Кампания
Седмичен бюлетин брой 37 (459)
Реклама, базирана на наблюдение
В цифровия свят всеки наш клик, всяко наше действие, дори всяко движение в уеб пространството може да бъде проследено, анализирано и използвано за предоставяне на персонализирана реклама. Поведението ни в онлайн средата представлява информационно злато за компаниите, които събират и продават нашите данни, за да се реализират продажби на стоки и услуги.
Линк към статията
Водомерите: По-добре рано, отколкото късно
Съгласно Закона за енергийната ефективност до 2027 г. всички клиенти на централно топлоснабдяване трябва да преминат на реален месечен отчет. И към настоящия момент нормативната база дава възможност на клиентите на централно топлоснабдяване да преминат от прогнозни сметки към реален месечен отчет. Съгласно чл. 73 от Наредба № Е-РД-04-1/12.03.2020 г. за топлоснабдяването „Разпределението на топлинната енергия по реално месечно потребление се извършва чрез месечно снемане на показанията на всички индивидуални уреди за дялово разпределение и водомери за топла вода от лицата по чл. 139б ЗЕ, отчетени от самите тях или от клиентите в етажната собственост.“ Фирмите за дялово разпределение /ФДР/ дават тази възможност след решение на Общото събрание на етажната собственост и съответното заявление пред фирмата, която извършва дялово разпределение в сградата.
При извършване на месечен отчет и при пълен отчет на всички уреди, извършен от ФДР, не се изготвя изравнителна сметка за съответната година. Такава се изготвя само в случаите на извършване на самоотчет, при непълен отчет на уредите или когато средствата за дялово разпределение на топлинната енергия за отопление и за битово горещо водоснабдяване в имотите на клиентите не са отчетени в един и същи ден с топломера в абонатната станция и водомера пред подгревателя за битово горещо водоснабдяване. В описаните случаи ФДР трябва веднъж годишно да извърши контрол и да изготви обща изравнителна сметка и индивидуални изравнителни сметки.
Какви са предимствата на дистанционното отчитане
Срокът на годност на обикновените водомери е 10 години и по информация на фирмите за дялово разпределение тази година той изтича за много домакинства. При подмяната им трябва да се сложат дистанционни водомери, въпреки че в последните месеци те са поскъпнали драстично. След като срокът на годност изтече, топлинните счетоводители започват да начисляват цените на база.
Дистанционният месечен отчет ще промени коренно настоящата процедура по начисляване на задължения за потребена топлинна енергия. Ще се знае всеки месец какво се потребява и няма да има нито прогнозни сметки, нито изравнителни отчети. Ще се установява месечно какво се случва и дори да има някаква промяна в потреблението поради различни причини /технически или некоректно потребление/, то ще се вижда веднага. И да е по-топъл месецът от обичайното за сезона, то това ще се отрази веднага, а няма да се чака резултат в изравнителната сметка. От друга страна, при по-студен месец от обичайното за сезона също ще знаем реално какво сме потребили. Няма да се изготвят прогнозни сметки и при неползване на топлинна енергия да се налага корекция на прогнозата или да се чака годишен отчет за установяване на реалното потребление в конкретен имот. В момента върху прогнозните сметки не се начислява лихва за просрочие, но върху сметки при реален отчет ще има такива, но въпреки това така всеки клиент ще знае своето реално потребление и ще може да го планира. Практиката с другите комунални доставки като доставка на питейна вода и електрическа енергия от години е такава и клиентите имат изградени навици в тази посока.
Как да го направим
Преминаването към реален месечен отчет изисква да бъдат поставени нови уреди с дистанционен отчет както на отоплителните тела, така и на водомерите. Отчитайки разпоредбите на закона, че те се отнасят и до доставката на питейна вода, то тази подмяна няма алтернатива. Ще отпадне нуждата от осигуряване на достъп до имотите, което е особено полезно за трайно необитаваните и няма да е необходимо да се съобразява личния график на клиентите с графика за годишен отчет не само на ФДР, но и на доставчика на питейна вода. Направената еднократна инвестиция в подмяна на уредите бързо и ефективно ще се възстанови с прекратяването на съществуващи в момента промени в потреблението поради различни причини било то технически и най-вече при некоректно потребление от страна на клиенти.
Обществените посредници препоръчват на клиентите да не чакат крайните срокове /до 2027 г./ за преминаване на дистанционен отчет на уредите, вкл. и водомерите, а да го направят възможно най-скоро. При избор на фирма за подмяна на водомерите изберете такава, която едновременно с монтажа ще пломбира новите ви водомери.
Срокове и гаранции
Номиналният срок на годност на измервателните уреди се определя от производителя и зависи от конструктивните характеристики на устройството. Например, за прости механични (лопатечни) измервателни уреди срокът на годност е 10 - 12 години, в зависимост от конкретния модел. За по-сложни електронни устройства срокът на годност може да бъде от 5 до 15 години и този период зависи не само от конструктивните характеристики, но и от това коя (студена или гореща) вода е предназначен да отчита измервателният уред. Номиналният срок на годност е посочен в техническия лист на устройството. Действителният експлоатационен живот на устройството е около 2 пъти по-малък от номиналния и зависи преди всичко от условията на работа: от качеството на водата; от състоянието на тръбопроводите (в старите къщи тръбопроводната система е износена и във водата попадат различни отлагания, които могат да доведат до повреда на измервателния уред); от колебанията на налягането в мрежата (налягането в мрежата се колебае няколко пъти през деня). Различни потребителски манипулации също могат да съкратят експлоатационния живот на измервателния уред, например използването на магнит за отвиване на показанията.
Ако измервателният уред се повреди преди гаранционния срок, можете да поискате подмяна или безплатен ремонт, но в същото време трябва да имате техническия паспорт на устройството и касова бележка от магазина с датата на покупката.
Становището на асоциацията
През миналия месец в бюлетина съобщихме, че започва обществено обсъждане на промените в Закона за енергетиката. В него има много казуси, свързани с правата и отношението на потребителите. Сред тях е и редът за въвеждане на дистанционно отчитане на потребената студена и топла вода. Ето какво е мнението на асоциация Активни потребители по този въпрос.
Както е известно, в § 75 от ПЗР на Закона за енергетиката при поредното му изменение през 2021 г. , беше заявено, че до 1 януари 2027 г. монтираните средства за измерване, които не са с възможност за дистанционно отчитане, следва да се преустроят или заменят със средства с дистанционно отчитане.
Напомняме, че това е разпоредба с много широк обхват на засегнатите лица – крайни клиенти, тя е действаща и към момента, представлява сериозна финансова тежест за домакинствата и съществува риск да не бъде успешно реализирана в посочения срок.
Ето защо, обръщаме внимание на държавните органи за необходимостта в закона изрично да се посочи ангажимент на държавата да осигури безвъзмездно или в някакво процентно самоучастие от страна на отделните домакинства на средствата за закупуване на интелигентни системи за измерване на потребената енергия – електрическа, газова, топлоенергия и т.н. /в т.ч. уреди за дистанционно отчитане на потребената вода, електрическа, топлинна, газова енергия.
Възприемаме диференцирания подход – например, спрямо домакинствата в положение на енергийна бедност и/или уязвими клиенти за снабдяване на електрическа енергия държавните органи да гарантират безвъзмездна подмяна на съответните уреди за дистанционно отчитане. Относно останалите крайни клиенти могат да се приложат механизми за процентно финансово самоучастие или 100% самоучастие.
Още съвети в борбата с инфлацията
С наближаването на есента има всички белези за „раздвижване“ на инфлацията. Цените и на едро и на дребно „тръгнаха“ нагоре, за момента не личи нейното равнище да се приближава до критерия за приемането ни в еврозоната с обещаната държавна политика. Но освен официалната инфлация, Националният статистически институт ни съобщава, че има и лична инфлация. Нека се съсредоточим днес към нея, за да се подготвим за големите разходи, на които са подложени домакинските ни бюджети през идващите месеци.
Личният калкулатор на НСИ
Потребителската кошница, която НСИ използва, за да изчисли процента на инфлация в България, се състои от 853 стоки и услуги. За всяка една стока или услуга - напр. хляб, мляко, билет за кино, бензин - се изчислява средна цена за месеца и средна цена за предходната година. Общият индекс на потребителските цени представлява средна претеглена от промените в цените на всичките 853 стоки, наблюдавани в над 6400 търговски обекта в 27-те града.
Процентът на инфлация, обаче не зависи само от това как се променят цените на стоките и услугите. Друг важен фактор са теглата на отделните стоки и услуги, включени в потребителската кошница. Теглата определят дела (важността, значимостта) на различните стоки и услуги в потребителската кошница и от там и влиянието на изменението на техните цени върху общото изменение на цените, т.е. върху процента на инфлация. Калкулаторът на НСИ дава възможност да изчислите вашата лична инфлация, т.е. вашия индекс на потребителските цени чрез въвеждането на вашите лични месечни и годишни разходи, които да отговарят на личния ви модел на потребление. Калкулаторът ще ви покаже на кои разходи трябва да „наблегнете“, за да „вържете“ семейния бюджет.
Връзка към калкулатора
Ръководство за потребителя за използване на личния калкулатор
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов: Взимането на заем е сделка, от която винаги другата страна иска да спечели - Общество (offnews.bg)
Продавачи държат възрастни като заложници! - България - Телеграф (telegraph.bg)
Имат ли давност дълговете ни? Какво да правим, ако дойдат събирачи - Бизнес — Новини Стандарт (standartnews.com)
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ потреблението на повечето основни хранителни продукти средно на лице от домакинство намалява през второто тримесечие на 2023 г. в сравнение със същото тримесечие на 2022 година.
- Най-голямо е намалението в потреблението на хляб и тестени изделия - от 18.9 на 17.7 кг, и на кисело мляко - от 7.4 на 6.8 килограма.
- Увеличава се потреблението на плодове - от 9.7 на 10.0 кг, на месни произведения - от 3.5 на 3.7 кг и на прясно мляко - от 4.4 на 4.6 литра.
- Без промяна остава потреблението на яйца, картофи и зрял фасул.
Календар на потребителя
На 11 октомври от 15 часа GS1 България организира конференция на тема „Приложение на стандартите GS1 в хранителния сектор“, в хибриден формат - онлайн и на място (в сградата на БТПП, зала А). Ще се коментират: намаляване на хранителните отпадъци, по-добро управление на наличностите и повече информация за потребителя.