Банките печелят, потребителите губят
Това е резултатът от приемането на новите правила за сигурност за електронните плащания.
На 23 февруари Европейският банков орган (ЕБО) представи новите изисквания за сигурност за всички електронни плащания в Европейския съюз. Те обаче, не са толкова добри в борбата с измамите, която поначало е причината за тяхното създаване. В Еврозоната измамите при онлайн трансакции с банкови карти за 2013г. са на стойност за около 1,44 милиарда евро, с 8% повече от 2012г.
От EБО (Европейски банков орган) предложиха праг от 30 евро, под който новите правила за защита няма да са приложими, а при плащанията между 30 и 500 евро критериите за сигурност ще се прилагат в зависимост от нивото на измами в дадена банка.
Според Европейската потребителска организация (BEUC) тези правила са неприемливи, тъй като няма да се прилагат за много от ежедневните потребителските трансакции под 30 евро.
Все пак остава надеждата, че ЕС е поискал от ЕБО да повиши техническите си правила, които сега предстои да бъдат одобрени от Европейската комисия, Европейския парламент и националните правителства преди да влязат в сила като част от Европейското заканодателство.
Нова програма по проекта Consumer Champion
“Consumer Champion” е проект за повишаване на компетентността, финансиран от Европейската комисия и отворен за държавите членки на ЕС, страните от Европейската икономическа зона и държавите кандидати за членове на ЕС. Проектът предлага безплатен достъп до материали в областта на потребителската защита, но също и на всеки, който има професионален или друг интерес в тази сфера.
Тренировъчна секция на проекта разполага с множество електронни модули за обучение (на разположение на 14 езика включително и български) по теми като потребителско право, енергетика, телекоми, дигитални и финансови услуги. Наскоро стартира и нова онлайн програма, чрез която потребителите могат да придобият сертификат за напреднали или специализиран сертификат по потребителски права.
Всяка организация може да се възползва от тази финансирана от ЕС програма чрез достъп до, и дори възможност за принос към, актуалните новини, събития и блогове по потребителски въпроси. Очакваме с нетърпение да чуем повече за Вашите успешни истории/предизвикателства или блогове с мнения по потребителски проблеми, които да бъдат публикувани на новата платформа.
При наличие на интерес, обърнете се към екипа на следния имейл [email protected].
По-ясни сметки за електроенергия
Активни потребители участва в кампанията на Европейската потребителска организация (BEUC) за по-добри права на потребителите. В тази връзка всяка седмица ще представяме по една тема.
Какъв е проблемът:
Сметките за електроенергия са объркващи за потребителите и те срещат трудности при разбирането как точно се изчисляват. Фактурите съдържат много информация или технически термини, които са трудно разбираеми.
Какъв е мащабът на проблема:
Проучване на пазара на електрическа енергия, публикувано през 2017 г., публикувано от Европейската комисия, потвърждава, че много от потребителите не разбират основната информация в сметката си на електроенергия.
Какво искаме:
Сметките за електроенергия да бъдат опростени – по ясни, кратки и лесно разбираеми, да включват само необходимата информация за потребителя, за да може свободно да сравнява оферти на други доставчици. Трябва ясно да се показва ключовата информация като крайната цена и разбивка на цената, срока на договора, кодът за смяна и информация относно правата на потребителите и начините за решаване на спорове.
Как това може да се направи:
Преразглеждане на Директивата за електроенергията, COM (2016), която в момента включва минимални изисквания за енергийни сметки, които отиват в правилната посока.
Знаете ли, че...
Над три от всеки десет потребители не знаят колко електричество използват - нито на месечно или годишно.
|