Световен ден на потребителите
На 15 март по традиция отбелязваме Световния ден на потребителите. Защо го правим и за какво ни напомня той? На 15 март 1963 г. американският президент Джон Ф. Кенеди обявява за първи път пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Той формулира четири основни права на потребителя: правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут. Впоследствие са добавени още четири права: на образование, на задоволяване на основните потребности, на обезщетение и на здравословна околна среда. Тези осем основни права са залегнали в правилата за защита на потребителите, приети от ООН.
За първи път празникът е отбелязан на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 г., Общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден за защита на потребителите. В България се чества от 1991 г.
В навечерието на 15 март 2019 г. Световният потребителски интернационал обяви: „Тази година искаме да подчертаем колко е важно да поставим потребителите в центъра на развитието на цифровите продукти и услуги“. Цел, застъпена също от европейските политики, от Манифеста на Европейската организация на потребителите BEUC по повод на предстоящите избори за Европейски парламент, включена и в ежедневната работа на асоциация „Активни потребители“. Какво можем да запомним от този ден? Преди всичко – да познаваме правата си и ежедневно да се борим за тяхната защита.
Нова опасност на пазара
Нов тест на организации на потребителите в ЕС разкрива, че потребителите - особено най-младите, трябва да бъдат по-добре защитени от причиняващия рак акриламид в храните. Взети са проби от над 500 храни, за които е известно, че съдържат акриламид, като чипсове, бисквити, кафе и зърнени закуски. Бисквитите и вафлите са особено проблематични, тъй като една трета от пробите показват съдържание над показателите за акриламид, а 2 от 3 тествани вида „обикновени“ бисквити не са подходящи за малки деца.
Нашите препоръки
По този повод Европейската организация на потребителите BEUC, в която членува и Асоциация Активни потребители, призовава ЕК да намали индикативните показатели за този замърсител и да ги направи задължителни за производителите на храни. Настоява се за нови референтни показатели за зеленчукови чипсове, тъй като според тестовете чипсът от моркови, цвекло или пащърнак съдържа почти два пъти повече акриламид, отколкото картофите, въпреки че се възприемат като по-здравословни варианти.
Досие
- Акриламидът се образува, когато храна, съдържаща скорбяла, като картофи или зърнени култури, се пече или пържи при над 120°C. През 2015 г. Европейската организация за безопасност на храните стига до заключението, че той е проблем за общественото здраве.
- Потребителите се излагат на акриламид чрез промишлено произведени храни, но също и от домашната кухня, например, ако картофите се пържат при температура над 175°C или сутрешният тост се препича.
- Регулирането на акриламида в ЕС се прилага от април 2018 г.
- · Техниките за намаляването му в храните с картофи включват използване на сортове, които по-малко развиват акриламид, правилно съхранение и пържене на минимална температура.
Пълния текст ще намерите на сайта на Активни потребители.
Брокери със забрана за нелоялна практика
КЗП спечели дело във ВАС за забраната на нелоялна търговска практика на агенция за недвижими имоти. Очакваме този казус да доведе до промени в поведението на целия бранш.
Казусът
Потребител направил оглед на имот с брокер от посредническа фирма и подписал протокол за това. В него била и следната клауза: „...страните се съгласяват, че за извършеното посредничество при покупко-продажбата на подходящ имот, предложен от Посредника на Клиента, последният дължи и заплаща комисиона в размер на 3% без ДДС от продажната цената на имота…“ Сделката не се сключва с тази агенция, но тя завежда дело срещу потребителя в Арбитражен съд - София с претенция да си получи комисионата заради… направения оглед и подписания протокол.
Решението на съда
Върховният административен съд е приел за нарушени принципите за добросъвестност и професионална компетентност, защото е недопустимо в патримониума на потребител, извършил и присъствал на оглед на недвижим имот, да възникне задължение за заплащане на възнаграждение на посредника. В случая с протокола за оглед агенцията фактически сключва договор за посредничество с извършилия огледа потребител при очевидно нелоялна търговска практика. Анализът на протокола за оглед сочи, че той съдържа всички валидни за един договор за посредничество клаузи. Предметът на договора за посредничество е нормативно определен и съгласно чл. 49, ал. 1 ТЗ, посредничеството е за сключване на сделки. Именно чрез т. нар. протокол за оглед, който брокерът е превърнал в договор за посредничество, агенцията прилага нелоялна търговска практика и въвежда потребителя в заблуждение.
Вашите права
1. Съгласно чл. 68г, ал. 1 ЗЗП, търговска практика, свързана с предлагането на стоки или услуги, е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на потребителя, когото засяга или към когото е насочена.
2. Заблуждаващата търговска практика е подвид на нелоялната търговска практика.
3. Според §13, т. 28 ЗЗП, е безспорно, че почтената търговска практика и добросъвестността в областта на посредничеството при сделки с недвижими имоти не допускат въвеждането в заблуждение на потребителя за целта на подписания протокол за оглед, нито допускат получаването на възнаграждение, без формално да е сключен договор за посредничество.
Манифест за бъдещето на Европа
Продължаваме да ви запознаваме с манифеста, изработен от Европейската организация на потребителите по повод на предстоящите избори за Европейски парламент. С манифеста се иска следващият ЕП да действа по пет приоритета, които ЕК да включи в работата си.
Приоритет 3: Етикетите на храните - за здравословен избор
Всеки втори възрастен в Европа е с наднормено тегло или затлъстяване, което води до сериозни последствия за здравето ни. В днешния забързан свят потребителите взимат решенията си за покупка за секунди. Ето защо етикетите на храните трябва да направят лесния избор здравословен.
История на проблема
От декември 2016 г. всички хранителни и безалкохолни напитки трябва да носят хранителна таблица на опаковката, но много потребители не разбират числата в нея. Тя няма тълкувателен елемент, като цветово кодиране, за да помогне на хората да разберат хранителната стойност на даден продукт. За съжаление етикетирането на храните в ЕС не предвижда предоставянето на опростена информация за хранителните стойности. Правилата позволяват на държавите - членки и хранителните компании да разработят свои собствени опростени схеми за изписване на хранителните стойности и някои правителства и частни оператори се възползват от това. Регламентът за хранителните и здравните изисквания, който се прилага от 2007 г., има за цел да гарантира, че всички свързани със здравето твърдения, направени върху етикета на храна или в рекламите, са точни и се основават на научни доказателства, а не заблуждават потребителите, че храната е по-здравословна, отколкото е. На практика обаче много продукти с високо съдържание на мазнини, захар и сол продължават да се предлагат като полезни за здравето.
Препоръки на потребителската организация
• Всички потребители в ЕС следва да могат да правят по-здравословен избор, когато купуват хранителни стоки чрез въвеждането на задължителна за целия ЕС схема за етикетиране на хранителната стойност с цветово кодиране.
• Да се установят профилите на хранителните вещества, за да се гарантира, че храни и напитки с високо съдържание на мазнини, захар и сол не могат да бъдат полезни за здравето.
В следващия брой очаквайте още приоритети и препоръки на ЕОП.
Пазарът в цифри
- На 12 март ЕП гласува директива за по-добро отношение към производителите и малките фирми в хранителния бизнес от големите играчи - супермаркетите и крайните търговци.
- Проучване на Евробарометър сочи, че за 88% от потребителите е важно да се засили ролята на селскостопанските производители във веригата на хранителните доставки.
- В хранителния сектор в ЕС участват: 11 млн. селски стопанства, 300 хил. преработватели, 2,8 млн. доставчици и търговци, 500 млн. потребители.
Календар на потребителя
От 26 до 30 март в Интер експо център ще се проведе изложението „Светът на мебелите“, организирано от Браншовата камара на мебелната промишленост.
От 27 до 31 март на Пловдивския панаир ще се състои „Цветна пролет“ - изложба за цветя, декоративна растителност, градинско оборудване и аксесоари.
До 4 април на:
www.eusic.org се приемат заявки за годишния конкурс на ЕК за социални идеи, чиято тема тази година е „Справяне с пластмасовите отпадъци“. Награди: 50 хил. евро.