Статия
Триковете на подвеждащата реклама
Как да я разпознаем? Как да се предпазим?
Целта на всяка реклама е да повлияе на поведението и мнението на потребителите, в което няма нищо лошо, стига да се прави по правилата на честната игра. Законът предполага рекламата да носи достоверно послание и да не заблуждава потребителя.
Подвеждаща реклама
Подвеждащата реклама обаче съзнателно представя продукт или услуга по лъжовен или подвеждащ начин с цел да убеди потребителя да ги закупи. Макретинговите трикове са многобройни, а фалшиви рекламни съобщения изкачат от всякъде. Интернет страница може да ви предлага да приемате заедно с алкохол чудотворно хапче, което да ви предпази от бирено коремче!!! Със сигурност добре знаете, че не всички лъжовни послания са така очевидни. Рекламната индустрия например съвсем съзнателно би могла да се възползва от заболяванията на хората и да търси именно там ниша за примамливи обещания.
Незаконно е не само подвеждащо, но и невярното съобщение. Незаконно е дори и създаването на невярно впечатление или внушение, независимо че начина, по който се прави, е законен. Това е изкуство и много хора се специализират в него.
Как да се разпознае
Когато става въпрос за продукти, предназначени за здраве, красота или хигиена, предлагащи изцеление от знайни и незнайни проблеми, ключовите подвеждащи думи могат да бъдат:
Научно обосновано!
Чудотворен лек!
Гарантирано действие!
Тайна съставка!
Не е изключено такова съобщение да дойде от голяма, ползваща се с добро име компания. Въпреки че тези играчи са лесно разпознаваеми и се пазят от големи глоби и лоша репутация, дори и те могат да се изкушат от не съвсем честната рекламна игра. Затова прекаленото доверие в рекламните послания на „големите" е излишно.
Да вземем например банките. Във времена на криза предлагат примамливи депозити с високи лихви. В повечето случаи обаче става въпрос за лихва, която е валидна само за последния период, депозитът се подписва под различни условия в първоначалните месеци. Освен това, въпреки примамливата реклама, може би не е добра идея да се обвързвате с примамливи дългосрочни депозити при положение, че лихвите по тях растат и това, което сега изглежда висока лихва, утре може да не е.
|
|
Как да се предпазим
- На първо място разглеждайте добре продукта или услугата, които искате да закупите или използвате. Ако е възможно се информирайте предварително за тях;
- Четете малките букви по реклами и брошури - често те са единствената вярна информация в рекламата;
- Езикът на рекламата трябва да е ясен и да поднася информация за продукта, а не единствено да дава обещания;
- Думите „разпродажба" или „отстъпка" не означават непременно, че цената е значително намалена. Пазете се от продължителни или повтарящи се „разпродажби" и ако е възможоно запознайте се с конкурентните цени на пазара;
- Внимавайте за илюстрации, които се различават по форма, вид, съдържание от продавания продукт;
- Твърдения относно „изключителните качества" на продукта е добре да бъдат се възприемани с известна доза недоверие;
- Ако нещо ценно ви се предлага „безплатно", прочетете добре информацията относно сделката. Много е вероятно да ви накарат да платите индиректно за „безплатното";
|
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous