Хаосът с бисквитките
- Една трета от проучаните интернет страници изобщо не уведомяват за използването на бисквитки;
- в 63 от 87 сайтове липсва достатъчна информираност на потребителя относно употребата на бисквитки;
- при 97,6 % потребителите могат да бъдат заблудени с неясен дизайн;
- само 2 сайта (2.5 %) използват бисквитките след получено съгласие от потребителя, а останалите не изискват такова или формално изискват съгласие, но използват бисквитките и преди да го получат;
- едва около 10% от сайтовете дават възможност за оттегляне на предоставеното преди това съгласие.
Такива са основните констатации от проведеното от Асоциация Активни потребители проучване на използването на бисквитки от интернет страниците в България.
За да проверим, как се прилагат изискванията на Регламента относно бисквитките, проучихме 87 български интернет страници представляващи разнообразни тематични категории - сайтове за онлайн пазаруване, развлечение, доставчици на обществени услуги, спортни сайтове, сайтове с образователна насоченост, сайтове на общини и сайтове на банки.
Почти никой от изследваните сайтове не спазва всички изисквания на европейския законодател по отношение на бисквитките. Мнозинството от сайтовете – обект на изследване изискват съгласие само формално, но в действителност използват бисквитки и преди да са получили такова. Използват се прийоми, чрез които се цели заобикаляване на изискването за съгласие, като например предварителнo включване на отметки за дадено съгласие, както и активиране на съгласие за използване на бисквитки в хипотеза на „законен интерес“. Много от сайтовете предвиждат банер за бисквитки, който само уведомява потребителя за наличието на такива, без да изисква съгласие.
Често се пренебрегва и изискването за възможност потребителят да оттегли съгласието си по всяко време.
Почти няма сайт, който не използва трикове на дизайна, които могат да подведат потребителя да даде своето съгласие и/или по друг начин да го въведат в заблуждение относно използваните на сайта бисквитки.
По-голяма част от сайтовете спазват изискването за достатъчна степен на информираност относно използваните от сайта бисквитки. Следва обаче да се има предвид, че в разрез с изискванията на Регламента, в мнозинството от случаите тази информация не е предоставена на потребителя предварително, преди той да даде съгласие.
Нашата оценка
Резултатите от проучването са тревожни, особено предвид факта, че сред прегледаните сайтове много голяма част от тях са на търговци с добра репутация и на публични институции, които биват посещавани от хиляди хора ежедневно. Резултатите ясно показват, че почти всички собственици на интернет сайтове в България третират ограниченията по отношение на използването на бисквитки като формалности, които могат лесно да се заобикалят. Поради тази причина е необходимо да се обърне внимание на обществеността, че изискванията на Регламента съвсем не се изчерпват с предвиждането на банер и политика за бисквитките. Надяваме се настоящото проучване да е първа важна стъпка към постигането на тази цел. Следващата стъпка предполага активизирането на компетентните регулаторни органи и по-специално Комисия за защита на личните данни.
Пълното проучване можете да намерите на https://aktivnipotrebiteli.bg
С вашите въпроси: Какво е клетъчно земеделие?
В последно време както в научните съобщения, така все по-често и в масовите публикации се говори за клетъчно земеделие, повдига се въпросът дали то е заплаха или възможност за потребителите. Най-много се споменава и дискутира култивираното месо. Какво трябва да знаем и как да се подготвим за присъствието му на пазара, където то скоро ще се появи.
Клетъчното земеделие се фокусира върху производството на продукти от клетъчни култури, използвайки комбинация от биотехнология, тъканно инженерство, молекулярна биология и синтетична биология, да създаде и проектира нови методи за производство на протеини, мазнини и тъкани, които иначе биха дошли от традиционното земеделие. По-голямата част от индустрията е фокусирана върху животински продукти като месо, мляко и яйца, произведени в клетъчна култура, а не върху отглеждане и клане на селскостопански животни. Най-известната концепция за клетъчно земеделие е култивираното месо.
Решения за проблемите
Свръхпотреблението на месо от интензивното индустриално животновъдство се признава все повече като сериозен проблем. Според Организацията по прехрана и земеделие (FAO), животновъдният сектор е отговорен за 14,5% от общите емисии на парникови газове. Освен това една трета от обработваемата земя в света се използва за производството на милиардите тонове фураж, главно монокултури като соя и царевица, а 23% от световната питейна вода се използва за отглеждането на животни. Въпреки че месото, отглеждано в лаборатория, може да звучи като научна фантастика, то все повече се налага като реална алтернатива на месото. Култивираното месо, известно още като синтетично, изкуствено или ин витро месо, е продукт, получен чрез добиване на мускулни клетки от животни, които след това са поставяни в биореактор и хранени с протеин, за да се подпомогне растежът на тъканите. Редица стартъпи в цяла Европа инвестират в технологията. Например, предстои холандският стартъп „Meatable“ да създаде първия си прототип на свинско месо, отгледано в лаборатория. “Mosa Meat”, компанията, която произведе първия в света лабораторно създаден бургер, заяви, че има за цел да пусне култивирани бургери на европейския пазар през 2022 г.
Разрешителни и етикетиране
През 2018 г. независим експертен доклад е определил развитието на нови алтернативи на месото за важна стъпка към постигане на инициативата “Храна 2030″ за създаване на устойчива хранителна система за здрава Европа. В ЕС храната, изолирана или произведена от клетъчни или тъканни култури, получени от животни, растения, микроорганизми, гъби или водорасли, попада в обхвата на Регламента на ЕС за новите храни. Следователно, преди пускането на пазара култивираното месо ще изисква разрешение, както и одобрение от Европейския орган за безопасност на храните (EFSA). Тъй като култивираното месо е храна, то също се подчинява на общите принципи и изисквания на законодателството в областта на храните, както по отношение на отговорността на хранителната промишленост и проследяването на храната, така и на разпоредбите относно информацията за храните към потребителите и информирания им избор. Очаква се култивираните месни продукти да бъдат задължени да носят име или етикет, които ясно определят производствения им процес.
Ползите за потребителите
Очаква се култивираното месо да има много ползи за човешкото здраве. Производството му не трябва да прибягва до употребата на антибиотици, като по този начин прави възможно борбата срещу антибиотичната резистентност, тъй като отглежданите във фабрики животни консумират приблизително същото количество антибиотици като хората. Производството на месо, отглеждано в стерилна среда, трябва да намали риска от заразяване с бактерии (листерия, Е. coli, салмонела и др.). Продуктите от клетъчното земеделие биха могли да играят важна роля в борбата с глада в света. Екстремните метеорологични условия и непредсказуеми събития като зоонози могат да доведат до липсата на здравословна и безопасна храна в различни региони на света.
На прага на пазара
Според учени и експерти култивираното месо ще излезе масово през това десетилетие, като може да бъде пуснато на европейския пазар още през 2022 г. Това означава, че то е вече заложено в програмата на ЕС. През следващите няколко години ЕК и Европейският орган за безопасност на храните ще бъдат отговорни за гарантирането, че безопасно и хранително култивирано месо може да излезе на пазара. Очаква се клетъчните селскостопански продукти да се произвеждат по-бързо, а в дългосрочен план също могат да бъдат по-евтини.
Тема с продължение: Споделеното потребление
На платформите за споделено потребление или икономиката на сътрудничеството потребителите обикновено намират достъп до стоки и услуги на по-ниски цени, отколкото биха платили през традиционните доставчици. Това се дължи отчасти на факта, че произвеждащите потребители, предлагащи тези стоки и услуги, не трябва да поемат съответните разходи, свързани с дейност като регистриран търговец. Платформите също така оказват влияние върху пазара, тъй като представляват нови форми на конкуренция, които могат да намалят цените за потребителите като цяло. Всяко лице, което притежава неизползван актив, например, апартамент, инструмент или автомобил, може да се присъедини към дадена платформа на много ниска цена и да генерира допълнителен доход. Възможно е да възникне нежеланият ефект на бумеранга, като мнозина твърдят, че платформи като Airbnb са причинили повишаването на традиционните наеми на къщи, като по този начин затрудняват потребителите да намерят достъпни дългосрочни наеми. Други предимства на някои платформи включват факта, че те могат да благоприятстват по-дълги цикли на живот на продуктите и намаляване на отпадъците чрез насърчаване на поправянето и повторната употреба на продуктите. Те могат също така да насърчават потребителското търсене на по-трайни продукти, тъй като стоките с по-дълъг живот и устойчивост на интензивна употреба могат да направят продуктите подходящи за споделяне между множество потребители.
Конкретен случай
е твърдението „всеки споделен автомобил замества 13 собствени автомобила“, което би имало положителен устойчив ефект от намаляване на броя автомобили по пътищата, като по този начин се намалява нуждата от изграждане и поддържане на пътища, намаляват задръстванията и необходимостта от места за паркиране. Обратно, „50% от новите членове на платформи за споделяне на автомобили, които се присъединяват, за да получат достъп до автомобил, не са имали достъп до автомобил преди това“, което кара много хора да твърдят, че споделянето на автомобили може да доведе до нежелан ефект от стимулирането на още повече потребители да използват частен автомобил вместо обществен транспорт. Примери за такива платформи са Cambio и Car2Go. Някои от платформите за споделяне осъзнават, че поетото обещание за устойчивост не винаги е точно. Например Lyft (подобна на Uber компания) призна, че нейната услуга не допринася за намаляване на общия брой частни автомобили или общото изминато разстояние, тъй като компанията се конкурира основно с таксита, а не с частни автомобили.
„Активни потребители“ и в медиите
Състоянието на пазара след празниците
Забраняват широко използвана добавка в храните
Пазарът в цифри
- По данни на Евростат, през последните 10 години цените на жилищата в България са се повишили с нaд 30%, а на наемите - с около 15%. Цените на жилищата в ЕС са нараснали с 28,6%, докато наемите - с 14.9%.
- В 18 държави членки цeнитe нa жилищaтa ce yвeличaвaт пoвeчe oт нaeмитe. Според данните цeнитe нa жилищaтa ca се повишили в 23 дъpжaви члeнĸи и ca се понижили в 4, ĸaтo нaй-голям ръст отчитат в Ecтoния (+ 112.8%), Люĸceмбypг (+ 99.8%), Унгapия (+ 90.6%), Лaтвия (+ 85.6%) и Aвcтpия (+ 81.4% ). Спад регистрират в Гъpция (-28.1%), Итaлия (-15.2%), Иcпaния (-5.2%) и Kипъp (-3.4%).
- Нaeмитe ca ce yвeличили в 25 дъpжaви и ca се понижили в 2, ĸaтo нaй-голям ръст има в Ecтoния (+ 143.5%), Литвa (+ 109.2%) и Иpлaндия (+ 61.8%), а спад - в Гъpция и Kипъp.
Календар на потребителя
На 20 май Семинари .bg организира онлайн курс: „Е-търговия за начинаещи. Как да си направим сами онлайн магазин“? Това ще бъде интензивен курс, в края на който ще имате основните познания как се прави и менажира базисен уеб сайт и онлайн магазин на WooCommerce и WordPress платформа.
13 български града: Благоевград, Бургас, Варна, Видин, Враца, Габрово, Добрич, Дупница, Пловдив, Русе, Смолян, Стара Загора и Шумен, се включват в мрежа от нови центрове ЕВРОПА ДИРЕКТНО, като част от общо 424 информационни центъра от ново поколение в целия ЕС. Целта им да укрепят важната връзка между институциите на ЕС и гражданите, независимо къде живеят те и да получат нужните им контакти и информация.
Предоставяните от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) услуги, които гражданите заявяват и получават електронно, са с 30% по-евтини от хартиения носител. Скиците и схемите вече са безсрочни, освен ако няма промяна в обстоятелствата за имота. Най-бързият и удобен начин за тяхното заявяване и получаване е чрез Кадастрално-административната информационна система на кадастъра - https://kais.cadastre.bg/.
|