Санкции за производители на краве масло по сигнал на БНААП
Добра новина за българските потребители!
През тази седмица КЗК публикува Решение по сигнал на Активни потребители, в което три дружества - „Милтекс КК“ ЕООД, „Хранинвест“ ЕООД и „Профимилк“ ЕООД се санкционират за необозначаване на немлечни мазнини и вода в кравето масло, което произвеждат. Те предлагат на пазара продукт с наименованието „краве масло“, в съдържанието на което има немлечни мазнини, като това не е отбелязано върху опаковката на продукта.
След извършените от нас тестове на краве масло, което се предлага на българския пазар през 2015 подадохме сигнал до Комисията за защита на конкуренцията. При направените лабораторни изследвания установихме, че „Краве масло СВА“ с производител „Милтекс КК“ (произведено за СВА), Millkerbutter с производител „Хранинвест“ и „Краве масло екстра“ с производител „Профимилк“ съдържат немлечни мазнини от 10% до 64%, въпреки че на опаковките им липсва такава информация.
От КЗК са наложили имуществени санкции в размер на 2% от нетните приходи от продажби на всяко от дружествата за предходната финансова година, равняващи се на общо 430 хил. лева, и постанови прекратяване на нарушенията.
КЗП забрани на фирма да издава сертификатът "Коректна фирма"
Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на фирмата "Изследователски център на клиентските мнения" ЕООД да издава на търговци Сертификатът "Коректна фирма", защото това се осъществява по неясни и субективни критерии. Решението на КЗП констатира, че дружеството осъществява дейността си в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси.
Проверка на КЗП установи, че сред „удостоените” със сертификата търговци са и такива, които в последната година са били санкционирани от контролния орган за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Очевидно обстоятелството, че тези търговци не са спазвали законовите си задължения при извършването на своята дейност, не е било отчетено при издаването на сертификата. Обстоятелството, че сертификатът се заплаща поставя под съмнение обективността на издаването му, тъй като от броя закупени „свидетелства за коректност” зависят от приходите на дружеството.
При вземането на решението КЗП е отчела и факта, че дружеството е рекламирало дейността си в национално представени печатни и електронни медии, като е подтиквало потребителите да предпочитат фирмите, притежаващи такъв сертификат.
На практика се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци.
КЗК санкционира с 590 хил. лв „Булсатком” EАД за нелоялна конкуренция
Комисията за защита на конкуренцията установи извършено нарушение от страна на „Булсатком” EАД за предлагане на потребителите на допълнителен пакет Diema Extra pack (с канали DiemaSport и Trace Sport Stars) срещу месечен абонамент от 3,96 лв. към останалите програми.
В направено проучване се установява, че Булсатком не предоставя пълна и точна информация за характеристиките на пакета - тематично съдържание, вид резолюция, в която се предлагат и др. От КЗК считат, че информацията относно качеството на приеманите телевизионни канали е съществена за потребителя при закупуване на процесния пакет и липсата й ограничава обективния избор.
С решението се установява, че непосредствено след началото на излъчването на пакета програми се предлага само единият канал - Diema Sport, който не е в HD резолюция. Независимо от констатираните несъответствия при предлагане на Diema Extra pack от страна на „Булсатком” ЕАД не се прави отчисление от дължимата за потребителите месечна такса, с което последните да бъдат компенсирани за невъзможността да получат в пълен обем „допълнителния пакет”.
Позитивен вот за нов подход при договорите за доставка на енергия
Комисията на Европейския парламент за промишленост, изследвания и енергетика гласува за одобрението на Доклад по темата "Нова сделка за потребителите на енергия". Докладът представя практически мерки, които да направят възможно създаването на потребителски ориентиран енергиен съюз, като включва исканията на Европейската потребителска организация (БЕУК).
Докладът приканва към:
- по-ясни и разбираеми сметки за доставка на енергия;
- по-лесна преносимост между различни доставчици и
- забрана на продажбите, сключвани по домовете.
Освен това той насърчава:
- разработването на инструменти за сравняване на цените и
- организацията на колективни кампании за прехвърляне от един доставчик на друг.
Според доклада, потребителите, които сами произвеждат енергията си се нуждаят от много по-добри условия от сегашните. |