Статия
Радиацията по време на полет със самолет
Според проучване на Българска национална асоциация на потребителите (БНАП) над 85% от българите не са информирани за повишеното радиационно облъчване по време на полет със самолет. Известен факт е наличието на нормален радиационен фон на земната повърхност. Също така е известно, че самолетите и космическите апарати са подложени на по-високо радиационно облъчване в сравнение на облъчването на земната повърхност.
По данни на Федералната авиационна агенция на САЩ (1992 г.) пилотите и екипажите на самолети получават по-голямо годишно радиационно натоварване от работниците в атомни електроцентрали. По други данни пилотите и екипажите на самолети се нареждат на трето място по приетата доза радиационно облъчване след работниците в уранови/радонови мини и тези преработващи уранова руда. От потребителска гледна точка е интересно да се провери дали авиокомпаниите и самолетната индустрия са предприели мерки за ограничаване на облъчването върху пътниците, които ежедневно превозват. По-важно е, обаче дали авиокомпаниите предупреждават пътниците си, че по време на полета ще бъдат изложени на радиационно облъчване, както и каква доза ще поемат сумарно за целия полет. Всъщност компаниите правят точно обратното. Когато летят на малка височина, самолетите срещат по-голямо съпротивление от гъстия въздух, и следователно ползват повече гориво и изразходват повече пари. Авиокомпаниите и респективно самолетната индустрия решават този икономически проблем, чрез полети на по-голяма височина - така всичко е по-евтино и бързо. Това, което не споменават е компромиса със здравето на клиентите си - на всеки 2000 м височина, радиационното облъчване се удвоява! Слънчевата активност, за която много се говори и пише по съмнителни медии, е важен фактор, когато става въпрос за радиационно облъчване по време на полет. Връзката между повишената слънчева активност и облъчването се дължи на слънчевите изригвания. По време на силни слънчеви изригвания облъчването по време на полет може да се увеличи до 20 пъти. Тази информация също няма да намерите в билета си за самолет. Опасността, за която става дума в настоящата статия не се пренебрегва от законодателството на Европейския съюз - според него пилотите и екипажите на самолети могат да летят определен брой часове на определена височина всяка година. След определена граница на тяхното облъчване, те биват заземявани - не им е разрешено да летят поради опасност от патологичен ефект върху здравето. А кой се грижи за пътниците? Някои авиокомпании публикуват съобщения свързани с облъчването с космическа радиация на интернет страниците си, с които обявяват колко е безопасно да се пътува с техните полети. Да, потребителя на тяхната услуга няма да усети облъчването; и - да, потребителят с голяма вероятност няма да почине от лъчева болест по време на полета. По-важното е, че няма достатъчно научни данни за влиянието на радиацията по време на полет и бъдещото и влияние върху здравето на пътниците. Липсата на данни, от една страна, е продиктувана от това, че самолетната индустрия не се развива от векове, а е сравнително млада. От друга страна самолетната индусттрия и авиокомпаниите нямат икономически интерес клиентите им да са информирани за опасността, която обсъждаме. БНАП ви съветва:
- Проверявайте слънчевата активност в периодите, в които планирате пътувания със самолет.
- Когато купувате билет за самолет или пътувате с него, питайте за облъчването, което получавате по време на полета. Попитайте защо радиационното натоварване не е описано в билета ви.
- Честото пътуване със самолет (особено далечните дестинации), на бременни жени, не се препоръчва.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 3 общо )
anonymous
PATUVAM 4ESTO I NE GO ZNAEX ZA OBLA4VANETO ZA6TO NE NI UVEDOMIAVAT
Написан на: 28/03/2015 22:57 Докладвай този коментар
anonymous
Ако на земята радиацията е 1 единица, на 2000м е 2, на 4000м - 4, на 6000м - 8, на 8000м - 16 и на 10000м вече е 32 единици. Над 10000 м облаци почти няма и това подсказва на какво голямо облъчване са подложени летците и пътниците
Написан на: 17/04/2015 23:14 Докладвай този коментар
anonymous
<a href=https://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>non prescription cialis online pharmacy</a> Jovanovic DV, Fernandes JC, Martel Pelletier J, Jolicoeur FC, Reboul P, Laufer S, Tries S, Pelletier JP The in vivo dual inhibition of cyclooxygenase and lipoxygenase by ML 3000 reduces the progression of experimental osteoarthritis
Написан на: 28/05/2024 01:05 Докладвай този коментар
anonymous