В очакване на изборите – Какво направи ЕП за потребителите
Европейският кодекс за електронните съобщения (EECC), който влезе в сила през декември 2018 г., е амбициозен преглед на правилата на ЕС, уреждащи политиката в областта на далекосъобщенията.
Повече права
По отношение на защитата на потребителите Кодексът се стреми да осигури равни условия за конкуренцията между традиционните телекомуникационни оператори и новите участници на онлайн пазара, така че потребителите по-лесно да осъзнават правата си, независимо кой е техният доставчик на цифрови услуги. Кодексът също така създава задължение за операторите да изпращат публични предупреждения чрез текстово съобщение или мобилно приложение в случай на обществени извънредни ситуации. По отношение на универсалната услуга Кодексът гарантира, че всички потребители имат право на минимално ниво на интернет услуги, включително когато живеят в селски райони и когато не могат да си позволят сами да платят за интернет пакет. Минималната скорост на интернет на тези потребители следва да отразява скоростта на интернет, която се ползва от повечето потребители в тази страна. IMCO също играе ключова роля за гарантиране, че разговорите в рамките на ЕС струват не повече от 19 цента, а вътрешните за ЕС SMS съобщения - не повече от 6 цента, считано от 15 май 2019 г.
„Гореща“ новина
Тази седмица Европейската комисия обяви резултатите от втората сесия по инициативата WiFi4EU, от която финансиране ще получат още 63 български общини. Така България се нарежда в челните редици с одобрени общо 176 общини. Това означава, че към момента 66% от общините у нас ще могат да осигурят безплатен интернет за техните граждани и гости.
Общо 3 400 общини в Европа ще получат ваучери всеки на стойност 15 000 евро за покриване на разходите за създаване на точки за публичен достъп до безжичен интернет на обществени места, включително кметства, библиотеки, музеи, паркове и площади. Общият бюджет за тази покана е 51 милиона евро. Още две покани за кандидатстване ще бъдат обявени до края на 2020 г., като едната ще бъде по-късно през тази година.
Закрила за всеки европеец
В края на миналата година бяха приети изменения на правилата за координация на системите за социално осигуряване в ЕС. Целта е да се улесни трудовата мобилност в ЕС и се гарантира справедлив достъп до социална закрила за всички граждани.
Защо е необходима координация
Всеки гражданин на ЕС има право да се премести в друга страна, за да работи или учи. Около 14 млн. жители на ЕС са се възползвали от тази възможност. Общи правила на ЕС гарантират, че те имат достъп до социално и здравно осигуряване. Нормите определят коя национална система отговаря за всеки отделен случай. По този начин се избягват ситуации, в които даден човек остава без закрила или пък ползва закрила от две различни системи.
Координация, но не и хармонизация
Законодателството на ЕС урежда плащания при заболяване, майчинство/бащинство, безработица, семейни плащания и други. Това обаче не означава, че условията във всички страни от ЕС са еднакви: всяка страна решава сама какви форми на социална закрила осигурява, при какви обстоятелства се отпускат средства и какви вноски се събират. Европейските правила, които съществуват от 1959 г., си поставят за задача само да уредят взаимодействието между националните системи. Основното правило е, че работниците се подчиняват на законодателството в страната, в която работят. Тези, които търсят работа, могат да получават плащанията за безработица от своята страна в друга страна, където към момента се опитват да си намерят нова позиция. Пенсионерите, които са работили в различни страни, могат да обединят вноските си, за да получават пълна пенсия. Туристите пък имат достъп до здравни грижи с Европейската здравноосигурителна карта. Координацията на социалното осигуряване в ЕС се подчинява на
четири основни принципа:
-
Вие ползвате закрила от социалната система на една страна и плащате вноски в една страна.
-
Имате същите права и задължения като гражданите на страната, в която се осигурявате.
-
Предишни периоди на осигуряване, работа или пребиваване в други страни се вземат предвид при необходимост.
-
Плащания в брой от дадена страна могат да бъдат направени, дори когато живеете в друга страна.
-
-
Директива 2001/18/ЕО относно съзнателното освобождаване на генетично модифицирани организми в околната среда
-
Регламент (ЕO) 1829/2003 относно генетично модифицираните храни и фуражи
-
Директива (ЕО) 2015/412 за изменение на Директива 2001/18/ЕО относно възможността държавите членки да ограничават или забраняват отглеждането на генетично модифицирани организми на своя територия
-
Регламент (ЕO) 1830/2003 относно проследяването и етикирането на генетично модифицирани организми и проследяването на храни и фуражи от генетично модифицирани продукти и за изменение на Директива 2001/18/ЕО
-
Директива 2009/41/ЕO относно работата с генетично модифицирани микроорганизми в контролирани условия
В какво се състоят предлаганите изменения
Хора, които търсят работа в друга страна от ЕС, получават поне три месеца помощи за безработица от своята страна, изплащани в страната, в която търсят работа. Предлага си този период да бъде удължен на поне шест месеца, с възможност за удължаване до изтичането на срока на получаване на помощ. Хора, живели в една страна, а работили в друга, но са останали без работа, да могат да избират от коя от двете страни да получават помощи за безработица. Съгласно измененията семейните помощи за хора, които спират да работят, за да отглеждат дете, трябва да се разглеждат отделно от останалите видове семейни помощи.
С вашите въпроси: Разшифроване на ГМО
Активни потребители от София не са съгласни с изказване на браншова организация, че у нас ГМО няма и не може да има. Те са притеснени от някои „практики“ на производители.
Казус:
Официално в основните храни, внасяни, произвеждани или преработвани у нас, няма генно-модифицирани организми. Те поне не фигурират на етикетите на стоките. Но можем ли да бъдем сигурни за онези 10-12 до близо 30 допълнителни съставки и миксове, характерни дори и за някои видове хляб, а какво остава за другите продукти? Защото практиката храните да се произвеждат с много неясни съставки отваря вратата на неизвестно как произведени десетки от тях, за които не се споменава страна на произход, състав или начин на производство и контрол, още повече, че фуражи с ГМО се използват широко за изхранване на животните, а соевите продукти – влагани масово в храните, са отличници по ГМО.
Правната рамка
на ЕС за генетично модифицирани организми (ГМО) се състои от няколко основни елемента:
-
-
По данни на КЗП България е на второ място в Европа по активна реакция на потребителите, свързана с безопасността на стоките.
-
На денонощния телефон са постъпили 15596 сигнала.
-
Получени са 4000 жалби срещу онлайн търговци - двойно повече от 2016 г.
-
По данни на НСИ всяка година около 30% повече потребители пазаруват онлайн и с 30% на годишна база се увеличават онлайн магазините, регистрирани в България.
-
За да бъдат конкурентни, българските компании за онлайн търговия трябва да използват новите технологии.
-
За 2019 г. очакваният ръст на сектора в България е около 30%.
Най-ясно е определението на Директивата 2001/18/CE: генетично модифицираният организъм е с изменен генетичен материал, който не е извършен посредством естествено размножаване и/или комбиниране на индивидите.
Плод с етикет
Много хора не обръщат внимание на етикетите, които са залепени върху кората на плодовете и инстинктивно ги махат, преди да ги изядат. А дори и когато ги забележат, малцина знаят какво точно означават те. Истината е, че те са там не без причина, обясняват експертите. Освен евентуално името на производителя, трябва да се имат предвид и номерата, които разкриват важни данни за начина, по който са отгледани плодовете.
Етикет с 4 цифри
Ако плодовете имат етикет, на който са обозначени 3 или 4 цифри, това означава, че те са отглеждани с помощта на торове и технологии от последните 50-ина години. Така например един лимон е маркиран с номер 4033, докато бананите са с номер 4011.
Етикет с 5 цифри
Ако плодът има пет цифри, от които първата е 9, това означава, че е органичен. Такъв етикет е гаранция, че плодовете се отглеждат без пестициди и торове. Например, бананите с биологичен произход са номерирани 94011.
Първата цифра е 8
Това може би е най-важната особеност, защото представлява плод, който е генетично модифициран, а се разпознава на базата на пет цифри, първата от които е винаги 8. Например, тези банани на етикета си имат номер 84011.
Пазарът в цифри
Календар на потребителя
Започва изпълнението на програмата за профилактика и рехабилитация за 2019 г. с бюджет 20 млн. лв. Очаква се около 45 000 лица да ползват услугата, като право на парична помощ имат осигурените лица за общо заболяване, майчинство и/или трудова злополука и професионална болест. Повече информация – на www.nssi.bg
От 15 май започна да се прилага регулация на цените на международните повиквания и на кратките текстови съобщения в рамките на ЕС. Цените на дребно за мобилни и фиксирани повиквания от една до друга държава не трябва да превишават 19 евроцента на минута. Ценовият таван за кратко текстово съобщение е 6 евроцента за съобщение.
От 20 май в целия ЕС влиза в сила новата система за наблюдение и проследяване на цигари и тютюн за пушене. Всяка потребителска опаковка на цигари и тютюн за пушене, произведена след 20 май, ще бъде маркирана с уникален код.
|