Кампания
Седмичен бюлетин брой 11 (382)
С вашите въпроси:
Как да решим потребителския спор?
През миналата седмица ви представихме различни варианти за помощ на потребителите. Сред тях са алтернативното решаване на спорове и платформата за онлайн решаване на спорове. Те предизвикаха голям интерес. Потребители ни питат как точно работят тези органи и как гражданите могат да се възползват от тях при възникнал спор с търговец.
Органи за алтернативно решаване на спорове (АРС) и Платформа за онлайн решаване на спорове (ОРС)
Алтернативното разрешаване на спорове може да бъде ефективен начин за отделните
потребители да разрешат споровете си с търговци и да получат обезщетение. Във всички страни от ЕС има органи за АРС и те са създадени специално, за да улеснят и по-евтино да разрешат проблемите на потребителите. Алтернативното разрешаване на спорове (АРС) е извънсъдебен процес за разрешаване на спорове между потребител и търговец с помощта на орган за АРС.
Платформата за онлайн разрешаване на спорове е официален уебсайт на ЕС, управляван от Европейската комисия. Целта му е да помогне на потребителите и търговците да
намерят извънсъдебно споразумение по своите правни спорове. Платформата за ОРС е
предназначена да улесни комуникацията между потребители, търговци и органи за АРС.
Министърът на икономиката в качеството си на компетентен орган за признаване на органите за алтернативно решаване на спорове /АРС/ е одобрил Списък на органите, признати за органи за алтернативно решаване на спорове между потребители и търговци на територията на Република България.
Списък на всички органи за алтернативно решаване на спорове, нотифицирани от държавите-членки е достъпен на Електронната платформа за онлайн решаване на спорове на Европейската комисия на следния линк: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.adr.show.
Платформата представлява единен портал за достъп на потребители и търговци, които искат да решат спор по извънсъдебен път, възникнал от сключени договори за онлайн продажба на стоки или услуги. Тя може да се използва за извънсъдебно разрешаване на спорове, възникнали между потребители и търговци, пребиваващи и установени в Европейския съюз.
Електронната платформа изпълнява следните функции:
- предоставя електронен формуляр за жалби;
- уведомява ответната страна за подадената жалба;
- определя компетентния орган или органи за АРС и предава жалбата до органа за АРС;
- предлага безплатно електронно средство за управление на случаите;
- предоставя на страните и на структурата за АРС езиков превод на информацията;
- предоставя електронен формуляр, чрез който органите за АРС предават информацията;
- осигурява система за обратна връзка;
- предоставя обща информация относно алтернативното решаване на спорове, съществуващите структури, координати на звената за контакт за ОРС, статистическа информация и др.
Жалбите
Много потребители не са запознати с наличието на органи за извънсъдебно решаване на спорове, както в България, така и в останалите държави-членки на Европейския съюз. Понякога, дори и да разполагат с такава информация, потребителите не могат сами да преценят кой е компетентният орган, който следва да разгледа техния спор с даден търговец. Създадената от ЕК платформа има за цел преодоляване на тази трудност. Достатъчно е потребителят да подаде жалба чрез платформата, която автоматично идентифицира компетентния орган за АРС, който може да разгледа конкретния спор. Ето защо, компетентните органи на държавите-членки на Европейския съюз публикуват на платформата информация за наличието на органи за АРС в съответната страна, обхвата на действието им, предмета на споровете, които разглеждат, процедурните им правила и др. За да подадат жалба, потребителите трябва да попълнят електронен формуляр, достъпен на платформата за ОРС като информацията, която предоставят е достатъчна да определи компетентния орган за АРС и включва:
- информация дали жалбоподателят е потребител или търговец;
- име и електронен адрес и географски адрес на потребителя;
- име, електронен адрес и географски адрес на търговеца;
- име, електронен адрес и географски адрес на представителя на жалбоподателя, ако е приложимо;
- език(езици) на жалбоподателя или представителя, ако е приложимо;
- език на ответната страна, ако е известен;
- вид на стоката или услугата, за която се отнася жалбата;
- информация дали стоката или услугата е била предложена от търговеца и поръчана от потребителя чрез страницата в интернет или други електронни средства;
- цената на закупената стока или услуга;
- датата, на която потребителят е закупил стоката или услугата;
- информация дали потребителят се е свързал директно с търговеца;
- информация дали спорът вече се разглежда или е бил разглеждан от структура за АРС или от съд;
- вид на жалбата;
- описание на жалбата;
- структурите за АРС, които търговецът е задължен да използва или се е ангажирал да използва съгласно член 13, параграф 1 от Директива 2013/11/ЕС, ако са известни.
Достъпът до платформата може да бъде осъществен и чрез интернет страниците на Комисия за защита на потребителите и Европейския потребителски център – България.
Европейският потребителски център е контактна точка за България в мрежата на звената за контакт за онлайн решаване на спорове и съдейства на потребителите да получат достъп до съответния компетентен орган за алтернативно решаване на спорове в друга държава-членка на Съюза, при възникване на трансграничен спор, свързан със задължения, произтичащи от договори за продажба или за предоставяне на услуги.
ВАЖНО!
Търговците, предлагащи договори за онлайн продажби или услуги, трябва да предоставят на своите интернет страници линк към платформата за онлайн решаване на потребителски спорове.
|
На дневен ред:
Нови правила на ЕС за еко батерии
Батериите се превръщат в стратегически продукт за икономиката. До 2030 г. по европейските пътища се очакват поне 30 милиона електрически автомобили с нулеви емисии на парникови газове. За да може промяната на пазара да има положителен ефект върху климата, е важно да се намери решение за един голям проблем: батериите в новите автомобили. Затова се работи по актуализиране на директивата за батериите, така че те да бъдат използвани за други цели, повторно влагани в производството или рециклирани в края на полезния им живот. Обмисля се новите правила да обхванат целия жизнен цикъл на батериите - от тяхното проектиране, преминавайки през тяхното използване, до рециклирането им в нови продукти. Предлага се да се въведе нова категория батерии за „леки превозни средства“ като електрически колела и скутери, тъй като тези батерии се използват все повече и се развиват технически. Новата категория би допълнила класификацията, която в момента включва преносими, промишлени батерии и автомобилни акумулатори.
Батериите: стратегически продукт за ЕС
Очаква се световното търсене на батерии да се увеличи 14 пъти до 2030 г., като делът на ЕС би могъл да бъде 17% от пазара. Интересът към батериите е воден от ръста на цифровата икономика, от нуждата от автомобили с ниски емисии и от проблема със съхраняването на енергията от възобновяеми източници, която не е налична през цялото време.
Батериите ще трябва да имат етикет, който показва техния екологичен отпечатък, за да е ясно какво отражение имат те върху природната среда. Екологичният отпечатък трябва да бъде изчислен въз основа на целия жизнен цикъл на батериите. Друга актуална идея е за новите батерии да бъдат въведени минимални изисквания за съдържание на рециклирани метали – кобалт, олово, литий и никел.
Увеличаване на рециклирането на батерии
Съгласно българското и европейско законодателство, батериите и акумулаторите се разделят условно на три вида: автомобилни, портативни и индустриални. През 2019 г. малко над половината от преносимите батерии в ЕС са били събрани за рециклиране. Процесите за рециклиране на батерии се различават за всеки вид, тъй като продуктите съдържат различни метали и други съставки.
- България попада в „златната“ среда, като у нас през 2019 г. са събрани за рециклиране малко под 50% от преносимите батерии и акумулаторите.
- Най-много са събрани в Хърватия – близо 100%.
- Следват Полша, Люксембург и Белгия.
Πpeз пocлeднитe гoдини пpoдaжбитe нa пpeнocими бaтepии и aĸyмyлaтopи в EC са cpaвнитeлнo cтaбилни: oт 176 000 тoнa пpeз 2010 г., тe нaмaляват лeĸo дo 169 000 тoнa пpeз 2013 г., пpeди дa oтбeлeжaт нeпpeĸъcнaтo yвeличeниe пpeз cлeдвaщитe гoдини и дa дocтигнaт 191 000 тoнa пpeз 2018 г. Cъбиpaнeтo нa oтпaдъчнитe бaтepии и aĸyмyлaтopи в EC cъщo пocтoяннo нapacтвaт oт 55 000 тoнa пpeз 2010 г. дo 88 000 тoнa пpeз 2018 г.
Европейският парламент призовава за по-високи цели за събиране от тези, които предлага Европейската комисия. Депутатите искат 70% от преносимите батерии да бъдат събирани до 2025 г., а до 2030 г. - 80%; Комисията предлага изискването за 2025 г. да бъде 65%, а за 2030 г. - 70%. Според Парламента, целите за рециклиране на батериите за леки превозни средства следва да бъдат още по-високи - 75% към 2025 г. и 85% към 2030 г. Освен това всички използвани автомобилни акумулатори, промишлени батерии и батерии за електрически автомобили следва да се предават за рециклиране.
До 2024 г. преносимите батерии в уредите, като например смартфоните, и батериите за леките транспортни средства трябва да бъдат проектирани така, че потребителите и независимите оператори да могат лесно и безопасно да ги отстраняват сами.
Тема с продължение:
Потребителският интернет
Интернет на предметите или на нещата (IoT) се отнася за всяко устройство, което е свързано с интернет и събира или споделя данни. Данните от машина до машина (M2M), които се генерират от IoT, имат множество приложения, но най-често се разглеждат като начин за определяне на здравето и състоянието на нещата. Включва всичко от кафемашини, мобилни телефони, перални машини, преносими устройства и слушалки. Например, кафемашината може да ви каже кога кафето е готово, преносимите устройства определят вашето здраве и пералната машина може да ви извести по телефона кога дрехите са изпрани. Това понятие най-често обхваща преносими устройства, свързани коли, интелигентен личен асистент, интелигентно земеделие, електрическа крушка, свързана чрез приложение, интелигентен термостат, свързани играчки.
Европейската комисия публикува резултатите от своето секторно проучване в областта на потребителския интернет на предметите (IoT). Основните констатации обхващат следните аспекти: характеристиките на потребителските IoT продукти и услуги, характеристиките на конкуренцията на тези пазари, основните проблемни области, посочени от заинтересованите страни по отношение на настоящото функциониране на потребителските IoT пазари и перспективите пред тях.
Характеристики на потребителските IoT продукти и услуги
Констатациите показват, че потребителският интернет на предметите се разраства бързо и все повече се превръща в част от нашето ежедневие. Освен това се наблюдава тенденция към увеличаване на наличността на гласови асистенти, които служат като потребителски интерфейси и които дават възможност за взаимодействие с други интелигентни устройства и потребителски услуги, свързани с интернет на предметите.
Повечето от заинтересованите страни, участвали в секторното проучване, посочват, че една от основните пречки пред навлизането или разрастването в сектора са разходите за инвестиции в технологии, които са особено високи на пазара на гласови асистенти. Друга основна пречка пред навлизането са условията на конкуренция, като голям брой заинтересовани страни съобщават, че срещат трудности да се конкурират с вертикално интегрирани предприятия, които са изградили свои собствени екосистеми в сектора на потребителския интернет на предметите и извън него (например Google, Amazon и Apple). Тъй като това са доставчиците на най-често използваните операционни системи за интелигентни и мобилни устройства, както и на водещите гласови асистенти, те определят процесите на интегриране на интелигентните устройства и услуги в потребителската IoT система.
Основни проблемни области
- Определени практики за изключителност и обвързаност по отношение на гласовите асистенти, както и практики, ограничаващи възможността за използване на различни гласови асистенти на едно и също интелигентно устройство.
- Позицията на гласовите асистенти и операционните системи за интелигентни устройства като посредници между ползвателите, от една страна, и интелигентните устройства или потребителските IoT услуги, от друга страна. Тази позиция, съчетана с ключовата им роля в генерирането и събирането на данни, дава възможност за контрол на отношенията с ползвателите. В този контекст заинтересованите страни също така изразяват притеснения във връзка с откриваемостта и видимостта на своите потребителски IoT услуги.
- Широк достъп до данни, включително информация за взаимодействията на потребителите с интелигентни устройства на трети страни и потребителски IoT услуги от доставчици на гласови асистенти. Заинтересованите страни смятат, че достъпът и натрупването на големи количества данни позволяват на доставчиците на гласови асистенти да подобрят пазарната си позиция и също така да улеснят дейността си на съседни пазари.
- Липсата на оперативна съвместимост в сектора на потребителския интернет на предметите поради широкото разпространение на патентовани технологии, което понякога води до създаването на „де факто стандарти“. По-конкретно се твърди, че няколко доставчици на гласови асистенти и операционни системи контролират едностранно процесите на интеграция и изграждане на оперативна съвместимост и са в състояние да ограничават функциите на интелигентните устройства и потребителските IoT услуги на трети страни в сравнение с тези на своите устройства и услуги.
Освен това подобни секторни проучвания могат да подтикнат дружествата да преразгледат своите търговски практики. В този контекст Комисията отбелязва неотдавнашното преразглеждане от Amazon на някои от условията по модела „фирма - фирма“ (В2В), приложими за неговите услуги за автоматично и интелигентно повторно поръчване на продукти.
Опасни стоки
Вид на стоката: Електронна цигара за еднократна употреба
Описание на продукта: Електронна цигара за еднократна употреба, марка “I-PUFF“ модел на продукта: W9, капацитет на течност: 2 ml, съдържание на никотин: 2%, с различни вкусове :портокал – баркод 06973775836706; банан – баркод 06973775831138; диня – баркод 06973775837802; зелена ябълка - баркод 06973775831336; енергийна напитка – баркод 06973775839950
Страна на произход: Китай
Производител: Неизвестен
Вносител: „Кокоби“ ЕООД, гр. София
Дистрибутор: „Техномашпрогрес“ ООД, гр. София
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите
Потребителската опаковка не съдържа следната информация: липсва информация за поеманото количество никотин на доза, липсва партиден номер, върху потребителската опаковка е поставено здравно предупреждение, което предупреждение не съответства на ЗТТСТИ. В листовката липсва информация - че изделието не се препоръчва за употреба от непушачи, предупреждения за опасността от пристрастяване и токсичност, за противопоказания, данни на производителя и/или вносителя, както и юридическото или физическото лице за контакт на територията на Европейския съюз. Този продукт съдържа никотин (до 20 mg/ml), който е класифициран като остро токсичен, но не съдържа цялата необходима информация на опаковката и в листовката, предоставяна на потребителя.
|
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия.
„Активни потребители“ и в медиите
Очаква ли ни хранителна криза - Общество - България - Социална мрежа - NOVA
Българските зеленчуци са на изчезване - унищожават ли целенасочено сектора? - Bgonair
Богомил Николов: Спекула може да има само там, където има регулации - Акценти от програмата (bnr.bg)
15 март - Световен ден на потребителите - Предавания (bnr.bg)
В понеделник на 14 март - "Точно днес" - Предавания (bnr.bg)
16.03.2022 г., 13:00 – 17:00 ч. „Днес“ с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ годишната инфлация за февруари 2022 г. спрямо февруари 2021 г. е 10.0%.
- Индексът на потребителските цени за февруари 2022 г. спрямо януари 2022 г. е 101.4%, т.е. месечната инфлация е 1.4%.
- Инфлацията от началото на годината - февруари 2022 г. спрямо декември 2021 г., е 2.9%.
- Средногодишната инфлация за периода март 2021 - февруари 2022 г. спрямо периода март 2020 - февруари 2021 г. е 5.0%.
- През февруари 2022 г. спрямо януари цените на основни стоки и услуги са се променили така:
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 3.3%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.3%;
- облекло и обувки - намаление с 1.0%;
- жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.4%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности - увеличение с 1.3%.
Календар на потребителя
На 25 март Обучителен център Темида организира онлайн семинар на тема „Съдебна делба“.
От 30 март до 2 април в Интер експо център ще се проведе Експомебел – Международно изложение за обзавеждане, интериорен текстил и аксесоари за дома, организиран от Интер експо център и Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
До 31 март подалите годишните си декларации по електронен път ползват отстъпка до 500 лева от данъка за довнасяне, ако нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията, както и ако са внесли целия размер на данъка за довнасяне в срок до 31 март. Предварително попълнените декларации за облагане на доходите на физически лица са достъпни в Портала за е-услуги на НАП. Потребителите, които имат персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП) вече имат достъп до въведената информация за получени от тях доходи от трудови правоотношения, граждански договори и хонорари, доходи от наем - при отдаване на имот на юридически лица, доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“, данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране, получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.