Статия
Овластяване на потребителите за по-устойчив свят
За да направим света, в който живеем, по-устойчив, всички участници в гражданското общество трябва да действат заедно. Потребителите са в основата на този процес и играят съществена роля в него. Темата на 23-ия Европейски ден на потребителите, организиран от Европейския икономически и социален комитет /ЕИСК/ на 17 ноември, бе: Овластяване на потребителите за по-устойчив свят. За да постигнем това, ще трябва да съсредоточим усилията си на два фронта: предоставяне на потребителите на инструменти за извършване на информиран избор; превръщане на потребителите в истински агенти на промяната. Това събитие бе съсредоточено около 4 кръгли маси:
- Tech for Good, т.е. технология за общото благо
- Право на поправка
- Функционалната икономика
- Консумация и здраве
Целите са: Първо, да се даде думата на представители на потребителите и гражданското общество, за да се идентифицират мерките, които все още трябва да бъдат предприети, за да стане нашият свят по-устойчив, и Второ, да се обмисли как да се даде на потребителите информацията, от която се нуждаят, и как да им се помогне да направят най-добрия избор при закупуване на продукт.
За повече информация
Днес повечето европейски потребители се оплакват от липса на информация относно въздействието на потреблението върху околната среда. Организираната от ЕК обществена консултация потвърди тази констатация. Осъществено проучване на Евробарометър относно „Поведението и отношението на европейските потребители към екологосъобразните продукти“ показа, че 92% от отговорилите европейци подкрепят предоставянето на информация относно експлоатационния срок на продуктите. Тази липса на информация е вредна, защото ясната и разбираема информация може да насърчи промяна в поведението. Този ефект беше потвърден от ЕИСК, който в рамките на проучване сред 3000 европейски потребители извърши симулация на поставяне на маркировки за експлоатационния срок на продуктите за ежедневна употреба в сайт за онлайн пазаруване. Според това проучване поставянето на маркировки за експлоатационния срок дава възможност за 56% допълнителни продажби за продуктите с дълъг експлоатационен срок.
Липсата на информация за потребителя има първостепенно социално значение. Затрудненията, свързани с покупателната способност, изискват в още по-голяма степен социалните групи със средни доходи и тези в неравностойно положение да бъдат насочвани към възможността за поправка и към по-отговорно потребление. Подобряването на информираността на потребителя чрез прости средства е начин да се помогне отговорното потребление да стане по-лесноосъществимо за най-уязвимите лица. По-добрата информираност на потребителите допринася за укрепването на икономическия модел на европейските предприятия. С оглед на рисковете от дъмпинг, свързан с вноса на евтини продукти, микропредприятията, МСП и техните възложители могат да станат по-популярни сред потребителите; така те ще могат да популяризират качеството на проектираните в Европа продукти. Европейските търговци на дребно и търговските обекти също могат да извлекат полза от тези предстоящи законодателни промени, тъй като те могат да повишат сравнителното им предимство по отношение на онлайн рекламите. Всъщност ролята на консултант, изпълнявана от физическия продавач, се засилва от новата информация, предоставена на потребителя. Подобни промени са благоприятни за подобряване на заетостта в ЕС.
Необходими мерки
Необходимо е да се предоставя подходяща информация за околната среда, но трябва и да се гарантира, че се вземат предвид всички последици за околната среда. Последиците за климата, измервани под формата на емисии на парникови газове, заемат централно място в публичния дебат, но са само част от последиците за околната среда. Ето защо анализите на жизнения цикъл на продуктите показват, че въздействието върху околната среда за повечето потребителски стоки се дължи основно на добива на ресурсите и производството на продуктите; оттук идва и екологичният приоритет, съсредоточен върху удължаването на експлоатационния срок на продуктите. Предвид всички тези аспекти обаче средното потребление на европейците не е устойчиво по отношение на околната среда. Според изчислението на екологичния отпечатък, например, за начина на живот на европейците биха били необходими 2,8 планети. В много случаи разработването на продуктите води до намаляване на техния експлоатационен срок, било то чрез технически процеси, пречки пред извършването на поправка или софтуерни техники. Произтичащото от това преждевременно излизане от употреба е една от основните причини за недоволство сред потребителите — жертви на силна информационна асиметрия.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous