Домовете и сградите – адаптирани за бъдещето
Както ви съобщихме, на 14 юли Европейската комисия представи пакет от предложения за намаляване на парниковите газове с най-малко 55% до 2030 г. Сред предложенията свое място заема адаптирането на домовете и сградите за по-екологично бъдеще. С тях се подкрепя разработването на енергийни системи, използващи енергия от възобновяеми и по-малко замърсяващи източници, за нашите домове и обществени сгради. Те ще допринесат за: • намаляване на емисиите • икономии на енергия • справяне с енергийната бедност • подобряване на качеството на живот • създаване на работни места и растеж
Основните предложения
На сградите се падат 40% от потреблението на енергия и 36% от свързаните с енергията емисии на парникови газове. Чрез новите предложения ще се повиши енергийната ефективност на сградите и ще се насърчи използването на възобновяема енергия в тях. Търговията с емисии от горивата за сгради ще ускори намаляването на емисиите и ще стимулира инвестициите във възобновяеми енергийни източници /ВЕИ/ и енергийна ефективност. Чрез новия социален фонд за климата, финансиран от приходите от търговията с емисии от автомобилния транспорт и сградите, ще се предоставя финансова подкрепа на гражданите, по-специално на уязвимите домакинства, за да инвестират в реновиране или отоплителни системи, което ще допринесе за постигането на справедлив преход. До края на годината ще бъдат представени още мерки за насърчаване на декарбонизацията на сградите и преразглеждане на Директивата относно енергийните характеристики на сградите.
На Директивата за енергията от ВЕИ се залага да: • улесни интегрирането на възобновяемите енергийни източници в мрежата (напр. разработване на нови технологии, интегриране на съоръженията за съхранение и подобряване на трансграничното сътрудничество) • осигури по-големи стимули за електрификация (напр. термопомпи и електрически автомобили) и за използване на нови горива, като например водород от възобновяеми източници • насърчи подобряването на енергийната ефективност и кръговостта (напр. улесняване на използването на отпадна топлина)
Новите цели
В резултат на изпълнението на новите предложения се определя и нова цел на равнище ЕС за дял от 40% на възобновяеми енергийни източници в енергийния микс, както и дял от 49% на възобновяемите енергийни източници в сградите. Това ще се постигне и с: увеличаване на използването на възобновяема енергия за отопление и охлаждане с 1,1 процентни пункта и на използването на възобновяема енергия в районните отоплителни и охладителни системи с 2,1 процентни пункта всяка година.
С подобрената Директива за енергийна ефективност се повишават целите за икономии на енергия до 2030 г., което изисква:
• да се въведе правно изискване за поставяне на енергийната ефективност на първо място, когато се вземат решения за планиране и инвестиции
• държавите членки да санират годишно поне 3% от разгънатата застроена площ на всички обществени сгради
• намаляване на енергопотреблението в публичния сектор с 1,7% всяка година
• публичните органи да използват договори за енергоспестяване с гарантиран резултат при саниране на големи нежилищни сгради
• приоритет на мерките за енергийна ефективност за уязвимите потребители и домакинствата в положение на енергийна бедност
• по-нататъшни стъпки за овластяване на крайните потребители — основни договорни права по отношение на отоплението, охлаждането и топлата вода.
„НЕ“ на енергийната бедност
Асоциация Активни потребители продължава да ви запознава с идеите за намаляване на домакинските сметки за енергия. Например, подгряването на вода с бойлер струва над 30% от сметката на домакинството за електроенергия. Ако използвате водоспестяващ накрайник за душа, ще намалите потреблението на вода с 25-60%. С всяка минута под душа в канала „изтича“ част от сметката ви за ток. 4-5 минути са достатъчни, за да се изкъпете. Ако намалите ежедневно времето под душа с 1 минута, ще спестите до 25 лева от годишната си сметка за електроенергия. Научете повече от видеото ни:
https://www.youtube.com/watch?v=3KgPggL5x0w
Тема с продължение: близо ли е краят на сиренето-менте?
От 2005 г. асоциация Активни потребители алармира многократно контролните органи, медиите и потребителите за появата на пазара на несъответстващи на стандартите сирена, както и за прилаганите от някои производители практики за получаване на имитиращи храни. Всеки път оповестявахме имената на търговската марка и компанията, а понякога и снимков материал за проверяваните сирена. В резултат на тези усилия редица производители на ментета се сдобиха с глоби и разклатена репутация. През последната година Активни потребители участва в съвместни проверки на млечните продукти в търговската мрежа, заедно с представителите на Агенцията по храните и браншовите организации. Припомняме някои данни от проведените от асоциацията изследвания на сирена и млечни продукти през последните 5 години:
Палмата
Едва ли някой ще се изненада, че още през 2016г. установихме наличие на немлечни мазнини при 6 от 36 продукти. Това означава е, че имитиращ продукт се представя като сирене, което е много сериозна измама към потребителите и трябва да се санкционира своевременно. В един от тях чуждите мазнини са 100%, което означава, че това е продукт на инженерната химия, в който млякото напълно отсъства.
Сухото мляко
През 2020г. Тестът ни установи, че само в 3 от 17 изследвани пресни млека няма добавено сухо мляко.
Водата
Също през 2020 измерихме водното съдържание на 30 проби сирене. При изискване на БДС за водно съдържание до 54% се вижда, че само една търговска марка покрива това изискване. При 10 марки сирене е отчетено водно съдържание в диапазона 62 – 70%, а при 16 марки водата е над 70%.
Баниците
От 15 анализирани проби през 2019г. „баници със сирене“ в нито една не открихме сирене – в 1 случай не открихме пълнеж, в 3 установихме извара, в 7 сиренето е заместено изцяло с палмов продукт, а в 4 - частично.
Защита на потребителите
След многобройни сигнали и предложения до законодателната и изпълнителната власт МС прие Наредба за специфичните изисквания към млечните продукти, като се акцентира върху:
- Изискванията за етикетирането на храните, при чието производство или приготвяне са използвани имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко.
- Въвеждат се изисквания по отношение наименованията, характеристиките, етикетирането и предлагането в търговската мрежа на най-масово присъстващите на пазара в страната сирена - саламурените.
- Въвежда се дефиниция на продукта "бяло саламурено сирене", както и критерии относно неговите основни характеристики. Съдържанието на сухо вещество и маслеността в него не трябва да бъдат по-малко от 40%. Посочените критерии са в пълно съответствие с изискванията на международния стандарт Кодекс Алиментариус за сирене в саламура - Codex Group Standard for Cheeses in Brine (CODEX ST AN 208- 1999). За този тип сирена са заложени изисквания за използване на означенията "високомаслено", "пълномаслено", "със средна масленост", "частично обезмаслено" и "обезмаслено".
- Съдържанието на вода в сиренето не трябва да е повече от 60% и за първи път се въвежда и дефиниция за "саламурено сирене с повишено водно съдържание". Тя има за цел да намали предпоставките за подвеждане на потребителя и отговаря на техните нагласи, които са предварително обществено коментирани. Предвижда се саламуреното сирене с повишено водно съдържание да се предлага в обектите за търговия на храни само предварително поставено от производителя в опаковки, които не могат да бъдат отстранявани в търговския обект.
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов от „Активни потребители”: Нужна е промяна на поведението на потребителите срещу енергийната бедност
Българското сирене вече има конкретни характеристики
Богомил Николов: Продават телевизори с инсталирани приложения, производителят печели от тях
Богомил Николов: Най-голяма част от сигналите при нас са свързаните с комуналните услуги
Богомил Николов пред Lupa.bg: Внимавайте с ипотечните кредити, не се лъжете от ниските лихви!
Пазарът в цифри
- Един на всеки 20 интервюирани българи (5% при 18% за ЕС) вярва, че изменението на климата е най-сериозният проблем пред света. Той е на шесто място в България и делът на респондентите, които го споменават, е най-ниският от всички държави членки на ЕС.
- Въпреки това, 75% от анкетираните (спрямо средната стойност за ЕС от 78%) смятат, че изменението на климата е много сериозен проблем.
- 61% (при средно ниво за ЕС от 63%) смятат, че националните правителства са отговорни за справянето с изменението на климата.
- По-малък дял от анкетираните смятат, че са лично отговорни за това (21% у нас при средно ниво за ЕС от 41%). 59% казват, че не са предприели действия за борба с изменението на климата през последните шест месеца (средно ниво за ЕС от 35%).
Календар на потребителя
ЕК публикува докладите на Facebook, Twitter, TikTok, Microsoft и Google относно предприетите през юни мерки за борба с дезинформацията, свързана с коронавируса. Кампанията на TikTok в подкрепа на ваксинацията заедно с ирландското правителство достигна над един милион гледания и над 20 000 харесвания. Google работи с органите за обществено здраве, за да покаже информация за местата за ваксинация. В Twitter потребителите вече могат да обучават автоматизирани системи, които да засичат по-добре нарушения на политиката на платформата за дезинформация. Microsoft разшири партньорството си с Newsguard – разширение на Edge, което предупреждава за уебсайтове, разпространяващи дезинформация.
Една от най-бързо развиващите се европейски дигитални банки стъпва на българския пазар. Това е Bigbank, първата в страната изцяло дигитална банка, базирана в Талин, Естония. Тя оперира в балтийските държави Литва, Латвия и Естония и в скандинавските Финландия и Швеция. Дейността ѝ е насочена към бизнес и индивидуални клиенти на финансови услуги. Банката предлага финансови решения под формата на трансгранични услуги и в Германия, Нидерландия и Австрия. Bigbank стъпва на българския пазар с намерението да осигури модерни, надеждни и удобни услуги за банкиране онлайн.
|