Отворено писмо до председателя на БАБХ
Асоциация Активни потребители изпрати отворено писмо до председателя на Българската агенция за безопасност на храните, с което се отправят няколко препоръки за по-ефективна контролна дейност срещу имитиращите продукти. В него се казва:
1. Не залагайте на количеството, а на качеството на извършваните от БАБХ проверки. Не е необходимо да пилеете време и усилия, за да изпитвате стотици проби, а се насочете към тези с по-голям риск.
Например, вероятността да откриете растителни мазнини в сирене предлагано за 5 лева е много по-голяма, отколкото в сирене продавано за 10 лева.
2. Интегрирайте заинтересованите страни в проверките. Поканете представители на браншовите организации, на потребители и журналисти, които да посочат кои продукти смятат за рискови и следва да бъдат закупени и изпитани лабораторно.
3. Насочете усилията си и към предлаганите продукти в обектите за обществено хранене - училищни столове, детски градини, болници и др. Достъп до тези обекти има единствено агенцията, а хранещите се в тези обекти и техните близки/родители също заслужават да са спокойни, че не консумират имитиращи продукти.
4. Не ограничавайте проверките само до бялото саламурено сирене, а подложете на изпитване и останалите млечни продукти като кашкавал, краве масло, кисело мляко и айрян.
5. Увеличете прозрачността на проверките и регулярно информирайте обществеността за това кои обекти и марки са били изпитани.
Пълният текст на писмото ще намерите на интернет страницата на Активни потребители.
Забраняват думата „млечен” за имитиращи продукти
Скоро след нашето изследване на кравето сирене, много институции „раздвижиха” своята дейност в защита на интересите на потребителите. Новините този път идват от земеделското министерство, което предлага изменения в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти. С промените се предвижда изрично да се забрани използването на думата „млечен” или нейни производни в наименованието на имитиращите продукти.
Променя се и начинът на етикетиране, като надписът „Имитиращ продукт” трябва да бъде с големина на шрифта най-малко 75% от този, с който е изписано наименованието на продукта.
Една от целите е да се повишат възможностите за информиран избор и да се гарантират правата на потребителите. Имитиращите продукти ще се предлагат на пазара единствено и само в опаковки.
КЗК ще проверява още три вериги за картел
След като през месец май КЗК обяви, че започва разследване за картел между четири търговски вериги - "Кауфланд България ЕООД енд ко" КД, "Лидл България ЕООД енд ко" КД, "Билла България" ЕООД и "Метро кеш енд кери България" ЕООД. Сега към тях се добавят още три - търговските вериги "Т маркет", "Фантастико" и ЦБА за установяване на евентуално забранено споразумение или съгласувана практика. Комисията се е самосезирала и ще проверява дали със собствените си марки търговските компании не увреждат интересите на производителите. Собствените марки на търговците сe отнасят за продукти, поръчани на производител, но носещи бранд на веригата. Обикновено те са в ниския ценови клас, често дори са и най-евтини. Според КЗК с тях веригите се явяват конкуренти на своите доставчици, а освен това имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки.
КЗП пусна наръчник за опасните детски облекла и продукти
От Комисията за защита на потребителите (КЗП) разпространиха електронен „Наръчник на мама”. В него, чрез описание и илюстрации, са представени опасни детски облекла и продукти, свързани с отглеждането на подрастващите, както и разяснения на основните рискове при употребата на тези изделия. В карета са поместени експертни съвети как да се избегне закупуването на продукти, които могат да навредят на здравето и живота на децата.
Информация за всички спрени от продажба в Европейския съюз вредни продукти е налична в специалния регистър на опасните стоки в Европа, публикуван на сайта на КЗП на адрес: https://www.kzp.bg/opasni-stoki-v-evropa |