Статия
Потребителска кампания 2023
ДО ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ
И КОАЛИЦИИ – УЧАСТНИЦИ В ИЗВЪНРЕДНИТЕ
ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ИЗБОРИ 2023
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
на Българска национална асоциация „Активни потребители”(БНААП)
Относно: Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Българска национална асоциация „Активни потребители” (БНААП) е неправителствена организация за защита на правата и законните интереси на българските потребители.
Като представителна потребителска организация за нас са важни ясно изразените позиции от страна на политическите партии и коалиции - участници в поредните извънредни парламентарни избори на 2 април 2023г., относно конкретните мерки за енергийна ефективност като едно от условията за икономическото възстановяване и устойчивост, преодоляване на енергийната криза, по-здравословни условия на живот и намаляване на енергийната бедност.
Предвид актуалния момент на формиране и представяне пред обществото на Предизборните платформи на политическите участници в извънредните парламентарни избори на 2 април 2023г., у нас се провокира желанието и необходимостта да отправим настоящото предложение за включване във Вашите предизборни документи и публични кампании на актуалните въпроси на енергийната ефективност в контекста на енергийната криза и създаването на условия за успешен преход към зелена и цифрова трансформация на икономиката в контекста на Зелената сделка.
1. На първо място насочваме Вашето внимание към Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), който включва поредица от мерки и реформи за възстановяване на потенциала за растеж на икономиката и за успешен преход към нисковъглеродна икономика.
В този смисъл, един от акцентите в НПВУ е „Зелена България“ (ч.2.Б.1 от плана), с основен компонент „Нисковъглеродна икономика“, с ориентация към целенасочено и систематично предприемане на мерки за повишаване на енергийната ефективност на жилищните, публичните и бизнес сгради, както и чрез насърчаване на производството на енергия от възобновяеми източници.
За нас, като потребителска организация акцентът, разбира се, е разработването на ясни политики и механизми за повишаване на енергийната ефективност на жилищните сгради, в контекста на законово формулирана и практически приложима концепция за преодоляване на енергийната бедност чрез инструментите на енергийната ефективност, на повишаване на доходите на домакинствата и промяна към енергоефективно поведение.
2. Актуална за нас е и темата за осигуряване чрез законови и подзаконови дейности и мерки на по-лесен достъп до финансиране за обновяване на жилищните сгради с цел повишаване на тяхната енергийна ефективност.
2.а. Както и в НПВУ е посочено, целта на тази реформа е да се преодолеят пречките пред домакинствата и/или етажната собственост за инвестиране в енергийно ефективни мерки за обновяване на жилищните сгради. За реализиране на тази реформа бяха предприети палиативни мерки за изменение на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), които, според нас са недостатъчни, за да гарантират облекчаване на процедурите за по-широко участие на отделните собственици и в тяхната съвкупност, в процедури за осигуряване на грантове и участие в инвестиционни схеми с никакво или ограничено собствено участие на етажната собственост с цел обновяване на жилищата и повишаване на енергийния клас на многофамилната сграда.
В този смисъл следва да се обмисли необходимостта от облекчаване режима за създаване на сдружения на етажната собственост, до колкото по различни европейски програми и финансови схеми бенефициент/кредитополучател може да бъде само сдружение на етажната собственост, а не отделното домакинство. Според нас сега действащият режим е бюрократично тежък, защото включва две процедури - процедура за създаване и регистриране в общинската администрация и процедура за регистрация в БУЛСТАТ. Според нас втората процедура следва да се спести на сдружението и практически да се осъществява от общинската администрация, която служебно да вписва в регистър БУЛСТАТ вече регистрираното в общината сдружение.
Не на последно място, в контекста на явлението „енергийна бедност“, стоим зад позицията, че подходът към различните участници в етажната собственост в случаите на участие в различни схеми и програми за енергийна ефективност, следва да е диференциран. Това означава, че финансирането и/или достъпът до финансов ресурс следва да се прилага диференцирано, като се запази възможността за 100-процентово безвъзмездно финансиране на най-уязвимите – енергийно бедни домакинства, а за останалата част от участниците да се прилага подходът на процентно, макар и минимално, участие.
2.б. По-лесен достъп до инвестиции на потребителите на енергийни услуги може да се постигне и чрез конкретни законодателни промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ). За пореден път предлагаме, в чл.22а от ЗДДФЛ да се направи допълнение относно предоставеното по закон данъчно облекчение, което могат да ползват физическите лица за направените през годината плащания за труд във връзка с подобрения и/или ремонт на един недвижим жилищен имот, което към момента е в общ размер до 2 000 лв.
Предложението ни се състои в това, отделно от горната възможност, физическите лица да ползват данъчни облекчения, в случай, че са извършили енергоефективно обновяване на жилището си, като приспадат от общата годишна данъчна основа направените през годината плащания за труд и материали във връзка с това обновяване, в общ размер до 10 000 лева. Категорично считаме, че това допълнително данъчно облекчение, обвързано изрично с енергийната ефективност на жилищата, ще осветли процеса и ще мотивира домакинствата за прилагане на енергоефективни мерки в своите жилища.
3.Насърчаване на проекти за енергийна ефективност и за използване на енергия от възобновяеми източници, чрез обвързването им със сметките за енергия.
Тази важна реформа в НПВУ все още е неясно формулирана в плана, очаква се нейното разработване и осъществяване на важни законодателни промени в Закона за енергетиката, относими законови и подзаконови нормативни актове.
За осъществяване на тази реформа очевидно следва да се търсят и приложат добри практики от европейския опит относно създаване на публично-частни партньорства за енергоспестяване. В подобни партньорства могат да се използват различни модели на дружества за предоставяне на енергийни услуги (ДПЕУ) с цел тези дружества да се ангажират с финансиране на проекти за енергийно обновяване и инсталиране на инсталации за възобновяема енергия в жилищни сгради. За собствениците на недвижимите имоти няма допълнителни разходи, тъй като програмата би се осъществила на основата на договори за енергоспестяване с гарантиран резултат, а същите тези собственици ще се ползват от директните спестявания от сметките си за енергия след ефективното изпълнение на енергийно ефективни мерки.
Добър пример за подобно партньорство за енергоспестяване се открива във федерална провинция Берлин, където чрез взаимните усилия и с участието на градската управа за градоустройство и околна среда се създава програма за енергоспестяване, в която се включват желаещите собственици на имоти в жилищни сгради, ДПЕУ, финансови институции и звено по изпълнение на програмата.
Моделът за изпълнение е сключен Договор за енергоспестяване с гарантиран резултат, а инструменти за финансиране са собствени средства на домакинствата, финансови средства от ДПЕУ, кредити и безвъзмездни средства.
Важният извод относно тази форма на партньорство между собствениците на жилища и ДПЕУ е, че за собствениците няма допълнителни разходи, а по-голямата част от направените за жилищното енергоефективно обновяване инвестиции се възстановяват на ДПЕУ от реализираните енергийни спестявания. Т.е. собствениците на имотите, които се обновяват, не заплащат никакви допълнителни разходи за санирането, тъй като замисълът е по-голямата част от гарантираните енергийни спестявания да бъде за използване на направените от ДПЕУ инвестиции, а само малка част от енергийните спестявания да остава за собствениците на имоти във вид на директни спестявания от сметките им за енергия.
Във връзка с реализиране на цитираната по-горе реформа отново призоваваме политическите сили, които са се отправили към законодателната и изпълнителната власт, да положат необходимите усилия и да включат в своите предизборни платформи и в публичните си кампании ясни правила за насърчаване изготвянето и финансирането на проекти за енергийна ефективност и за използване на енергия от възобновяеми източници, чрез обвързването им със сметките за енергия, които следва да заплащат домакинствата. За целта е необходимо да се извършат промени в законодателната уредба, в т.ч. Закона за енергетиката, Закона за енергията от възобновяеми източници и редица подзаконови нормативни актове.
4.Създаване на Национален фонд за декарбонизация и обвързване на тази реформа с необходимостта от облекчаване на административните процедури пред потребителите на енергия
Това е първата реформа в част 2.Б.1 от НПВУ и цели подпомагането на инвестициите в нисковъглеродно развитие на страната чрез устойчиво и целенасочено финансиране на широка група бенефициенти – крайни потребители на енергия – с оглед максимално постигане на целите за декарбонизация на българската икономика.
Във връзка с реализиране на тази реформа се обръщаме към политическите сили, участници в парламентарните избори на 2 април 2023 г. да бъдат отговорни при създаване на цитирания фонд, като не се допуска създаване на пореден фонд за финансиране на една или друга програма или схема за финансиране, а да се използва вече натрупаният опит в тази сфера.
За нас като потребителска организация е от съществено значение принципният въпрос дали ще се облекчат административните процедури така, че домакинствата и техните сдружения да не бъдат поставени в идентични условия за кандидатстване с други потенциални бенефициенти на финансови средства като публични субекти, юридически лица и др. Необходимо е да се работи по посока на административно облекчаване и опростяване на процедурите за кандидатстване, както и за осигуряване на широкодостъпна информация чрез целенасочени информационни кампании относно обявявани програми и схеми за финансиране на домакинствата за извършване на енергоефективни мерки и проекти.
На следващо място за нас е важно да се създадат условия за еднакъв достъп на еднофамилни и многофамилни жилищни сгради до проекти за енергийна ефективност и до енергия от ВИ, но при ясна диференциация и съобразно обективните критерии за енергийна бедност.
Освен това, принципният въпрос е да се предоставят финансови ресурси на домакинствата, но при ясни енергоефективни резултати. Например: Диференциран подход при предоставяне на безлихвен заем – в случай, че чрез енергоефективните мерки се постига само една по-висока степен (напр. от E в D) в скалата за енергийна ефективност, като финансовите облекчения следва да са различни от тези, при които чрез енергоефективни мерки се постигат две или повече степени по-нагоре (напр. от E в C или B) в скалата за енергийна ефективност.
5.За енергийните общности/кооперативи като инструмент за развитие на вътрешния енергиен пазар и за стимулиране на по-активната роля на потребителите на енергия и като производители
Темата за енергийните общности е от особено значение за нас като потребителска организация. Споделяме разбирането, че чрез законодателно насърчаване на енергийните общности ще се осигури повече самостоятелност на потребителите на енергия.
В Част 3. Допълняемост и изпълнение на плана от НПУВ, почти схематично е поставен въпросът за т.н. енергийни общности, които най-общо са дефинирани като част от допълнителните мерки за развитие на вътрешния енергиен пазар и като инструмент за производство и потребление на възобновяема енергия, чрез който ще се стимулира по-активната роля на потребителите и като производители на енергия.
Във връзка с това, призоваваме участниците в предизборната кампания да формират своя позиция по темата за енергийните общности и да работят за конкретни законодателни промени с цел стимулиране на процеса и създаване на условия за облекчаване на административните процедури за изграждане на енергийни общности като организации на граждани, на малки и средни предприятия и/или общини, които споделят, произвеждат и използват енергия за общо благо.
Ще припомним, че в законодателството на ЕС правата на тези общности са уредени на принципите на доброволното коопериране. Това следва да се случи и у нас, за да се гарантира енергийна независимост – макар и частична, от големите енергийни предприятия, от една страна, а от друга да се осигури децентрализация в процесите на производство на енергия от ВЕИ.
Енергийните общности в ЕС са инструмент за активиране на потребителите като потребители-производители (prosumers) и са основа на процеса на децентрализация и „демократизация“ на енергийния пазар.
Действащите към настоящия момент енергийни регулации в България не създават условия за ефективно и доброволно създаване на енергийни общности. Нещо повече, енергийният сектор е завладян от индустриални инсталации за производство и от доминиращи големи енергийни играчи, поради което потребителите могат само да се присъединят към системата като крайни потребители на енергия и добросъвестно да плащат сметките си – т.е. доминиращ е централизираният енергиен модел и място за малки производители почти не се открива или същите са изправени през редица бюрократични административни пречки.
Процесът на децентрализация, налаган от ЕС цели обратното – да даде повече самостоятелност, икономическа сигурност и по-широки възможности пред активните потребители – prosumers. Така крайният потребител няма да е тотално зависим от големите енергийни предприятия, защото ще осигурява сам или чрез свои партньори, на доброволен принцип, енергия за своето домакинство. За да е възможно това, в българското законодателство следва да се въведат в пълнота новите регулации, залегнали в Директива 2018/2001 за насърчаване използването на енергия от ВЕИ. Т.е. на предстоящото Народно събрание се пада задачата окончателно да въведе в българското законодателство онези правила и разпоредби, които да насърчават, стимулират и улесняват активните потребители на енергия, които биха искали да са по-независими като станат prosumers.
За нас е важно да се създадат законови и подзаконови правила, които да премахнат бюрократичните пречки и затруднения пред гражданите, ако желаят да изградят свои или на енергийна общност инсталации, както и да получат лесно и достъпно информация за това в какво качество се присъединяват към мрежата, какви сметки трябва да плащат, кой може да им гарантира изграждане на умна мрежа. Необходима е изчерпателна уредба на възможностите за виртуално нетно отчитане на потребена/разходвана енергия и др.под. Следва да се гарантира и институционална подкрепа за активните потребители – prosumers, което допълнително би мотивирало потребителите да се захванат с подобна дейност. Т.е., трябва да се създадат ефективно действащи, практически облекчени процедури и правила, които да стимулират, а не да отказват потребителите да се превърнат в prosumers.
6.Реформата „За едно гише“ – ключова в процеса на активиране и облекчаване на потребителите на енергия
Споделяме разбирането, че извършването на тази важна, но за съжаление много закъсняла реформа в българската администрация, ще намали административната тежест за домакинствата, за всеки отделен гражданин и за бизнеса, особено в условията на развитие на процеса на ширвокомащабно прилагане на мерките за повишаване на енергийната ефективност. Призоваваме да се формира консенсусна политическа воля за създаване на не по-малко от 6 териториални звена, предоставящи услуги на принципа „обслужване на едно гише“, като в следващите до две години тази дейност да бъда разгърната във всички административни области на територията на страната. Чрез осигурения единен достъп на едно гише реално ще се подпомогнат гражданите и бизнеса с разнообразна информация, с техническа помощ и съвети относно нормативни, технически, финансови и други практически въпроси, свързани с програмите, схемите и проектите за повишаване на енергийната ефективност.
Представените по-горе наши предложения настояваме да бъдат сериозно обсъдени и по възможност съобразени при разработване и публично оповестяване на Вашите Предизборни платформи.
Заявяваме, че като национална представителна организация на българските потребители, поемаме ангажимента да огласим по подходящ начин пред избирателите кои политически субекти - участници в извънредните парламентарните избори през април 2023г., са откликнали и са включили в своите Предизборни платформи темата за конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност на жилищния сграден фонд и за засилване ролята на домакинствата.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
anonymous
Препоръчвам на авторите на статията и на всеки заинтересован да прочетат книгата:
Bright Green Lies
от Derrick Jensen, Lierre Keith, Max Wilbert
Написан на: 15/03/2023 19:37 Докладвай този коментар
anonymous