3 юли: Ще се отърси ли Земята от вредните пластмаси? И на каква цена?
На 3 юли в ЕС влиза в сила Директива (ЕС) 2019/904 за пластмасовите изделия за еднократна употреба с цел предотвратяване и намаляване на въздействието на определени пластмаси върху околната среда и човешкото здраве, както и насърчаване на новаторски и устойчиви бизнес модели, продукти и материали. Над 80% от морските отпадъци са пластмаси, чиито остатъци нанасят вреда на морската среда и на биологичното разнообразие, а оттам попадат и в хранителната верига на човека. В рамките на Европейския зелен пакт се създава кръгова икономика, в която пластмасите се използват по по-устойчив начин, използват се повторно и се рециклират без да създават отпадъци или замърсяване.
Подводните камъни
В навечерието на „битката“ Европейската потребителска организация проучи алтернативите на еднократните пластмаси и рисковете им за човека и природата. Ето част от резултатите на проучването:
Сламките за еднократна употреба, приборите за хранене и чиниите, опаковките от пластмаса скоро ще останат в миналото, тъй като ЕС ще забрани много ежедневни артикули за еднократна употреба (SUP). Потребителите вече се отказват от тези неустойчиви продукти: 45% от тях са избягвали пластмасови изделия за еднократна употреба или са купували пластмасови изделия за многократна употреба, според проучване на Евробарометър от март 2020 г. Хранителният бизнес отговаря на притесненията на потребителите относно въздействието върху околната среда на пластмасата чрез все по-голямо преминаване към алтернативи, направени или от хартия и картон, или от „естествени“ опаковъчни материали, като бамбук, слама или палмови листа. Макар че тези растителни опаковъчни материали и предмети помагат да се намали зависимостта ни от пластмаси за еднократна употреба, те могат да изложат потребителите и околната среда на химикали, които предизвикват загриженост.
- Тестове от европейски потребителски групи вече показват, че хартиените сламки и чаши за кафе могат да съдържат предполагаеми химикали, причиняващи рак, както и вещества, които не са били оценени от Европейската агенция за безопасност на храните (EFSA).
- Общо 53% от включените в извадката продукти съдържат един или повече химикали с концентрация над препоръчаните нива, докато други 21% съдържат тези химикали, близки до границите.
- Установено е също, че няколко продукта подвеждат потребителите с необосновани „зелени“ твърдения. За разлика от пластмасовите материали, никакви подробни правила на ЕС не уреждат химикалите, присъстващи в такива опаковъчни материали за храни.
Рисковете
COVID-19, за съжаление, предизвика внезапно нарастване на търсенето на пластмасови опаковки и продукти за еднократна употреба. Много ресторанти, например, се насочиха към предлагане на доставка и с помощта на пластмасови контейнери за еднократна употреба. ЕК стартира амбициозен план за предотвратяване и намаляване на пластмасовите отпадъци в Европа, включващ забрана на 10-те най-често срещани пластмасови изделия за еднократна употреба; включително артикули, използвани в контакт с храни, като пластмасови прибори за хранене, чинии и сламки. В резултат хранителните предприятия преминават към алтернативи, направени от хартия или други растителни материали, за които не съществуват специфични правила на ЕС, регулиращи безопасността им. Химикалите, присъстващи в материали за контакт с храни - независимо дали са направени от пластмаси, хартия или други материали - са известни с това, че мигрират и по този начин замърсяват хранителните продукти. Често е невъзможно да се гарантира, че алтернативите - хартия или бамбук - са безопасни.
Хартията и картонът са вторият най-използван материал за опаковане на храни в Европа, след пластмасите. Предвид липсата на специфични правила на ЕС, държавите-членки могат да приемат свои собствени национални мерки; независимо от това, само девет държави имат правила за хартия и картон. От приблизително 1710 вещества, обхванати от тези мерки, само 9% се регулират от три или повече държави-членки, според преглед от 2017 г. на Съвместния изследователски център. Данните за навлизането на пазара на палмовите листа и формени растителни влакна, като пшенични сламки или сухия материал, който остава след смачкване на стъблата на захарната тръстика и химикалите, използвани при тяхното производство, са оскъдни. През февруари 2020 г. британската неправителствена организация Fidra установи, че кутиите за внос, направени от захарната тръстика, могат да съдържат обезпокоително високи концентрации на флуорирани съединения, група изключително устойчиви химикали, които учените свързват с неблагоприятни ефекти върху здравето, като намален имунен отговор, чернодробна токсичност и въздействие върху репродукцията.
Какво трябва да направят потребителите – четете в следващия ни брой.
„НЕ“ на енергийната бедност
В цяла Европа българите мръзнат най-много в жилищата си през зимата. Швейцарският новинарски портал Nau.ch съобщи през януари, че 30,1% от хората в България не могат да си позволят достатъчно отопление през студения сезон. За сравнение: в Швейцария този процент възлиза на 0,3. Пандемията допълнително влошава ситуацията.
Асоциация Активни потребители ви запознава от миналата седмица с прости и лесни решения за икономия на енергията у дома. Знаете ли, например, че LED крушките намаляват до 36 лева от годишната ви сметка за ток?
Ето нашите съвети:
- Домакинствата със стандартни електрически крушки плащат 20% повече за осветление на дома.
- Използвайки само 5 вата вместо 40, се осигурява същата осветеност на помещенията вкъщи.
- LED крушките имат живот от 20 хиляди часа – 10 пъти повече от стандартната крушка.
- С LED крушките можете да изберете цвета на светлината в помещението.
- На пазара се предлагат много видове LED крушки – за различни осветителни тела и цели.
Научете повече и вижте видеото ни: https://www.youtube.com/watch?v=9J0R_9FbC0U
Съдът на ЕС се произнася за защитата на потребителските данни
Съдът на ЕС (CJEU) постанови решение по дело срещу Facebook на белгийския орган за защита на данните. Това решение има важни последици по отношение на прилагането на Общия регламент за защита на данните (GDPR) и трябва да има положителни последици в борбата за по-добра защита на личните данни на потребителите. Съдът на ЕС потвърди, че националният орган за защита на данните може да отправи искане в съда в собствената си държава съгласно GDPR, когато има трансгранични дейности по обработка на данни, дори ако той не е водещият надзорен орган. GDPR създаде система за прилагане, за да се справи с нарушенията на защитата на данните в целия ЕС, за да осигури ефективно и последователно прилагане на правилата. Въпреки това, недостатъците на системата за трансгранично изпълнение, където процедурата по изпълнението и решението зависи изцяло от органа в държавата, където дружеството има основна база, сериозно подкопават ефективното прилагане на правилата и защитата на физически лица. Моник Гойенс, генерален директор на Европейската потребителска организация (BEUC), каза: „Това е положително развитие в стремежа ни да се спазва поверителността ни, независимо къде е установена компанията в ЕС. Предвид съществуващите тесни места в системата за трансгранично прилагане на GDPR, всички национални органи трябва да могат при определени условия да поемат активно нещата в свои ръце и да използват пълните си правомощия, когато правата ни бъдат погазени."
Тема с продължение: Споделеното потребление и местните общности
Много платформи на споделената икономика са изключително локални по своята същност. Те позволяват на съседи в даден район или град да предоставят помежду си услуги за готвене, домашни задачи или да дават назаем инструменти. Платформите помагат на лица, които преди това са били непознати, да развиват нови взаимоотношения и следователно изграждат по-дълбоко усещане за общност. Платформите обикновено имат за цел да създадат общностни модели, базирани на потребителски отзиви, при които управлението теоретично е децентрализирано, като се създават партньорски механизми, които се стремят да улеснят транзакциите между потребителите на платформата. Успехът на модела за потребителски отзиви, неговото управление, прозрачност и надеждност могат да се превърнат в определящ фактор за успеха на самата платформа и нейния бизнес модел.
Съвкупността от потребителски отзиви осигурява основата за това, което обикновено е или трябва да бъде един самоорганизиращ се пазар, и което има за цел да създаде благоприятен цикъл, привличащ повече участници. Ако системата е проектирана и управлявана адекватно, отзивите от други ползватели на платформата имат потенциал да генерират все по-голямо доверие сред потребителите, тъй като те все повече разчитат подобни на тях лица да кажат за продукта или услугата, която предстои да закупят.
Затова е изключително важно системата за отзиви да е надеждна и да работи по обективен и прозрачен начин – задължение, което пада върху самата платформа. Въпреки че не е задължително да носят отговорност за съдържанието на отзивите съгласно действащите правила на Директивата за електронната търговия, платформите трябва да гарантират, че техните системи за търсене, изброяване и отзиви са справедливи и недискриминационни.
Важно е също така процесът на проверка да не е твърде обременяващ за потребителите, които предоставят отзиви, тъй като това може да ги обезкуражи да го правят.
И накрая, прекомерната зависимост от потребителски отзиви може да бъде опасна за потребителите, тъй като би могла да ги постави в положение, при което те трябва да работят неоправдано върху своята онлайн репутация или имидж, за да имат достъп до тези пазари и да могат да купуват свободно стоки и услуги. Такъв е случаят, когато профили от други уебсайтове се използват като идентификатори в платформата на споделената икономика. Например, Facebook все повече се превръща в предпочитания онлайн идентификатор за други платформи, което поставя потребителите под натиск да поддържат добра репутация в една платформа, за да могат да бъдат индексирани позитивно в друга. Освен това тази практика влошава опасенията за защита на данните, тъй като обменът на данни би могъл да даде на двете платформи достъп до твърде много лична информация. Истинността на отзивите, публикувани като потребителски опит, не може да бъде напълно гарантирана и няма сигурен начин да се докаже, че споделеният опит представлява мнението на потребителя, за когото твърди, че се отнася.
„Активни потребители“ и в медиите
БАБХ, млечни асоциации и „Активни потребители“ търсят сирене-менте
Започват проверки на млечни продукти у нас
Как да потърсим парите си след проблемите на гръцки туроператор?
Проверяват и млечните продукти в магазините
Пазарът в цифри
- Последното експресно проучване на Евробарометър, проведено в края на май, показва, че три четвърти от населението на ЕС (75%) считат ваксините срещу COVID-19 за единствения начин за прекратяване на пандемията.
- Докато между 45 и 86% от европейците са привърженици на ваксините, у нас този дял е 31%.
- 69% от анкетираните европейци вече са ваксинирани или желаят да бъдат ваксинирани възможно най-скоро, а 79% възнамеряват да бъдат ваксинирани до края на годината.
- Над 55% от пълнолетните европейци са получили първата си доза, а в България само малко над 15% са частично защитени.
- Хората на възраст под 45 години се оказват сред по-колебливите.
- Средно 70% мислят, че ЕС играе ключова роля за осигуряването на достъп до ваксини срещу COVID-19 в своята държава.
Календар на потребителя
На 19 юни в Страсбург се проведе Учредителната сесия на Конференцията за бъдещето на Европа. Видеозаписи са достъпни на платформата на EbS, на интернет страницата на Европейския парламент, както и на Фейсбук страницата й. Видео и аудио запис ще изтеглите от: https://multimedia.europarl.europa.eu/en/conference-on-future-of-europe_17609_pk
На 28 и 29 юни Европейската потребителска организация BEUC организира, в сътрудничество с гръцкия национален орган по конкуренция, обучителен семинар от две части на тема конкурентно право и политика.
На 29 юни от 10 до 12 ч. ще се проведе безплатно обучение на тема „Предизвикателствата пред онлайн магазините“, организирано от мрежата Еnterprise Europe Network и Европейския потребителски център - България.
На 30 юни в хибриден формат Съюзът по хранителна промишленост организира национален симпозиум ”Европейски и световни предизвикателства за българските производители на храни и напитки и актуални проблеми на законодателството в областта на храните”.
От 1 юли влизaт в cилa нoви ДДC пpaвилa в EС, улecнявaщи изпълнението на cъщecтвувaщитe зaдължeния, нaмaлявaщи aдминиcтрaтивнaтa тeжecт нa прeдприятиятa, кoитo извършвaт трaнcгрaнични oнлaйн прoдaжби. Зa yлecнeниe в oнлaйн тъpгoвиятa е разработен електронен портал (електронна система за обслужване на едно гише - one-stop shop/OSS).
|