Кампания
Седмичен бюлетин брой 22 (393)
На фокус:
С отговорност към младите потребители
Асоциация Активни потребители се включи в подготовката и издаването на наръчника „Насърчаване на младите потребители да купуват оригинали“. Той е резултат на проекта JUSTORIGINAL, финансиран от EUIPO - Европейската обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR). Проектът иска да ангажира младите потребители в създаването на знания и разпространението на актуална информация, свързана с опасната консумация на фалшифицирани стоки.
Наръчникът е реализиран от партньорите по проекта и е разделен на 5 раздела: Фалшифициране: въздействие и рискове; Патенти и изобретения; Авторско право; Пиратство и онлайн потребление; Защита на марката; Отворено пространство за дискусии: викторини, игри и казуси.
Какво е фалшифициран продукт и как се произвеждат тези продукти?
Продукт, за който нямаме гаранция, че качеството му е идентично или близко до това на оригиналния продукт.
Какви са рисковете и последствията за потребителите на фалшиви продукти?
а) Рискове, свързани с несигурността или опасността от фалшиви продукти:
- Химически – вещества, които могат да причинят остри или дълготрайни вредни последици за здравето.
- Механични – различни видове наранявания от удар, захващане и др.
- Електрически – опасност от токов удар, изгаряния, пожар, дори смърт.
б) Рискове, свързани с нанасяне на икономически щети на потребителя, бизнеса и обществото като цяло:
- Загуба на доверие на потребителите.
- Загуба на правото на гаранции (законова и търговска).
в) Рискове, които не са пряко свързани с правата на потребителите, а с въздействието и загубите върху обществото като цяло при продажбата на фалшиви стоки:
- Практики, които увреждат околната среда.
- Пренебрегване на трудовото законодателство.
- Нарушение на патент.
- Финансови загуби.
Колко ни струва фалшифицирането?
Фалшификатите причиняват загуба до 19 милиарда евро в ЕС всяка година от продажби в най-засегнатите сектори.
Съвети как да забележите фалшив продукт
• Неочаквана оферта. Сред мотивите на потребителите да купуват фалшиви стоки са ниските цени, достъпността и не особено силното обществено осъждане на подобни действия. Ако отговорите с „да“ на някой от въпросите по-долу, това може да означава, че ви се предлага фалшив продукт. Свързаха ли се неочаквано с вас? Неочаквани обаждания или имейли трябва да предизвикат подозрение, особено ако бъдете помолени да предоставите лична информация или информация за плащане. Много е необичайно юридически организации да се свързват с вас и да искат чувствителна информация, когато не я очаквате. Ако не сте 100% убедени в самоличността на обаждащия се или получения имейл, свържете се директно с компанията.
• Неясни подробности за продукта. Не са ви ясни данните за контакт? Приблизителните данни за контакт могат да бъдат пощенска кутия, номер с добавена стойност (започващ с „0900“) или формуляр за обратна връзка. Ако нещо се обърка с доставката, важно е да се свържете с търговеца/производителя. Това ще бъде трудно, ако нямате точна информация за контакт. Числата с добавена стойност също са любим трик за изстискване на всяка стотинка от вас.
• „Дръж го в тайна“. Искат ли да запазите покупката на продукта в тайна? Важно е да обсъждате всякакви споразумения с приятели или семейството. Да ви помолят да мълчите е начин да ви предпазят от съветите и подкрепа, от които се нуждаете, за да вземете решение.
• Цената е твърде добра, за да е вярна. Офертата е твърде добра, цената е твърде добра (неочаквано ниска), за да е истина? Предлагането на фалшиви продукти често обещава висока възвръщаемост, отлично качество, невероятни резултати за малки финансови ангажименти. Те могат да кажат/пишат, че сделката е твърде добра, за да се пропусне. Използвайте здравия си разум, за да почувствате дали сделката е твърде добра, за да бъде истина.
• Натиск. Подложен ли сте на натиск да вземете бързо решение? Фалшивите продукти често ви карат да бързате да вземате решения. Не позволявайте на никого да ви кара да се чувствате притиснати – добра идея е да си починете и да помислите за нещата, ако не сте сигурни. Персоналът по продажбите винаги трябва да ви дава време да вземете информирано решение. Не трябва да вярвате на някой, който ви кара да вземете прибързано решение.
• Правописни и граматически грешки. Има ли правописни и граматически грешки в съобщението? Имейлите или съобщенията, изпъстрени с правописни и граматически грешки, са измамни. Легитимните организации рядко правят правописни или граматически грешки в имейлите си до вас, защото те обикновено са подготвени от професионалисти и проверени преди да бъдат изпратени.
Кои са най-често срещаните фалшифицирани продукти и как да се предпазите от тях? Четете в следващия брой на бюлетина.
Вашите права:
Защита от Съда на ЕС
С решение от 17 май 2022 г. Съдът на Европейския съюз се произнесе по няколко преюдициални запитвания, свързани с потребителското право и потребителските договори. Въпросът, зададен на Съда, е дали националните процесуални принципи, какъвто е принципът на присъдено нещо, могат да ограничават преценката на националните съдилища по отношение на неравноправни клаузи в потребителски договори. Този път българското законодателство успява да изпълни очакванията, зададени в европейските регламенти и директиви, и да предостави една добра защита на потребителските права и интереси. Повече за съдебното решение и българското законодателство по темата вижте тук.
Семеен портфейл:
Инвестиция в условията на инфлация
Инфлацията у нас се усеща все по-отчетливо. При обявената официално от НСИ инфлация от над 14%, мнозина експерти споделят, че тя вече е над 20% с очаквания да расте още. Това поставя потребителите пред въпроса как да спасят спестяванията си, докато парите се обезценяват, а депозитите не носят доходност. Един от най-популярните изходи, разглеждани от българските потребители, е инвестицията в имот. Според експерти, когато закупувате недвижим имот, вие се ръководите от три възможни мотива. Първият е да закупувате имот, в който вие и семейството ви ще живеете или ще отпочивате (на морето или в планината). Вторият вид покупка е покупката на имот с цел осъществяване на някаква бизнес дейност. Третият вид е покупка на имот с цел инвестиция при наличие на свободни средства или частично с банков заем. Покупката може да бъде „на зелено“; с цел отдаване под наем; за лични нужди; за препродажба. Ако покупката на имот е за ваши лични нужди или купувате с цел да отдавате поне 5 години под наем и след това да продадете имота, то, ако разполагате с необходимите средства за това, моментът винаги е подходящ по редица причини. Никоя криза или спад в цените не продължават толкова дълго. Както и междувременно имотът сам се откупува частично чрез наема, който получавате от него.
През последните месеци, обаче, пазарът на имоти е твърде динамичен. Потребителите - потенциални инвеститори, си задават въпросите: Подходящ ли е моментът да се купи имот? Ще растат ли цените на недвижимите имоти? Една прогноза за развитието на пазара на недвижими имоти, изготвена от Finance Academy, ни предоставя Economy.bg. Балоните в пазара на недвижими имоти се пукат, когато предлагането рязко надхвърли търсенето вследствие на икономическа рецесия или друго събитие с пряк негативен ефект върху сектора. Пандемията и стартът на войната в Украйна не бяха такива събития. През последните няколко години търсенето изпреварва значително предлагането независимо от ускореното ново строителство. Това е и основната причина цените да растат с двуцифрени темпове през 2021 г. в повечето пазари по света.
Какво движи търсенето?
На първо място, това е основният лихвен процент, който е на рекордно ниски нива. Депозитите в банките не носят възвръщаемост, напротив – много банки вече въведоха такси за свръхналичност по сметките, което означава, че ако си държим спестяванията в банка, те ще намаляват. Липсата на достъпни алтернативни инвестиции кара българите да се насочват към най-познатия за тях инвестиционен актив – недвижимия имот. За хората без съществени спестявания, имотът също представлява атрактивна инвестиция в условията на ниските лихви по жилищните кредити. Лихвеният процент няма да остане нисък завинаги, но увеличението ще се случва бавно и едва ли ще започне преди средата на 2023 г. Увеличеното търсене е и следствие на инфлационните процеси, които наблюдаваме. Инфлацията е далеч над „здравословните“ нива от 2%, заложени от ЕЦБ. Инвестицията в недвижим имот е една от най-добрите защити срещу поскъпването, тъй като цените на имотите и инфлацията имат ясно изразена положителна корелация. Една от най-добрите защити срещу поскъпването е именно инвестицията в имот, следователно това също оказва положителен ефект върху търсенето на пазара.
Полезни съвети
Първото и най-важно нещо е да определим инвестиционна стратегия, съобразена със спестяванията ни и регулярния доход на домакинството ни. Следващата стъпка е да определим вида имот и локация, които съответстват на тази стратегия и възможностите ни. Успешното инвестиране в имот изисква време, което да отделим не само в търсене на изгодна сделка и ходене по огледи, но и във финансов анализ, който стъпва на множество фактори. Финансовият анализ е безпристрастен инструмент, който ни позволява да вземем обосновано решение. Генералният съвет към хората, които искат да инвестират в имот, но нямат опит и необходимите знания, е да получат съответното практическо обучение. Много хора правят своите първи стъпки в света на инвестициите именно чрез покупка, продажба и отдаване под наем на недвижими имоти. Това е една от най-надеждните инвестиции, които можете да направите, и ако следвате добър подход и финансова стратегия, ще постигнете своите цели. Дали си струва да инвестирате в недвижими имоти зависи от вашите индивидуални нужди и цели. Например, ако се задоволявате само с това да давате под наем малък апартамент в квартал с лоша репутация, то тогава не – инвестирането в недвижими имоти не си заслужава толкова в дългосрочен план. Ако обаче се интересувате от закупуване и изграждане на портфолио от имоти с цел увеличаване на стойността им в бъдеще – тогава определено инвестирането в имоти си заслужава! Важно е инвеститорите или тези, които обмислят да инвестират в бъдещия пазар на недвижими имоти, да бъдат подготвени с финансови прогнози и определяне на риска, преди да се впуснат в инвестиция. Ето защо е абсолютно важно да имате финансова грамотност и да следвате стратегия!
Успехът на вашата инвестиция в недвижими имоти зависи от:
Локацията. Местоположението има голямо значение. Местоположението на вашия имот определя колко можете да спечелите като инвеститор. Трябва да вземете предвид елементи като пространството около имота, паркоместа или градина. Тези фактори влияят на наема, който ще трябва да начислявате за имота. Друг фактор е колко „комуникативно“ е местоположението – близо ли е до автобусна спирка, има ли гараж, колко удобен е градският транспорт наоколо, спирка на метро, главни булеварди. Местоположението е приоритет номер 1 и за ваканционните жилища, където спиращите дъха гледки по естествен начин покачват цената и стойността на имота.
Състоянието на имота. Помислете за състоянието на имота – ново строителство или старо строителство? Нуждае ли се от поддръжка? А от разрешителни за ремонти или промени? Когато ремонтирате имота, винаги трябва да търсите начини, по които можете да увеличите стойността му. Затова всяко действие по промяна на вида на жилището, трябва да е много аргументирано. Добавянето на допълнителни стаи, отварянето на затворени пространства и добавянето на жилищни помещения са чудесни ремонтни дейности, които ви позволяват да увеличите наема.
Финансова грамотност и познания за пазара. Също така е важно да познавате пазара на недвижими имоти в района. Когато знаете какво е търсенето и предлагането, ще можете правилно да определите цената на имота и да го продадете, когато му дойде времето. Това е от съществено значение, ако планирате да притежавате недвижим имот само за кратък период от време. С добра финансова грамотност ще можете да прогнозирате бъдещите пазарни тенденции и възможностите за инвестиране в недвижими имоти.
На дневен ред:
И стоките с паспорти
Европейската комисия прие проект за Регламент за устойчиви продукти, в рамките на Европейския зелен пакт за постигане на неутрална по отношение на климата икономика до 2050 г. Проектът на Регламента включва цифров паспорт на продукта, нова концепция, която ще бъде въведена за всички физически стоки, включително компоненти и междинни продукти, пуснати на пазара на ЕС или въведени в експлоатация, с изключение на храни, фуражи и лекарствени продукти. Той ще се отнася както за продуктите, произведени в Европа, като и за тези, които са внесени в ЕС, което на практика означава, че Регламентът ще засегне световната търговия. Регламентът забранява унищожаването на потребителски стоки, които не са продадени и определя задължителни критерии за екологосъобразни обществени поръчки.
Общата цел на предложението е да се намали въздействието върху околната среда през жизнения цикъл на продуктите чрез ефективни цифрови решения, но също така да се даде възможност за постигане на целите на индустриалната политика на ЕС като повишаване на търсенето на устойчиви продукти и подкрепа на устойчивото производство. Регламентът установява нови задължения и права за производители, вносители и дистрибутори, търговци, сервизи, преработватели, рециклиращи предприятия, специалисти по поддръжка, клиенти, крайни потребители, консуматори, национални органи, организации от обществен интерес, Европейската комисия или всяка организация, действаща от тяхно име.
Паспортът на стоката трябва да:
- гарантира, че участниците по веригата за доставки, включително потребителите, икономическите оператори и компетентните национални органи, имат достъп до информация за продуктите, която е от значение за тях;
- подобрява проследимостта на продуктите по веригата на доставки;
- улеснява проверката за съответствие на продукта от компетентните национални органи;
- включва необходимите атрибути от данни, за да се позволи проследяване на всички опасни вещества през целия жизнен цикъл на обхванатите продукти.
Освен това Регламентът пояснява, че потребителите, икономическите оператори и други съответни участници имат свободен достъп до паспорта на продукта въз основа на съответните им права на достъп.
Изискванията за данните, които трябва да бъдат обхванати, включват:
- информация, която трябва да бъде включена в паспорта на продукта за потребителите, икономическите оператори и компетентните национални органи;
- мястото, на което ще бъде представен носителя на данни и неговото позициониране;
- дали паспортът на продукта трябва да съответства на модела, партидата или нивото на уедряване;
- начина, по който паспортът на продукта трябва да бъде достъпен за клиентите, преди да бъдат обвързани с договор за продажба, включително в случай на продажба от разстояние;
- участниците, които могат да въведат или променят информацията в продуктовия паспорт, включително, когато е необходимо, създаването на нов продуктов паспорт;
- периода, за който паспортът на продукта остава наличен.
Регламентът за цифровите паспорти е част от пакет от предложения в рамките на Европейския зелен пакт с цел превръщане на устойчивите продукти в норма в ЕС, насърчаване на кръговите бизнес модели и засилване на ролята на потребителите в екологичния преход. Както беше обявено в плана за действие за кръговата икономика, ЕК предлага нови правила, с които почти всички физически стоки на пазара на ЕС да станат по-екологосъобразни, кръгови и енергийно ефективни през целия си жизнен цикъл от етапа на проектиране до ежедневната употреба, промяната на предназначението и края на жизнения цикъл.
Опасни стоки
Вид на стоката: Електронна цигара за еднократна употреба
Описание на продукта: Електронна цигара за еднократна употреба, марка „HOOKA“ с различни вкусове, капацитет на батерията 500 mAh, капацитет на течност: 3.5 ml, съдържание на никотин: 2%, с различни вкусове: розова лимонада – баркод 3800062301094;ледено грозде – баркод 3800062301049;ледена диня – баркод 3800062300929;ледена малина - баркод 3800062301087;ледена праскова – баркод 3800062301063;ягода и сметана – баркод 6346814222660.
Страна на произход: Китай
Вносител: „Бета – 12 Иванови“ ЕООД, гр. Пловдив
Дистрибутор: "Глобал Ритейл холдинг" ЕООД, гр. Варна
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите
Потребителската опаковка не съдържа информация за поеманото количество никотин на доза, за партиден номер и в потребителската опаковка не е включена листовка, която да съдържа инструкция за употреба и съхранение на изделието, като се посочва, че изделието не се препоръчва за употреба от млади хора и непушачи; противопоказания; предупреждения за определени рискови групи; възможни странични ефекти; предупреждения за опасността от пристрастяване и токсичност. Обемът на резервоарите превишава 2мл. Върху потребителската опаковка на електронната цигара е посочено, че всяка кутия съдържа един брой предварително напълнено устройство за вдишване /приблизително 800 вдишвания /550 mAh/ 3.5 ml обем. Този продукт съдържа никотин (до 20 mg/ml), който е класифициран като остро токсичен, но не съдържа цялата необходима информация на опаковката, не съдържа листовка, която да позволи на потребителите да направят информиран избор относно употребата на продукта и обемът на резервоара превишава изискуемото количество съгласно ЗТТСТИ, което може да доведе до сериозно увреждане на здравето на потребителя.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Топлофикациите искат драстичен скок в цените на парното, потребители масово искат да се откажат от услугите им - Bgonair
ВНИМАНИЕ: Бум на алкохол менте - Бизнес - Телеграф (telegraph.bg)
Оттука започва 25 май - (bnr.bg)
Кремен Георгиев: Положението на Топлофикация София... - Столица.bg (stolica.bg)
Важна разбивка: Кой уред вкъщи колко ток харчи? (actualno.com)
Внимавайте какво си купувате! Заливат ни менте алкохол, козметика, че даже и... (blitz.bg)
Пазарът в цифри
- По последни данни на БНБ депозитите на домакинствата в банки възлизат на 67,614 млрд. лв. (46,1% от БВП) в края на април 2022 година. Те се увеличават на годишна база с 6,5%.
- В същото време има ръст на кредитите за домакинствата. В края на април те са повече от 30,1 млрд. лв. (20,5% от БВП) и на годишна база се увеличават с 14,2%.
- В края на април жилищните кредити са близо 14,7 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 18,1%.
- Потребителските кредити възлизат на повече от 13.9 млрд. лв. и се увеличават с 11,9% спрямо година по-рано.
Календар на потребителя
На 26 май отбелязахме Деня на данъчната свобода за 2022 г. Точно 146 дни работим за държавата през т. г. Държавният бюджет, приет в края на февруари, предвижда публични приходи от над 57 млрд. лв. през 2022 г. Приемайки, че за ден изработваме по средно 392 млн. лева – изчислено на база прогнозирания при приемането на бюджета БВП в размер на 143 млрд. лева – то ни трябват поне 146 дни, за да попълним държавата хазна. Денят е изчислен от Института за пазарна икономика.
На 6 юни от 09:30 часа в Launchee, ЦУМ, ще се проведе публично обсъждане на темата
„Предизвикателствата пред социалната защита: възможните решения и мерки в условията на висока инфлация и икономическа несигурност“.
На 7 юни от 18.30 часа в Литературен клуб „Перото“ ще се раздадат традиционните награди за Проект на годината. Конкурсът е организиран от Фондация „Лале“. Номинирани са проекти на
граждански организации, доброволци, читалища и граждани, участвали в дейностите.