е успешна, когато съумее да прибави допълнителна стойност към продукта. Тя се превръща в силен икономически потенциал както за производителя, така и за потребителя. Значението на търговската марка за производителя се изразява в успешен бизнес и по-голяма печалба, докато за потребителя означава доверие и сигурност в качеството на услугата или продукта. По този начин търговската марка отразява симбиозата между бизнес и потребление, двете неразделни страни на съвременните пазарни отношения.
Следователно защитата на добрата марка представлява първостепенна задача за интелигентния търговец, който би предпочел да загуби част от печалбата си, но да защити доброто име и качеството на своята марка.
Това простичко пазарно правило все още не е осъзнато добре в общества като българското, които тепърва прохождат в пазарните отношения и развиват традиции в правенето на успешен бизнес. Определено може да се твърди, че българският бизнес няма да „прогледне" от само себе си, ако цялото общество и самите пазарни отношения не му помогнат. Именно тук идва и ролята на нас, потребителите. Най-добрият коректор на пазара е изборът на потребителя и то осъзнатият и информираният избор. Ще мине обаче още време преди българският потребител да започне да изпълнява ролята си на коректор на бизнеса и пазара.
Марката обаче не носи само икономическа изгода. Много често тя се обвързва и с емоционална, и психологическа стойност за потребителя. Когато потребителят е убеден в стойността на продукта, който ползва, той е в състояние да отстоява дълго време своя избор, като по този начин наказва останалите сходни марки. Част от бизнесът осъзнава тази силна страна на марката й я брани.
Кое е в състояние да наруши или направо да съсипе както икономическата полза, така и останалата стойност на даден продукт?
Както всяко едно доверие и доверието в марката се гради бавно, но се разрушава много бързо. От една страна, притиснат от икономически или други проблеми, производителят сам влошава качеството на своя продукт. Лошото качество по-бързо може да срине дадена марка, отколкото оскъпяването й. Покачването на цената най-вероятно ще принуди част от потребителите да се обърнат към по-евтин сходен продукт, но не и потребителите, които са убедени в качеството и ще останат със същия продукт или услуга. От друга страна, дори и качеството на продукта да се запази на високо ниво, доверието в марката може да си отиде, ако продуктът не бъде предоставен по подходящ начин на потребителя. Потребителят лесно се „разглезва", свикнал на добро обслужване, той ще продължи да го очаква и изисква. Така и трябва да бъде. Ако се сблъскаме с лошо отношение и обслужване, много вероятно е да накажем търговеца, като се откажем от марката, дори и тя да е много качествена. Тази зависимост е криворазбрана в България, където потребителят като че ли е свикнал по-скоро на лошо отношение, отколкото на добро обслужване. Трябва да започнем да възприемаме усмихнатия търговец не като екзотика или рядка птица, а като необходимост. Нормално е компаниите да инвестират значителни средства, за да обучат персонала си как да работи с клиенти.
В заключение може да се обобщи, че успехът на дадена марка зависи от вътрешни и външни стимули. Това са, от една страна, вътрешната мотивираност на бизнеса, който осъзнава какво цели и е набележим средства и стратегия за постигане на конкретния резултат. Той е постоянен в своите цели, разнообразен в стратегиите и средствата и може да се адаптира лесно към постоянно променящи се условия. От друга страна, това са външните фактори в лицето на потребителите, които имат нелеката задача да решат, и то разумно и осъзнато, какво и как да купуват, чрез избора си да поддържат качеството на продукта и да са постоянен коректор на пазара и поведението на търговци и производители.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous