Кампания
Седмичен бюлетин брой 8 (430)
Коварни ли са отстъпките за мобилни устройства
От обикновени телефони за джобни пари до скъпи и луксозни модели с намаления до 50% - офертите на мобилните оператори винаги са се радвали на голям потребителски интерес. Те обаче имат и скрита страна, на която ние ще обърнем внимание.
Линк към проучването
40 години Световен ден на правата на потребителите – Приоритетите
Всяка година потребителското движение отбелязва 15 март като Световен ден на правата на потребителите, за повишаване на глобалната осведоменост относно правата и нуждите на потребителите. През март тази година потребителското движение ще отбележи 40-тата годишнина на световния ден. Денят на правата на потребителите се координира от Потребителския интернационал /Consumers International/ и се признава в световен мащаб. Той повишава осведомеността и води до значима промяна по отношение на належащите предизвикателства, пред които са изправени потребителите. Ежегодно Потребителският интернационал свързва и ангажира своите 200 членове – организации на потребителите в над 100 страни по света, около основна тема. С нея членовете провеждат събития, ангажират се със своите местни медии, изготвят доклади, застъпват се пред национални правителства, работят с компании от държавите и провеждат директни разговори с потребителите. За 2023 година темата е: Овластяване на потребителите и защита при енергийни преходи.
Историята на промяната
Потребителският интернационал работи в областта на енергетиката почти шестдесет години, провеждайки кампании и застъпничество по въпроси като достъпни, надеждни и безопасни енергийни доставки, недостиг на гориво, енергийна ефективност, отговорни пазари, ясно таксуване и тарифи и нови разработки като управление на търсенето и интелигентни измервателни уреди. Тъй като климатичната криза ескалира и необходимостта от преминаване към системи за възобновяема енергия става по-спешно, Потребителският интернационал засили усилията си за влагане на енергийните преходи в дневния ред за защита на потребителите. През 2015 г. е проведена успешна кампания за включване на „универсален достъп до чиста енергия“ в Насоките на ООН за потребителите и привеждане в съответствие на международното законодателство за потребителите с устойчивото развитие. През 2022 г. е осъществено сътрудничество с държавите членки на Шестата сесия на Междуправителствената група от експерти (IGE) на UNCTAD по законодателството за защита на потребителите и Политика за осигуряване на Защита на потребителите и енергиен преход.
Чрез Световния ден на правата на потребителите през 2023 г. ще се надгради тази работа, стимулирайки лидери, политици и потребители в пътуването към по-бърза и по-справедлива промяна.
„Обединявайки се – посочват организаторите, ние се стремим да подкрепим потребителите през кризата с разходите за живот и насърчаване на достъпа до устойчива енергия в глобален мащаб. Заедно с Потребителския интернационал, нашите членове вече имат години на действие „колан“, подкрепящ потребителите по целия свят в прехода към чисти енергийни системи. Нашите анализи и консултации с членовете са демонстрирали твърд ангажимент към стимулиращо въздействие върху овластяването на потребителите и защита при енергийни преходи.
В трите основни области: на чистите домове, чист транспорт и чисто електричество, ние насърчаваме членовете да предприемат новаторски действия, за да образоват, защитават и овластяват потребителите в техните страни“.
Чисти домове
Consumentenbond (Холандия) управлява колектив за възобновяема енергия от над 100 000 потребители, инструмент за сравнение за устойчива енергия и интегрирана услуга за одит и съвети за надграждане до по-устойчив дом.
Съветът на потребителите на Зимбабве реализира съвместна програма за обучение на потребителите с енергиен регулатор ZERA и провеждане на кампании за чисто готвене в градските райони.
Чист транспорт
Which? (Великобритания) се ангажира с правителството на Обединеното кралство, за да настояват за подобрения на обществените електрически превозни средства, на инфраструктурата за зареждане, за да подпомогне хората да преминат към електрически превозни средства.
Citizen Consumer and Civic Action Group (Индия) работи за разпространение на създадени от хората разкази в борбата за чист, справедлив и достъпен транспорт.
Чисто електричество
YACP (Йемен) води кампания за безопасно използване на слънчеви енергийни системи като решение за енергия и проблемите с достъпа до нея, особено по време на конфликти и размирици.
ODECU (Чили) работи с правителството за намаляване на зависимостта на Чили от въглищата, които в момента са основният източник на електроенергия в страната.
Съдът отговаря на потребителите на кредити
Правото на потребителя на намаляване на общите разходи по кредита в случаите на предсрочно погасяване обхваща само лихвата и зависещите от срока на кредита разходи. (Решение на Съда по дело C-555/21 от 9 февруари 2023 г.)
Предмет на спора
Сдружението за защита на интересите на потребителите (VKI) оспорва пред австрийските съдилища една от стандартните клаузи, които UniCredit Bank Austria използва в договорите си за кредити за недвижими имоти, отнасящи се до случаите на предсрочно погасяване на кредита от потребителя. Клаузата гласи, че в тези случаи лихвите и зависещите от срока на кредита разходи се намаляват пропорционално, а „независещите от срока на кредита разходи за обработка не се възстановят, включително не и пропорционално“. VKI смята, че независещите от срока на кредита разходи също трябва да се намаляват пропорционално, като се позовава на Директива 2014/17 относно договорите за кредити за жилищни недвижими имоти за потребители. Директивата задължава държавите членки да гарантират, че потребителят ще има право да погаси изцяло или частично задълженията си по даден договор за кредит преди изтичането на срока на този договор и в такива случаи потребителят има право на намаляване на общите разходи по кредита, като това намаление включва лихвата и разходите за оставащата част от срока на договора. Във връзка с това Австрийският върховен съд отправя запитване до Европейския съд.
Съображения на съда
Според съда, правото на намаляване на разходите цели договорът да се адаптира към обстоятелствата по предсрочното погасяване на кредита. Затова то не обхваща разходите, които независимо от срока на договора потребителят дължи в полза на кредитора или в полза на трето лице за услуги, които към момента на предсрочното погасяване вече са изцяло изпълнени. За да защитят потребителите от злоупотреби обаче, националните съдилища трябва да следят разходите, които се налагат на потребителя независимо от срока на договора, да не представляват възнаграждение за кредитора за временното ползване на средствата или за услуги, които към момента на предсрочното погасяване все още предстои да се извършат за потребителя. В това отношение кредиторът е длъжен да докаже дали съответните разходи са периодични или еднократни.
Според съда, понятието „общи разходи по кредита за потребителя“ по смисъла на цитираната Директива включва всички разходи, които потребителят трябва да заплати във връзка с договора за кредит и които са известни на кредитора, а изрично изключени от понятието са единствено нотариалните разходи, разходите за прехвърляне на собствеността върху недвижимия имот като разходите за вписване в имотния регистър и съответните такси, както и разходите, дължими от потребителя за неспазване на определените в договора за кредит задължения.
Решение на съда
Член 25, параграф 1 от Директива 2014/17/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година относно договорите за кредити за жилищни недвижими имоти за потребители трябва да се тълкува в смисъл, че: допуска национална правна уредба, съгласно която правото на потребителя на намаляване на общите разходи по кредита в случаите на предсрочно погасяване на кредита обхваща само лихвата и зависещите от срока на кредита разходи. В този смисъл това право на потребителя да му се намалят общите разходи по кредита, когато предсрочно погасява кредита си за недвижим имот, не обхваща разходите, които не зависят от срока на договора.
„Активни потребители“ и в медиите
Вулджев: Неадекватно е цените на храните у нас да се сравнява с тези на по-големите пазари - Икономика - България - Твоят ден - NOVA
С 25% са поскъпнали храните през последната година - Предавания (bnr.bg)
Богомил Николов: Дума не се споменава за подпомагане на домакинствата - От деня (bnr.bg)
"Ден след ден" на 20 февруари - Предавания (bnr.bg)
Експерт обясни спекулата с цените, ролята на търговците - Общество — Новини Стандарт (standartnews.com)
Пазарът в цифри
- НСИ съобщи, че през януари 2023 г. месечната инфлация в България е 1,1% (спрямо предходния месец).
- Годишната инфлация е 16,4% (спрямо януари 2022 г.) по предварителни данни.
- Средногодишната инфлация за периода февруари 2022 - януари 2023 г. спрямо периода февруари 2021 - януари 2022 г. е 15,9%.
- През януари 2023 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: транспорт (+2.3%), разнообразни стоки и услуги (+1.7%), здравеопазване (+1.5%) и хранителни продукти и безалкохолни напитки (+1.5%).
- Намаление на цените е регистрирано в групите: облекло и обувки (-1.9%) и развлечения и култура (-0.1%).
Календар на потребителя
От февруари някои банки у нас повишават тарифите си за физически лица. От началото на февруари Българо-американска кредитна банка е оскъпила някои от своите услуги. От 20 февруари Банка ДСК вдига цената на част от най-ползваните от гражданите банкови услуги. От 6 март Пощенска банка въвежда такса за внасяне на пари през банкомат. Нови такси чакат и клиентите на Централна кооперативна банка от 27 март. От април промени ще има и за клиентите на Първа инвестиционна банка.
БНБ разпространи подробна информация за еврозоната, еврото, неговите предимства и ползите от него. Ще я намерите на: https://www.bnb.bg.
ЕП одобри включването на мерки по REPowerEU в националните планове за повече независимост от руските изкопаеми горива, ускоряване на екологичния преход и борба с енергийната бедност. Новите правила ще обхващат мерките със задна дата, считано от 1 февруари 2022 г. Целта е да се гарантира, че тези мерки ще подкрепят инвестициите за справяне с енергийната бедност, насочени към уязвимите домакинства, МСП и микропредприятията.
Одобрен е законът за ефективна забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в ЕС от 2035 г., целящ да ускори преминаването към електрически превозни средства и борбата с климатичните промени. Правилата ще изискват до 2035 г. производителите да постигнат 100% намаление на емисиите на въглероден диоксид от продадените нови автомобили, което би направило невъзможна продажбата в ЕС на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива. Оперативните разходи за електрическо превозно средство вече са по-ниски от оперативните разходи за превозно средство с двигател с вътрешно горене, като от решаващо значение е да се предложат по-достъпни електрически превозни средства на потребителите.