одобрение, отнасящо се до наименование или лого, от:
- лекари, медицински специалисти и други експерти;
- хора на изкуството, спортисти, блогъри или други известни личности;
- държавни органи, експерти на официална длъжност или международни институции;
- новинарски или научни статии и друго съдържание, представено като идващо от надеждни източници.
- Потребителите трябва да разпознават техниките за продажба чрез упражняване на натиск и да не попадат в техния капан, например:
- продукти, рекламирани като „уникална възможност“;
- твърдения, че даден продукт е „единственият продукт, предлагащ ефективна защита“, „единственият комплект за тестове за домашна употреба“ или че се продава на „най-ниската цена на пазара“;
- твърдения, които създават усещане за недостиг, като „налично само днес“ или „продава се бързо“;
- много големи отстъпки.
- Пазарните условия не трябва да се представят погрешно:
- потребителите трябва да внимават за цени, които са много над или под обичайната цена за подобни продукти;
- потребителите трябва да посетят повече от един уебсайт, за да добият представа какви са средните цени;
- потребителите трябва да са наясно, че в някои държави правителствата действително регулират цените на продукти, за които има голямо търсене, като например защитни маски и дезинфекциращи гелове.
- Някои твърдения или практики би трябвало да ви поставят нащрек:
- изрично формулирани или косвени твърдения, че даден продукт лекува или препятства заразяването с Ковид;
- използването на неофициални източници за подкрепа на твърденията, например неизвестни лекари;
- използването на логото или имена на държавни органи, международни организации или известни експерти без линкове към официални документи;
- твърдения, че продуктът е “наличен само днес”, “бързо се изчерпва” и други подобни;
- твърдения като “най-ниска цена на пазара”, “единственият продукт, който може да излекува Ковид”;
- високи цени, обосновани с "чудодейните" лечебни свойства на продукта.
Ако попаднете на подвеждащи рекламни съобщения в някоя социална мрежа, можете да сигнализирате платформата. Имайте предвид, че някои от тези съобщения могат да бъдат споделяни от ваши близки, които си мислят, че ви помагат. Най-добре е да разчитате на официални източници на информация относно коронавируса, например от държавните власти (Министерството на здравеопазването) или от международни организации като Световната здравна организация.
Вашите права:
Полети и обезщетения
Един от най-засегнатите сектори през годините на пандемията е самолетният транспорт, като с неговите загуби и потребителите губят от своите права. Съдът на ЕС реши: Полетът трябва да се счита за „отменен“, когато опериращият въздушен превозвач изтегли полета за по-ранен час с повече от един час ( Решение от 21.12.2021 г. на Съда на ЕС по свързани дела C-146/20, C-188/20, C-196/20, C-270/20 и др.)
Казус
Съдилища в Австрия и Германия са сезирани с няколко спора между пътници, ползващи въздушен транспорт и авиокомпании, по повод на обезщетението на пътниците поради изтеглянето на полета им за по-ранен час. Двете юрисдикции отправят искане до Съда да уточни условията, при които пътниците, ползващи въздушен транспорт, могат да се позоват на правата си, предвидени в Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт, и по-специално правото на обезщетение в размер в зависимост от разстоянието, на 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR, при отмяна или голямо закъснение на полети.
Становище на Съда
На първо място, според съда, полетът се счита за „отменен“, и когато опериращият въздушен превозвач изтегли полета за по-ранен час с повече от един час. Обосновката на съда е, че изтеглянето за по-ранен час трябва да се счита за значително, тъй като може да доведе до сериозни неудобства за пътниците, идентично както при закъснението. Изтеглянето за по-ранен час лишава пътниците от възможността да разполагат свободно с времето си, да организират пътуването или ваканцията си в зависимост от своите очаквания, създават значително неудобство за приспособяване към новия час на излитане на полета и ги излага пред риска да закъснеят и да не са в състояние да се качат на борда на самолета. Според съда, при това значително изтегляне на полета за по-ранен час, се поражда право на обезщетение, което опериращият въздушен превозвач трябва винаги да плати в пълен размер (в зависимост от разстоянието, 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR). Нещо повече, той няма възможност да намали евентуалното обезщетение с 50%, поради това, че е предложил на пътника премаршрутиране, което му позволява да достигне без закъснение до крайния пункт на пристигане.
На следващо място, пътникът, който е резервирал полет, разполага с „потвърдена резервация“ не само когато има билет, но и когато чрез туроператор, с когото е договорно обвързан, му предоставя друго доказателство, което съдържа обещание за превоза му с конкретен полет, индивидуализиран чрез посочени място и часове на излитане и пристигане и номер на полет. Ето защо „времето на пристигане по разписание“ на полет, вкл. и при значителното изтегляне за по-ранен час или закъснение, които пораждат право на обезщетение, може да се изведе от всяко друго доказателство, различно от билет, което туроператор е издал на пътник.
Съдът е категоричен, че при отказан достъп на борда или отмяна на полет, опериращият въздушен превозвач трябва да информира пътника за точното наименование и адреса на предприятието, от което той може да иска обезщетение, както и да уточни документите, които да се приложат към иска си за обезщетение, без да е длъжен да информира пътника за точния размер на обезщетението.
На последно място, съдът прави уговорката, че даден полет не може да се счита за „отменен“, когато опериращият въздушен превозвач е отложил часа на излитане на този полет с по-малко от три часа и по друг начин да е променял този полет.
С вашите въпроси:
Права и принципи в цифровата ера
Цифровата трансформация в ЕС, законът за цифровите услуги, цифровият пазар постепенно станаха думи от всекидневието. Къде ги разбираме, а къде не, ние трябва да сме наясно, че те принадлежат на бъдещето. И за да не изостанем за него, е нужно да вървим в крак и с цифровизацията.
Къде ни е мястото в нея, се питат потребители
Цифровите права и принципи показват вида на цифровата трансформация, който Европа насърчава и защитава. Правата и свободите, залегнали в правната рамка на ЕС, и европейските ценности, изразени в принципите, следва да се зачитат онлайн, както това се прави офлайн. Ключовите права и принципи за цифровата трансформация обхващат:
- поставяне на хората и техните права в центъра ѝ,
- подкрепа за солидарността и приобщаването,
- гарантиране на свободата на избор онлайн,
- насърчаване на участието в цифровото публично пространство,
- повишаване на безопасността, сигурността и овластяването на индивида,
- насърчаване на устойчивостта на цифровото бъдеще.
Тези права и принципи следва да са част от ежедневието на хората в ЕС за:
- достъпна и високоскоростна цифрова свързаност навсякъде и за всички,
- добре оборудвани класни стаи и учители с цифрови умения,
- безпрепятствен достъп до обществени услуги,
- безопасна цифрова среда за децата,
- изключване от мрежата след работно време,
- получаване на лесна за разбиране информация относно въздействието на нашите цифрови продукти върху околната среда,
- контрол върху начина, по който се използват личните данни и с кого се споделят.
За кого се отнася
От Европейската комисия заявиха в декларация по този повод: „От 2018 г. се популяризира идеята за достъп до интернет като ново човешко право. Искаме европейците да знаят, че който живее, учи, работи или развива бизнес в Европа, може да разчита на свързаност от най-висока класа, безпрепятствен достъп до обществени услуги и безопасно цифрово пространство при справедливи условия. Цифровите права и принципи също така определят веднъж завинаги, че онова, което е незаконно офлайн, следва да бъде незаконно и онлайн. Ние също така се стремим да популяризираме тези принципи като стандарт за света“.
Какво представлява цифровата трансформация?
- Цифровата трансформация е интеграцията на цифровите технологии от компаниите и отражението на технологиите върху обществото
- Цифровите платформи, Интернет на нещата, компютърните услуги в облак и изкуственият интелект са някои от водещите технологии.
- Тези технологии променят множество сектори на икономиката - енергетика, транспорт, селско стопанство и производство на храни, телекомуникации, финансови услуги, фабрично производство, здравеопазване, а също така преобразуват начина на живот на хората.
- Технологиите правят възможни оптимизацията на производството, намаляването на емисиите и отпадъците, предлагането на нови услуги и продукти и засилване на конкурентните предимства на компаниите.
"Активни потребители" и в медиите
ВНИМАНИЕ: Тъпчат вафлите с палма и сухо мляко, стават канцерогенни и токсични
Внимание: Токсични химикали в 29 марки вафли на пазара у нас
Пазарът в цифри
- БНБ съобщи, че в края на декември 2021 г. депозитите на домакинствата и НТООД (Нетърговски организации, обслужващи домакинствата) са в размер на 66,540 млрд. лева - 51,8% от БВП.
- Депозитите се увеличават на годишна база с 9%, през ноември растежът е 9,7%.
- През декември кредитите за домакинствата са нараснали с 13,4% спрямо година по-рано.
- Кредитите за домакинства и НТООД през декември са в размер на 28,908 млрд. лева (22,5% от БВП), като спрямо същия месец на 2020 г. те се увеличават с 13,4%.
- През декември жилищните кредити са за 14,131 млрд. лева и нарастват на годишна база със 17,6%.
- Потребителските кредити възлизат през последния месец на годината на 13,224 млрд. лева и са с 11,1% над нивата от декември 2020 г. след тяхно повишение с 10,4% през ноември.
Календар на потребителя
От 7 до 11 февруари Съюзът по хранителна промишленост организира присъствено обучение по "Техник-технолог в ХВП", специалност "Производство на месо, месни продукти и риба". Заниманията ще се провеждат в Дом на техниката, София, ул.”Г.С.Раковски” 108, 1 етаж, зала 109.
На 15 февруари Семинари.bg организира онлайн - в класна стая на Zoom, семинар на тема: „Как да си направим сайт сами? Word Press за начинаещи“.
От 21 до 24 февруари Софийският университет „Св. Климент Охридски“, Стопански факултет организира „Академия за устойчиви инвестиции и финанси“. Академията ще се реализира дистанционно - в Microsoft Teams.
НАП предлага над 160 електронни услуги в обновения Е-портал. За по-малко от месец приходната агенция пусна 6 нови услуги, от които могат да се възползват стотици хиляди потребители, притежатели на персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП). Над 300 млн. лв. годишно спестява НАП на бизнеса и гражданите от преки административни разходи, благодарение на въведената електронна комуникация.
НОИ разкри гореща телефонна линия за пенсионни консултации. На телефон 02 926 11 11 (мобилен 0882 187 111) се предоставя информация, свързана изцяло с актуалните промени в пенсионното законодателство, правото на пенсия и възможностите за пенсиониране.