Зелено потребление. Що е то?
Икономическият растеж и съвременните технологии създадоха нови удобства в живота ни. Това доведе до голямо повишаване на търсенето на продукти и услуги, а оттук и до нарастване на нуждата от енергия и ресурси. Начинът, по който произвеждаме и консумираме, има своя дял в много от днешните проблеми на околната среда, като неустойчивите модели на потребление и производство оказват все по-голямо влияние върху природната среда, обществото, икономиката и бизнеса. Необходимо е да живеем по по-устойчив начин. Това означава да правим повече, като влагаме по-малко.
Факти в подкрепа
- Гражданите на ЕС са по-малко от 10% от световното население, но консумират 1/2 от световното месопроизводство, 1/4 от произведената хартия и 15% от общата енергия.
Качеството на живота ни, благоденствието и икономическият растеж зависят от това да живеем в рамките на ограниченията на наличните ресурси. За да постигнем това, трябва да променим начина, по който проектираме, изработваме, използваме и изхвърляме продуктите. Мерките на ЕС в областта на устойчивото потребление и производство се съсредоточават върху 4 главни цели: по-добри продукти, по-разумно потребление, по-чисто производство и подкрепа за усилията в световен план. Европейската индустрия поде „доброволна инициатива за насърчаване на зеленото потребление“. Обещанието за него е част от Европейския пакт за климата, приканващ хората, общностите и организациите да изградят по-зелена Европа. Целта им е да ускорят приноса на бизнеса и изградят доверието на потребителите в екологичните показатели на компаниите и продуктите. Нарастващите потребности в условията на намаляващи ресурси създава належаща нужда от насърчаване на устойчивото потребителско поведение и промяна в поведенческите модели. Въпреки това изследвания върху устойчивото поведение в България почти няма – след проучването на зеленото потребление и начина на живот у нас през 2007 г.
Факти в подкрепа
- 1/3 от българите заявяват, че практикуват в ежедневието си форми на зелен начин на живот –използват енергоспестяващи крушки и уреди (39,7%), събират отпадъците разделно (38,9%), имат у себе си платнена торбичка за пазар (39,7%), карат колело - 22,8%.
- 46,5% от анкетираните се интересуват от произхода на храните, които купуват, а 45.8% - не се интересуват.
- 1/2 от българските потребители не се интересуват от биологичните храни, 83,8% отговарят, че не вярват на хората, които предлагат продуктите си като биологична храна на пазара. Доверие на производителите имат 16,2% от потребителите.
Пътят към „зеленото“
Бъдещето пред зеленото потребление се основава на пет основни обещания. За да се присъединят към него, компаниите се ангажират да подобрят въздействието си върху околната среда и помогнат на потребителите да правят по-устойчиви покупки. Как да стане това? 1. Изчислете въглеродния отпечатък на компанията, включително веригата на доставки, използвайки схемата за управление на околната среда, разработена от ЕК и в съответствие с целите на Парижкото споразумение. 2. Изчислете въглеродния отпечатък на избрани водещи продукти на компанията и ги споделете с широката общественост. 3. Увеличете продажбата на устойчиви продукти или услуги в рамките на общите продажби на компанията. 4. Увеличете разходите за връзки с обществеността за насърчаване на устойчиви практики. 5. Осигурете актуална информация, предоставяна на потребителите, за фирмените и продуктовите въглеродни отпечатъци.
Инициативата Обещание за зелено потребление допълва стратегията „От фермата до вилицата“, с която редовните читатели на бюлетина вече се запознаха.
Тема с продължение: Рисковете пред споделеното потребление
Продължаваме с поредицата материали, посветени на споделеното потребление – една тема, която асоциация Активни потребители проучва и следи. След като ви представихме ползите от него, днес ви предлагаме да се запознаете и със съществуващите предизвикателства.
Регулаторните инструменти изостават, поради което работата в сложна среда с постоянна регулаторна несигурност, е от основно притеснение при съвместното потребление. Бизнесите, работещи в споделена икономика, е трябвало да се борят с обвинения за нелоялна конкуренция или за нарушаване на съществуващи регулаторни рамки, защото традиционните сектори на икономиката не са били подготвени за вълната от иновации. Има практики като тези на споделена имуществена общност между женени двойки, споделена собственост на втори домове (управлявани от компании срещу такса за услугата) или общности за съвместно съжителство. Истината е, че законодателството не е еднозначно и е трудно да се прилага извън много конкретни области. В места, където съвместното потребление вече има стабилно пазарно присъствие, като някои щати в САЩ, са приети закони за споделянето на автомобили. Разграничават се: 1) споделяне за намаляване на разходите и 2) споделяне за извличане на полза. Споделеното имущество между равнопоставени лица [Peer Property] показва иновативния характер на законовите разпоредби или споделеното производство (като „Wikipedia”). То се управлява в дигиталния свят, но не е лесно да се приложат същите концепции в реалния свят. Освен същинската собственост, други законови аспекти, които трябва да се вземат предвид, са юридическа отговорност, застраховки, данъци и т.н.
Продуктовият дизайн при сегашния модел на потребление е базиран на индивидуална собственост, бързо потребление, бързо изчерпване на живота на продукта и лесно депониране.
За продуктите на съвместното потребление трябва да се отчете, че те ще бъдат споделяни от самото начало на жизнения им цикъл, който трябва да бъде удължен, те да се използват интензивно, да се адаптират към нуждите на различни ползватели и да включват технологични елементи, улесняващи споделянето. Продуктите също така трябва да са подготвени за връщане към производителя и да могат да бъдат ремонтирани или депонирани.
Икономически рискове могат да възникнат в няколко направления:
- Несигурни ефекти върху производството и наемането на работа чрез разрушаване на стари бизнес модели.
- Липса на регулация и лоялна конкуренция.
- Липса на защита на потребителите.
- Трудности при изчисляването на цената за транзакциите.
Научете повече за споделеното потребление: https://bg.col-sumers.eu/
Покана за участие
Асоциация Активни потребители кани потребителите, своите читатели, представителите на бизнеса и медиите да участват в безплатно онлайн обучение за подкрепа и разширяване на устойчиво съвместно потребление сред възрастните потребители. В дните на пандемия от COVID-19, когато социалните контакти са ограничени, има благоприятни възможности да изградим нови умения и да получим нови знания, за да сме готови за изменящите се икономически и социални условия.
Какво е съвместно или споделено потребление? Това е новаторско поведение, основано на използване, вместо на притежание, което предлага допълнителни социални и екологични ползи за всеки възрастен потребител и за обществото като цяло.
В рамките на три сесии за всяка група (I група: на 14, 21 и 27 април 2021 г., II група: на 15, 22 и 28 април 2021 г., от 10:00 ч. до 12:30 ч.), можете да участвате в представянето и дискутирането на теми, свързани със съвместното потребление в областта на благосъстоянието (здравно и емоционално); на енергията и водите; намаляването на отпадъците в условията на кръговата икономика; мобилността; споделяне на основни стоки и услуги (техника, дрехи, домакинско оборудване, транспорт) и др.
Обучителят Асен Ненов – експерт по темата, ще приложи модерна методика на неформалното образование – чрез игрови и ролеви инструменти, дискусии и беседи.
Можете да заявите участие, като се обадите на тел. 0888 745 119 – Надежда Ангелова или пишете на ел. поща: [email protected], не по-късно от 13 април 2021 г., коя е желаната от вас група, и за да получите информация за включване в онлайн платформата Zoom.
Следете и поредицата за принципите и тънкостите на споделеното потребление в информационния бюлетин на асоциацията.
Научете повече за споделеното потребление и на: https://bg.col-sumers.eu/
„Активни потребители“ и в медиите
Помогни на възрастни хора да разберат повече за споделената икономика и съвместното потребление
ЕК установи двоен стандарт при 7 продукта
Двойният евроаршин у нас: Крема сирене с желе, безалкохолно с гума
Пазарът в цифри
- По данни на БНБ кредитите на сектори Нефинансови предприятия и Домакинства и НТООД към края на последното тримесечие на 2020 г. са 2.913 млн. броя. На годишна база те намаляват с 8.2% при 7% годишно понижение в края на септември 2020 г.
- Общият им размер e 61.504 млрд. лева, като той се повишава с 4.6% на годишна основа в сравнение с 4.3% годишно увеличение към края на септември 2020 г.
- В края на декември 2020 г. спрямо края на предходното тримесечие броят на кредитите намалява с 1.6%, а размерът им се увеличава с 2%.
- В края на декември 2020 г. броят на кредитите на сектор Домакинства и НТООД намалява с 8.3% на годишна база, като достига 2.773 млн. при 7.1% годишно понижение в края на третото тримесечие на 2020 г. Размерът им нараства на годишна база с 6.6%, като достига 25.493 млрд. лева.
- В края на декември 2020 г. в сравнение с края на септември 2020 г. броят на тези кредити намалява с 1.6%, а размерът им се увеличава с 1.4%.
Календар на потребителя
На 25 март държавите членки постигнаха съгласие за Инструментариум за свързаност в целия Съюз, който се състои от набор от най-добри практики, които се считат за най-ефективни, подпомагайки и насърчавайки операторите да въвеждат мрежи с много голям капацитет. Най-добрите практики ще помогнат на мрежовите оператори да намалят разходите за внедряване на гигабитови широколентови мрежи и държавите членки да възприемат ефективен подход за осигуряване на навременен и благоприятен достъп до 5G спектър на мобилните оператори и други потребители на спектъра.
До 16 април в Министерството на труда и социалната политика се подават проектни предложения по процедурата „Развитие на дигиталните умения”, финансирана от Програмата за развитие на човешките ресурси 2021-2027 г. Над 1,6 млн. души в България трябва да преминат курсове за придобиване и надграждане на дигитални умения.
На 20 април Семинари.bg ще проведе в Zoom семинар Финансово-счетоводни аспекти при онлайн търговия и електронни магазини. Той е подходящ за собственици на малък и среден бизнес; начинаещи онлайн търговци; собственици на сайт, блог или ФБ страница.
От 21 до 23 април Обучителен център "Темида" организира тридневен специализиран онлайн курс за длъжностни лица по защитата на личните данни.
|