Кампания
Седмичен бюлетин брой 28 (399)
Вашите права:
Хаос по летищата
С настъпването на лятото, началото на отпуските и ваканциите, на традиционните масови пътувания от една в друга държава, европейски летища се оказаха неподготвени да приемат и обслужат тази вълна от потребители. Отменени полети, закъснения, затруднения с обслужването – те станаха ежедневие за много от европейските самолетни компании и международни летища. Какво да предприемем в тази ситуация?
След влезлите в сила последни промени през 2013 г. в ЕС потребителите на всякакъв вид транспорт – въздушен, железопътен, по морски и вътрешни водни пътища, извънградски и градски автобусен, са защитени от европейското законодателство. Същото се отнася и за техния багаж. Пътниците във въздушния транспорт, когато излитат от летище в Европейския съюз (вкл. Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария) или когато кацат на летище в ЕС от страна извън ЕС в случай, че авиокомпанията е лицензирана в ЕС имат определени права, когато полетът закъснее или бъде отменен, от авиокомпанията откажат достъп до борда или има проблем с багажа.
Ето какво съветва асоциация „Активни потребители“.
Закъснял полет
В случай на закъснение с повече от 2 часа авиокомпанията е задължена да се погрижи за пътниците – да предостави на потребителите напитки, храна, настаняване, възможност за телефонно обаждане и т.н. Ако закъснението е повече от 5 часа и потребителят реши да не пътува, следва да му бъде възстановена стойността на билета и да му бъде осигурен обратен полет до мястото, откъдето е започнал пътуването си. В случай на закъснение с повече от 3 часа, ако компанията не успее да докаже, че закъснението се дължи на форсмажорни обстоятелства, тя следва да изплати същото обезщетение като за отменен полет.
Отказан достъп на борда
Когато има вероятност на някого да се откаже достъп на борда на самолет, авиокомпанията първо трябва да потърси доброволци, които срещу обезщетение да бъдат пренасочени с друг полет или да се откажат от пътуването. Едва ако не се открият такива хора, въздушният превозвач отказва достъп на борда на пътници, като ги компенсира. Засегнатите пътници имат право на възстановяване на пълната стойност на билета в срок от 7 дни и обезщетение от 125 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета.
Отменен полет
Потребителите имат право на същото обезщетение като това в случай на отказан достъп на борда, освен ако авиокомпанията не ги е информирала за отмяната най-малко 14 дни преди полета или промененият маршрут е с часове, близки до първоначалните, или ако авиокомпанията може да докаже, че отмяната се дължи на форсмажорни обстоятелства.
Багаж
Ако багажът ви бъде забавен, повреден или изгубен, имате право на обезщетение до около 1220 евро. Ако багажът ви е повреден, трябва да подадете жалба до авиопревозвача в срок от 7 дни от получаването му. Ако багажът ви липсва, тогава срокът е 21 дни от деня на полета.
Отговори на ваши въпроси
Наскоро европейска авиокомпания изгуби багажа ми. Подадох оплакване до авиокомпанията, но реакцията им не ме удовлетвори напълно. Мога ли да подам жалба другаде? ДА — за трансгранични полети можете да се свържете с Европейския потребителски център във вашата страна. За вътрешни полети се свържете с националния потребителски център във вашата страна.
Неотдавна резервирах самолетен билет онлайн и накрая бях изумена от цената след прибавяне на всички такси. Трябва ли авиокомпаниите да обявяват общата цена с всички включени такси още от началото? ДА — цената на всеки елемент (цена на билета, летищни такси, други надбавки и такси) трябва да бъде ясно посочена.
Ако пътувам от място извън ЕС, например от САЩ до Париж, имам ли някакви права, ако полетът ми бъде отменен? ДА — правата на пътниците в ЕС се прилагат в този случай, ако полетът се обслужва от въздушен превозвач, лицензиран в държава от ЕС. Ако вашият полет се обслужва от превозвач от държава извън ЕС, може да имате права по силата на съответното законодателство на държавата, в която той е лицензиран.
Резервирах полет до Барселона от Рим. Поради натоварено движение пристигнах със закъснение на летището, но точно преди затваряне на изходите към самолета. Не ми позволиха да се кача на самолета. Имам ли някакви права? НЕ — тъй като не сте спазили изискването да се явите за регистрация в рамките на указаното време.
Има ли срок, в рамките на който мога да предявя иск за обезщетение за отменен полет? Това зависи от националното законодателство във всяка страна от ЕС и съответно този срок може да се различава в отделните страни. Потърсете допълнителна информация от националния правоприлагащ орган в съответната страна или от национален потребителски център.
Имам ли някакви права, ако изпусна свързващ полет? ДА — имате право на финансово обезщетение, ако двата полета са част от една-единствена резервация, пристигнете в крайната дестинация със закъснение от 3 часа или повече и ако закъснението не се дължи на извънредни обстоятелства.
Трябваше да излетя от Берлин тази сутрин, но току-що от авиокомпанията ми съобщиха, че полетът е отменен. Имам ли някакви права? ДА — имате права според правилата на ЕС. Имате право на възстановяване на пълните разходи за вашия билет за тази част от пътуването, която не е измината, или на премаршрутиране при първа възможност. Ако вече сте на летището и изберете премаршрутиране, имате право и на храна и напитки в зависимост от времето, през което ще чакате, и на две телефонни обаждания, текстови съобщения или електронни писма. Също така имате право на нощувка, ако ви е предложено премаршрутиране в деня след планирания полет, както и — в зависимост от обстоятелствата — на парично обезщетение.
Цифрови услуги:
Ключови правила за по-безопасна онлайн среда
Новите правила на ЕС в областта на цифровите технологии определят безпрецедентни стандарти относно отговорността на онлайн дружествата в един отворен и конкурентен цифров пазар. Наскоро бяха гласувани окончателно Законодателният акт за цифровите услуги (DSA) и Законодателният акт за цифровите пазари (DMA). Двата законопроекта са насочени към преодоляване на социалните и икономическите последици от развитието на високите технологии. В тях се определят ясни стандарти за начина, по който технологичните дружества функционират и предоставят услуги в ЕС – в съответствие с основните права и ценности на ЕС.
Това, което се смята за незаконно офлайн, следва да бъде незаконно и онлайн
Законодателният акт за цифровите услуги (DSA) определя ясно задълженията на доставчиците на цифрови услуги, като например социалните медии или онлайн магазини, във връзка с борбата с разпространението на нелегално съдържание, с онлайн дезинформацията и други рискове за обществото и гражданите. Тези изисквания са пропорционални на размера и рисковете, които платформите могат да създадат за обществото. Новите задължения включват:
- Нови мерки за борба с незаконното онлайн съдържание и задължения за платформите да реагират бързо, като същевременно се зачитат основните права, включително свободата на изразяване на мнение и защитата на данните;
- Засилване на проследимостта и проверките на търговците на пазарните платформи онлайн, за да се гарантира безопасността на продуктите и услугите, включително усилия за извършване на проверки на случаен принцип за повторна поява на незаконното съдържание;
- По-голяма прозрачност и отчетност на платформите, например чрез предоставяне на ясна информация относно модерирането на съдържание или използването на алгоритми за препоръчване на съдържание (т.нар. системи за препоръчване - recommender systems); потребителите ще могат да оспорват решения за модериране на съдържание;
- Забрани на подвеждащи практики и определени видове целеви реклами, като например рекламите, насочени към деца, и рекламите въз основа на чувствителни данни. Ще бъдат забранени и така наречените „тъмни модели“ (dark patterns) и подвеждащи практики, насочени към манипулиране на избора на потребителите.
За много големите онлайн платформи и търсачки (с 45 милиона или повече потребители месечно), при които рисковете са най-високи, са предвидени по-строги задължения. Те включват задължения за предотвратяване на системни рискове (като например разпространение на незаконно съдържание, засягане на основни права, нарушения на изборния процес, насилие, основано на пола или рискове за психичното здраве). Много големите платформи и търсачки подлежат и на независими одити. Те също така ще трябва да предоставят на потребителите възможността да не получават препоръки въз основа на профилиране. Много големите платформи и търсачки също така ще трябва да улеснят достъпа до своите данни и алгоритми за властите и доказаните изследователи.
Какво могат и какво не могат да правят пазачите на информационния вход
Законодателният акт за цифровите пазари (DMA) определя задълженията на големите онлайн платформи, действащи като „пазачи на информационния вход“ (gatekeepers, платформи, които трудно могат да бъдат избегнати от потребителите поради господстващо онлайн положение) на цифровия пазар, за да се осигури по-справедлива бизнес среда и повече услуги за потребителите. С цел предотвратяване на нелоялните търговски практики, лицата, определени за „пазачи на информационния вход“, ще трябва:
- да осигурят оперативна съвместимост на своите услуги с трети страни, което означава, че по-малките платформи ще могат да поискат платформите за съобщения с господстващо положение да позволяват на потребителите да обменят съобщения, да изпращат гласови съобщения или файлове между различни приложения за съобщения. Това ще даде на потребителите по-голям избор и ще се избегне т.нар. „ефект на заключване“, когато те са ограничени до едно приложение или платформа;
- да позволят на бизнес ползвателите да имат достъп до данните, които генерират в платформата на пазача на информационния вход, да популяризират собствените си оферти и да сключват договори със своите клиенти извън платформата на пазача на информационния вход.
Пазачите на информационния вход вече няма да могат:
- да класират собствените си услуги или продукти по-благоприятно в сравнение с други трети страни на своите платформи;
- да пречат на потребителите да деинсталират лесно всеки предварително зареден софтуер или приложения или да използват приложения на трети страни и магазини за приложения;
- да обработват личните данни на потребителите за целева реклама, освен при изрично дадено съгласие.
Санкции и прилагане
За да се гарантира, че новите правила се прилагат правилно и в съответствие с динамичния цифров сектор, Комисията може да извършва проучвания на пазара. Ако пазачът на информационния вход не спазва правилата, тя може да наложи глоби в размер до 10% от общия му оборот в световен мащаб през предходната финансова година или до 20% в случай на повторно неспазване. Сред аргументите за налагането на нови строги правила ЕП заявява: "Твърде дълго технологичните гиганти се възползваха от липсата на правила. Цифровият свят се превърна в Дивия запад, където най-големите и най-силните определят правилата. Но в града има нов шериф - Законодателният акт за цифровите услуги (DSA). Сега правилата и основните права ще бъдат укрепени. Отваряме черната кутия на алгоритмите, за да можем надлежно да разгледаме машините за печелене на пари, които стоят зад тези социални платформи. Целта на цифровия единен пазар е Европа да получи най-добрите компании, а не само най-големите. Това го дължим на нашите граждани и предприятия".
Законодателният акт за цифровите услуги ще се прилага пряко в целия ЕС от 1 януари 2024 г. Законодателният акт за цифровите пазари ще започне да се прилага шест месеца след влизането му в сила. Пазачите на информационния вход ще разполагат с максимум шест месеца, след като бъдат определени като такива, за да се съобразят с новите си задължения.
Срещу ментетата:
Защита чрез марката
Представихме ви проекта JUST ORIGINAL, в който участва асоциация Активни потребители. Той е финансиран от EUIPO - Европейска обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR). Проектът иска да ангажира младите потребители в създаването на знания и разпространението на информация, свързана с опасното използване на фалшифицирани стоки.
Факти в подкрепа
- Българският пазар е залят от фалшификати на известни марки, предупреждават от Института по интелектуална собственост и технологичен трансфер към УНСС. Експерти изчисляват, че загубите за бизнеса са огромни, а такива има и за самите потребители.
- Интересът към имитациите у нас е толкова голям най-вече заради ниската покупателна способност на голяма част от населението. Често обаче потребителите са просто измамени със стока, претендираща за оригинал, която всъщност се оказва менте. Тогава вече клиентите трябва да потърсят правата си на всяка цена.
- По данни, цитирани от БНТ, България е на първо място по стоки менте в ЕС.
- Подправените продукти са 6,8% от вноса в Европа. А стойността им се равнява на 121 млрд. евро.
- Най-подведени като потребители се чувстват българите - 19% смятат, че купуват фалшиви продукти, показва доклад на Службата на Общността за интелектуална собственост.
- В изследването са обхванати стоки от всички сектори - козметика, играчки, вино и напитки, електроника, облекло и дори пестициди.
- Един на всеки 10 европейци казва, че е бил подведен да купи фалшиви стоки. България е на чело на класацията, а след нас са Румъния и Унгария. За сравнение - в Швеция и Дания потребителите са доста по-внимателни, когато пазаруват.
Какво е марка?
Марката е знакът, който е способен да отличава стоките или услугите. Може да бъде представен графично по начин, който позволява ясно и точно да се определи предметът на закрилата, с регистрацията направена в Патентното ведомство. Марката е символът, чрез който потребителите разпознават различни търговци. Основната функция на марките е да отличават продуктите или услугите на една компания от тези на друга – разграничавайки не само продуктите и услугите, но и самите компании, които ги предлагат. Друга важна функция е ползването на марката с чисто рекламни цели, които да подпомогнат продажбите – служат като средство за привличане на вниманието на клиентите и спечелване на доверието им. Една марка изпълнява успешно своята функция само когато вдъхновява клиента и създава у него чувство на увереност в продукта или услугата. Това е т.нар. комуникационна функция на марките.
Условия за регистрация на марката
Марката ясно и точно представя обекта на закрила – знакът, който може да бъде регистриран като марка, трябва да бъде представен така, че обектът на закрила да може да бъде определен ясно и точно. Знакът трябва да е ясна дума, лого, мирис и др. Законът за марките и географските обозначения е предвидил задължителни условия, които марката трябва да покрие:
- Да притежава отличителен характер – знакът трябва да е такъв, че да разграничава стоките/услугите, които носят марката, от тези на други търговци, които предлагат стоки и услуги. Ако сте производител на ябълки, не може да регистрирате марка „ябълки“.
- Да не съдържа елементи, които могат да заблудят потребителя – забранено е да се регистрира марка „Без захар“ за продукти, които съдържат захар. Отново това важи за марки, които биха могли да заблудят клиента по отношение на качеството и произхода на продукта/услугата, като се предвиждат строги санкции за нарушителите.
- Да не описва буквално характеристиката на стоките/услугите, за които е предназначена – знаци или означения, които указват вида, качеството, количеството, предназначението, стойността, географския произход, времето или метода на производство на стоките, начина на предоставяне на услугите или други характеристики на стоките или услугите не могат да бъдат регистрирани като марки.
- Да е вече заявена или знакът да е известен на територията на страната.
- Да не противоречи на обществения ред или на добрите нрави – забранено е да се регистрира марка, която съдържа нецензурна дума, дума с обиден характер и т.н.
При регистрация на марката, тя получава защита на територията на България в следващите 10 години, като може да бъде подновявана неограничен брой пъти. Може да се извърши регистрация в Патентното ведомство в България, в Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост и в Световната организация по интелектуална собственост по реда на Мадридската спогодба.
Правата над марката
Притежателят на марката има право да я използва, да се разпорежда с нея, както и да забрани на трети лица без негово съгласие да използват в идентични на марката знаци за търговска дейност. Може да забрани на трети лица поради идентичност или сходство с марката, продукти, които може да объркат потребителите. Може да забрани на идентична/сходна марка, когато по-ранната марка се ползва с известност на територията на Република България и използването без основание на знака ще доведе до увреждане или пропуск за притежателя на марката.
Лица, които не притежават права върху марката, не могат да поставят знака върху стоки или върху техните опаковки, като ги предлагат за продажба или пускат на пазара, или да съхраняват стоки/услуги с тези цели. Забранено е също така да внасят или изнасят стоки с този знак, да използват знака като търговско или фирмено наименование, или като част от търговско или фирмено наименование, също да се използват в търговски брошури и в реклами.
Видове марки
- търговска марка – използва се за означаване на стоки или услуги, произвеждани или предлагани на пазара от притежателя на марката. Търговските марки могат да бъдат притежание на две или повече лица, като разпореждането с тях се осъществява със съгласието на всички притежатели;
- колективна марка – марка, притежание на сдружение на производители, търговци, на лица, извършващи услуги, както и на юридически лица – от публичния сектор, и която е способна да отличава стоките или услугите на членовете на сдружението от стоките или услугите на други лица. Правото върху колективна марка не може да се прехвърля. Лица, които не са членове на сдружението, не могат да получат разрешение за използването ѝ;
- сертификатна марка – марка, която е посочена като такава при подаване на заявката за регистрация и която е способна да отличава стоките или услугите, по отношение на които притежателят ѝ удостоверява материала, метода на производство на стоките или начина на предоставяне на услугите, качеството, точността или други техни характеристики, с изключение на географския произход, от стоките или услугите, чиито характеристики не са удостоверени по този начин.
За повече информация: https://www.justoriginal.eu/
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok:justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
Опасни стоки
Вид на стоката: Адаптер/щепсел
Описание на продукта: Адаптер/щепсел, черен цвят, 10А/16А, 240V, етикет на български език със следната информация: „Щепсел 14, 4.00лв., баркод 1252338/21140088; 241821 Преходен щепсел от български към американски стандарт USA-BG. Подходящ за включване на уреди с български щепсел в американски контакт; Произход: Китай; Вносител: „Петров Електроника” ЕООД, гр. Стара Загора“. Стоката е със следната трайна маркировка на чужд език: TRAVEL ADAPTER PLUG WITH SAFETYSHUTTER, CE, 9625, 10A/16A, 240V, знак за разделно събиране /зачертан контейнер/“
Страна на произход: Китай Производител/вносител: „Петров Електроника” ЕООД, гр. Стара Загора Дистрибутор: „Краб Електрик” ЕООД, гр. Габрово
Приложими изисквания и стандарти: IEC 60884-1:2002+A1:2006+A2:2013 „Щепсели и контакти за битови и подобни цели”.
Опасност / естество на риска: Риск от токов удар Адаптерът/щепсел е идентичен с посочения в нотификация А12/01092/20, съгласно получено уведомление от Европейската система за опасни стоки GRAS- RAPEX. Съгласно посочената опасност в нотификацията, при визуален тест, ако се постави в адаптера един от щифтовете на щепсела, другият щифт е достъпен за потребителя, остава под напрежение и съществува риск от токов удар. Продуктът не отговаря на изискванията на стандарт 60884-1:2002+A1:2006+A2:2013 „Щепсели и контакти за битови и подобни цели” (клауза 10.3 - IEC 60884-1 и IEC 60884-2-5).
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Шринкфлация: Изкушението на търговците при инфлация - Общество (bnr.bg)
13.07.2022 г., 13.00 – 16.00ч., „Сюжети от деня“ с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Четвъртък, 14 юли - Предаванията за деня (bnr.bg)
Кабинет или избори? За горещото политическо лято - Атанас Атанасов - Българска национална телевизия (bnt.bg)
Полетът закъснява, какви са правата ни? Богомил Николов пред Стандарт - Мнения — Стандарт Нюз (standartnews.com)
Не стоките поскъпват, а парите поевтиняват, 1/3 от българите са около линията на бедността, смятат от КНСБ - България - Телеграф (telegraph.bg)
Ръст на спестяванията в левове и на потребителските кредити - България - Дарик (darik.bg)
Как влияе "шринкфлацията" върху поведението и портфейла ни - Потребители - www.pariteni.bg
Пазарът в цифри
- Нови данни на Евростат сочат, че около 2 милиона и 100 хиляди българи не могат да отопляват жилищата си по стандартите.
- Според анализ на КНСБ това се дължи на ниски доходи, ниска енергийна ефективност на сградите и високи цени на електроенергията. Достъпът до алтернативни енергийни варианти също е недоразвит.
- Над 54 млн. души в ЕС живеят в енергийна бедност, като този брой може да нарасне до 80 млн.
- Планът за възстановяване и устойчивост е поел ангажимент и у нас да се регламентира определението за енергийна бедност и да се установят критерии за определяне на домакинствата в положение на енергийна бедност и уязвимите потребители.
Календар на потребителя
От 6 юли в ЕС важи правилото за задължителен електронен ограничител на скоростта, известен като Intelligent speed assistance (ISA). Той се изразява в следните стъпки: звуков сигнал за предупреждение за шофиране със скорост над регламентираната, вибрация, обратна връзка към педала за газта и ако няма реакция от страна на шофьора - принудително намаляване на скоростта. Всеки нов модел трябва да го има, а от юли 2024 г. - всеки един автомобил в продажба в страните от ЕС. Новите мерки за безопасност ще помогнат за по-добра защита на пътниците, пешеходците и велосипедистите в ЕС, като целта е да бъдат спасени над 25 000 живота и да бъдат избегнати най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г.
На 20 юли Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Сигурност за потребителите в условията на кибератаки“, на който ще се разгледат въпросите на съвременните киберзаплахи, нови фишинги, осигуряване на сигурност в киберпространството, превенции при кражбите на самоличност, защита на потребителски имена и на дигиталните плащания от нерегламентирано използване на лични и фирмени кредитни и дебитни карти
НАП стартира две информационни кампании: „Заплата в плик“ и „Данъчно-осигурителни рискове“, за да насърчи гражданите и бизнеса да спазват доброволно своите задължения и да запознае работниците и служителите с рисковете, ако се съгласяват да се осигуряват на по-нисък от реалния си доход, като вземат част от възнаграждението си в плик.