Договорни условия и права на потребителите
На 22 юли 2019 г. Европейската комисия публикува насоки за прилагане на Директива 93/13/ ЕИО. Основната цел на комисията е да се осигури защитата на правата на потребителите, да се подпомогнат техните организации и юристи, ангажирани в прилагането на правилата за неравноправни договорни клаузи.
Директивата относно нелоялните договорни условия (93/13 / ЕИО)
защитава потребителите срещу нечестни стандартни договорни условия, наложени от търговците. Тя се прилага за всички видове договори за закупуване на стоки и услуги, например онлайн или офлайн покупки на потребителски стоки, абонаменти за фитнес или договори за финансови услуги, като например заеми. Стандартните договорни условия улесняват търговските сделки и могат да бъдат полезни при определяне на правата и задълженията на страните по даден договор. Въпреки това, продавачите и доставчиците притежават значително предимство пред потребителите, като определят предварително договорните условия без индивидуални преговори.
Недопустими договорни клаузи
Стандартните договорни условия трябва да бъдат изготвени на ясен език, а двусмислията да се тълкуват в полза на потребителите. Договорните клаузи са несправедливи и следователно не са обвързващи за потребителите, ако, в противоречие с изискванията за добросъвестност, причиняват значителен дисбаланс в правата и задълженията на страните в ущърб на потребителя. Страните от ЕС трябва да се уверят, че съгласно националното законодателство съществуват ефективни средства за прилагане на тези права и за предотвратяване на продължаващото използване на неравноправни договорни условия.
С вашите въпроси: Избор на самолет в сезона на отпуските
В разгара на лятото потребителските притеснения са свързани главно с отпуските, почивките и пътуванията. След като миналата седмица по молба на активни потребители ви запознахме с вашите права при закъснели или отменени самолетни полети, сега, с помощта на експерти от туристическа агенция eSky, разкриваме подводните камъни при ползването на нискотарифните авиокомпании. Рецептата на спокойното пътуване е предварително да се запознаете с правилата и изискванията на авиокомпанията, която сте избрали.
Летища
Обикновено нискотарифните авиокомпании използват по-малки летища, често намиращи се в по-отдалечените части на градовете. Това е причината за по-изгодните цени на самолетните билети. В повечето случаи тези летища имат удобни транспортни връзки, с които можете лесно да се придвижите до централните части на града.
Багаж
Въпреки че вече все повече редовни авиокомпании залагат на това да имат базова тарифа, която да включва само ръчен багаж, това си остава запазена марка на нискотарифните компании. Причината е проста – често пътуващите не се нуждаят от регистриран багаж и затова нямат нужда да плащат за нещо, което би оскъпило цената на самолетния билет.
Бордна карта
Ако при редовните авиокомпании бордната карта се издава на летището и само по желание можете да я направите предварително онлайн (ако авиокомпанията позволява такава опция), то, летейки с нискотарифна авиокомпания, в по-голямата част от случаите е задължително да изготвите предварително бордната карта и да я носите със себе си на летището. Ако не го направите, ще бъдете глобени.
Избор на място
Все повече хора се оплакват, че купувайки едновременно два самолетни билета, защото пътуват заедно, при изготвяне на бордните карти получават различни места – често в двата края на самолета. Всъщност това не е нещо необичайно, защото системата ги разпределя на случаен принцип. Който желае да избере конкретно място на борда, може да го направи срещу допълнително заплащане в размер на няколко евро.
Храна на борда
Когато резервирате полет с нискотарифна авиокомпания, в цената на билета не е включена нито храна, нито напитки - това не следва да ви изненадва. Разбира се, винаги можете да поръчате храна, безалкохолна или алкохолна напитка, но ще трябва да заплатите допълнително.
Превоз на домашен любимец
Ако искате да пътувате с домашния си любимец, това е възможно само с редовните авиокомпании, тъй като останалите не предлагат подобни услуги.
Ако и вие се стягате за годишната почивка и имате въпроси и притеснения, свързани с пътуването и вашите права, ни пишете. На територията на ЕС можете да потърсите допълнителна информация и помощ от местния Европейски потребителски център, а при нарушаване на правата ви в чужбина, ще получите подкрепа след завръщането си от Европейски потребителски център-България.
В следващия брой очаквайте: Какви са правилата за пътуване в ЕС с домашните любимци.
Общоевропейско пространство за здравето
В Брюксел се проведе „кръгла маса“ на високо равнище, посветена на развитието на електронното здравеопазване, с участието на представители на Европейската комисия, фармацевтичната, биотехнологичната и медицинската индустрии, науката и неправителствени организации. Поводът са новите предизвикателства пред електронното здравеопазване: препоръката към държавите членки за създаване на европейски формат за обмен на цифрови здравни досиета, изграждане на общоевропейско пространство от здравни данни и финансова подкрепа за тези реформи. Обменът на информация би позволил не само повишаване на качеството на здравната услуга, но и намаляване на разходите, развитие на персонализираната медицина и борба с тежките заболявания.
Ефектите
Обменът на здравна информация през граница е изключително важен, защото засяга всеки един потребител, когато е в чужбина. За медиците ще е много по-лесно да лекуват, ако имат информация за здравните проблеми на пациента. Изграждането на такава трансгранична система е възможно, ако гражданите са в центъра на тези усилия. Те трябва да се чувстват сигурни, за да имат доверие. Затова ключов въпрос е да разполагат с контрола върху техните здравни данни - т.е. трябва да са убедени, че никой без тяхно разрешение не може да ползва информацията, вкл. резултатите от лабораторни тестове, епикризи, медицински изследвания и електронни рецепти. Всичко това изисква координиране на усилията между държавите членки, осигуряване не само на защита на данните, но и тяхната киберсигурност, както и ефективни механизми за контрол от страна на гражданите.
Условията са налице
Общоевропейското здравно пространство няма да се създаде на „гола поляна“. В програмите „Цифрова Европа“, „Хоризонт Европа“ и по Механизма за свързване на Европа са заложени солидни финансови средства за развитие на изкуствения интелект, суперкомпютрите, научните изследвания и медицината. Това са все области, които имат пряка връзка с развитието на електронното здравеопазване. Например, неотдавна бе отворена покана за кандидатстване с проекти за анализи на здравните образи за диагностицирането на рак въз основа на изкуствения интелект. Тя ще помогне за тестване и разработване на аналитични инструменти, фокусирани върху превенцията, прогнозирането и лечението на най-честите форми на рак, като същевременно ще предостави решения за безопасното споделяне на здравни образи в Европа.
Ново предизвикателство към младите европейци
Европейският корпус за солидарност е инициатива на ЕС, която предлага на младите европейци (на възраст между 18 и 30 г.) възможността да участват доброволно или да работят по проекти в чужбина, които облагодетелстват общностите и хората в Европа в период от 2 до 12 месеца. Неговата мисия е да изгради по-приобщаващо общество, като подкрепя уязвимите хора и отговаря на предизвикателствата пред обществото. Той предлага вдъхновяващо и мотивиращо преживяване на младите хора, които искат да помагат, да се учат и да се развиват. Това е стимулиращо преживяване за работодатели, които се чувстват социално отговорни и искат да дадат своя принос за обществото.
Целта на стълба за заетост на Европейския корпус за солидарност, финансиран от ЕС, е да предложи на 6000 млади европейци в целия ЕС работни места с фиксирана продължителност в сферата на солидарността. Работните места могат да бъдат под формата на наемане на работа, стаж или чиракуване.
Пазарът в цифри
- Потреблението на олио и зехтин от българските домакинства намалява през последната една година.
- Спадът е по-голям при зехтина (-13.8%), отколкото при олиото (-5.5%).
- Средната цена и на двата продукта бележи ръст. При олиото увеличението е със 7.7%, а при зехтина – с 12.6%.
- В резултат на това потреблението на олио нараства в стойност с 1.8%, докато на зехтина намалява.