Кампания
Седмичен бюлетин брой 10 (432)
Има ли алтернативи на банките
Банковите услуги непрекъснато поскъпват, като това влияе пряко върху финансовото състояние на потребителите. За щастие много от услугите на банките имат и алтернативи, които могат да предложат по-добри условия. Такива са пощенските парични преводи, компаниите за парични трансфери и онлайн банките. Тези алтернативни варианти позволяват на потребителите да спестяват пари за едни и същи услуги.
Линк към теста
40 години Световен ден на правата на потребителите – С общи усилия
Всяка година потребителското движение отбелязва 15 март като Световен ден на правата на потребителите, за повишаване на глобалната осведоменост относно правата и нуждите на потребителите. През март тази година потребителското движение ще отбележи 40-тата годишнина на световния ден. Денят на правата на потребителите се координира от Потребителския интернационал /Consumers International/ и се признава в световен мащаб. Той повишава осведомеността и води до значима промяна по отношение на належащите предизвикателства, пред които са изправени потребителите. Ежегодно Потребителският интернационал свързва и ангажира своите 200 членове – организации на потребителите в над 100 страни по света, около основна тема. С нея членовете провеждат събития, ангажират се със своите местни медии, изготвят доклади, застъпват се пред национални правителства, работят с компании от държавите и провеждат директни разговори с потребителите. За 2023 година темата е: Овластяване на потребителите и защита при енергийни преходи.
Нашата глобална потребителска кампания
Стратегията на кампанията на Потребителския интернационал /Consumers International/ се фокусира върху това как застъпничеството на потребителите може да доведе до повишаване на осведомеността и мобилизиране на промяната сред енергийните заинтересовани страни от името на потребители по целия свят, се посочва в обръщение на организаторите. Нашата стратегия за кампанията за Световния ден на правата на потребителите, се казва в обръщението, ще се съсредоточи около три ключови действия:
Диалози с енергийни лидери. През седмицата на Световния ден за правата на потребителите нашата кампания ще събере енергия от лидери чрез поредица от диалози на високо ниво. Тези въздействащи дискусии ще се съсредоточат върху ролята на защитата на потребителите и овластяване при преход към чиста енергия. Това ще подкрепи нашата визия, че промяната в нуждите на потребителите при преход към чиста енергия се отразяват в силни потребителски закони и политики за защита в световен мащаб. Ние ще споделим покани за присъединяване към тези диалози и ще ви насърчим да споделяте във вашите мрежи.
Адрес за чиста енергия. Ще призовем всички членове на Потребителския интернационал да участват в нашето Обръщение за чиста енергия, видео, съпоставящо изискванията на членовете и представяне на вашата визия за чисто и справедливо енергийно бъдеще.
Увеличаване на активността на членовете. Въздействието на Световния ден на правата на потребителите се ръководи от самото начало от регионалните и местни организации на нашите членове. Докато стартирате кампании по целия свят, Потребителският интернационал ще поеме водеща роля в демонстрирането на въздействието и обхвата на тези дейности за овластяване на потребителите при енергийни преходи. Ние ще засилим активността в нашите социални медии, мрежи на заинтересовани страни и членове. Чрез инструмент за мултимедийно картографиране ние ще свържем глобалните кампании на нашите членове, демонстрирайки, че докато потребителите по света са изправени пред разнообразни предизвикателства и възможности, ние сме обединени в нашия призив за бърз, справедлив и отговорен преход.
Включете се!
Нашите членове са от съществено значение за изграждането на динамична, въздействаща глобална кампания. От местната представа и знания, които предоставяте, Потребителският интернационал може да разбере по-добре промяната, необходима на местно ниво, докато споделяте унифицирано послание по целия свят. АКТИВИРАЙТЕ Национална кампания! Вашата национална кампания ще бъде част от глобална картина, която ще издигне гласа на застъпничество на потребителите в рамките на дискусии за енергийни преходи. Ние насърчаваме и подкрепяме членовете да извършват дейности на 15 март – Световният ден на защита на потребителите. Помогнете на потребителите да възприемат практики, които ускоряват прехода към чиста енергия, в светлината на разнообразното естество на проблемите, енергийните системи и доставките в икономиките, ние очакваме с нетърпение да видим разнообразна и новаторска дейност на членовете. Моля, използвайте ресурси, насоки и възможности за ангажиране за вашата национална кампания.
Националните кампании могат да помогнат на своите членове чрез:
- Стартиране на диалози с национални заинтересовани страни за подобряване на енергийната ефективност и етикетиране с национални символи.
- Провеждане на образователни кампании, които помагат на потребителите да идентифицират зеленото „измиване“ или подвеждащи твърдения при ангажиране с енергийни услуги.
- Водене на специализирани общностни семинари за чиста употреба на енергия в домакинствата, като например, чисти печки.
- Ангажиране с медии и лица, вземащи решения, за призоваване за чист и достъпен за обществеността транспорт.
- Помогнете на потребителите да управляват нарастващите цени, като им предоставите достъпна информация за сметките за енергия.
С вашите въпроси: Всичко за еврото
Вярна на мисията си да информира навреме и компетентно потребителите, асоциация Активни потребители ви предоставя информация за актуалните въпроси, свързани с еврото. На нашия сайт ще намирате навременни и експертни материали за неговата същност, предимства, плюсове и възможни спекулации, за вашето поведение при внедряването му. Отговори на ваши въпроси.
Линк към статията
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов, "Активни потребители": Злоупотребите трябва да се търсят в търговията на едро - Новини (bnr.bg)
Не се очаква поскъпване на яйцата преди Великден - Новини (bnr.bg)
КЗП: Цените на хранителните продукти ще започнат да падат след 3 месеца (24chasa.bg)
КЗП: Цените на храните ще започнат да падат след 3 месеца до половин година - Vbox7
Пазарът в цифри
- Банките са вдигнали сериозно таксите си за една година, показват данните на БНБ. Към края на 2022 г. средната такса за откриване на сметка в офис на банката вече е 3,18 лева, докато в началото на годината е била 2,52 лева или с 50 стотинки по-евтино.
- По-скъпо излиза и ако към сметката има издадена карта, сега банките взимат средно по 2,15 лева, докато преди година таксата е била 1,57 лева.
- С 40 стотинки повече плащаме на месец за обслужване на разплащателна сметка – средно по 3,73 лева. Преди година таксата е била 3,37 лева.
- За сметка на това закриването на сметка в офис на банката, ако е открита до 6 месеца преди това, сега се прави без такса, докато преди са ни взимали по 2,58 лева.
- Ако теглите с дебитна карта на същата банка, таксата е станала минимум 30 стотинки или 0,13% от сумата, а преди е била средно 26 стотинки.
- От чужд банкомат плащаме минимум 1,39 лева или 0,18% от сумата, а не 1,14 лева, както преди.
- Без такса остават платежните операции, извършвани чрез карта, включително чрез интернет.
Календар на потребителя
В началото на февруари беше обнародван Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения. Защитата по закона се прилага по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за нарушения на българското законодателство или на посочените в приложението към закона актове на ЕС в областта на обществените поръчки, финансовите услуги, продукти и пазари и предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма, безопасността на транспорта, опазването на околната среда, общественото здраве, защитата на потребителите, защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни, сигурността на мрежите и информационните системи и други, които са детайлно описани в нормативния акт.
От 28 февруари в София работи Център за енергийна ефективност. В него всички граждани, които искат да кандидатстват по програмата за енергийно обновяване на жилищните сгради, ще получават консултации от експерти, ще се предоставя информация за изискванията за кандидатстване, техническа помощ за попълване на заявления за кандидатстване, справки и необходими документи, издавани или съхранявани от съответните райони, направление „Архитектура и градоустройство“, както и ще съдействат за подготвяне на документи за регистрация на Сдружения на собствениците за целите на програмата. Центърът е отворен всеки работен ден от 12:30 до 19:30 ч на ул. „Съединение“ 7. За удобство на гражданите, екипът от експерти ще предоставя информация и по телефон 02 987 53 67, на ел. поща [email protected] и на електронния портал на Столична община: https://www.sofia.bg/support-for-energy-renewal.
От 17 март до 30 април в зала Квадрат 500 в София ще се състои Изложба на устойчив италиански дизайн, фокусирана върху рециклирането и повторната употреба на суровините.