„Активни потребители“ vs ментетата на зехтина
След проучването на пазара на зехтин и направените тестове асоциация „Активни потребители“ ви дава практични съвети как в домашни условия да различите истинския зехтин от ментето. Представяме ви един метод, с който можете да се ориентирате с голяма степен на достоверност във вида на зехтина.
Домашен тест
Поставете бутилката в хладилник (температура 4 – 10 градуса) в изправено положение. След 12 до 24 часа внимателно и без разклащане я извадете и сложете права на добре осветено място, желателно на дневна светлина. Наблюдавайте внимателно вида му.
Критерии за автентичност на Extra virgin:
При хладилна температура оригиналният зехтин се втвърдява по специфичен начин. Наблюдават се твърда и течна фаза. Твърдата се състои от едри топчета с диаметър около 1 сантиметър (или повече) и/или люспи и/или парчета с неправилна форма, които плуват в останалата течна част на маслото и не се утаяват на дъното на бутилката.
Ето как изглежда на снимка.
Сигнали за фалшификат:
- ако съдържанието остане напълно течно, най-вероятно в бутилката е слънчогледово олио;
- ако съдържанието на бутилката се втвърди напълно (без течна фаза), това не е Extra virgin зехтин, а най-вероятно рафинирано масло;
- възможно е да наблюдавате междинни състояния. Например, образуват се дребни (под 1 см), хомогенни частици, които често се лепят по стените или падат на дъното на бутилката като утайка. Това е свидетелство за добавяне на обработени масла, но в такава ситуация без лабораторни анализи изводите са прибързани.
Имайте предвид, че агрегатното състояние на зехтина при ниска температура зависи от много фактори, например сорта маслини, климатичните условия на отглеждане на дърветата, филтрирано ли е маслото и др. Визуалната оценка, описана по-горе, е ориентировъчен метод за изпитване на зехтина и в никакъв случай не може да замени лабораторните анализи.
Пълното проучване ще намерите на сайта на Активни потребители.
По ваш сигнал
Ст. Димов от София ни потърси с интересен казус. При едно от посещенията си при личния лекар той случайно и с учудване разбира, че от години е диспансеризиран от него за сърдечно заболяване. Гражданинът не знае какви „услуги“ е „ползвал“ през това време, какво е изписвал срещу името му личният лекар и какви средства е получавал за това от НЗОК. „Имам ли право, пита потребителят, да проследя какви услуги ползвам в действителност и какво се изписва от здравната каса недобросъвестно на мой гръб“?
Вашите права
Националната здравноосигурителна каса поддържа Персонализирана информационна система – ПИС. Всеки здравноосигурен българин, дори при прекъснати осигурителни права, има право на достъп до ПИС чрез Уникален код за достъп (УКД). Той е личен и се получава безплатно в РЗОК срещу представяне на документ за самоличност. Процедурата е бърза и проста, но ви дава възможност да проследите всички медицински услуги и действия на личния лекар спрямо вас, заплатени от НЗОК, да контролирате какво ви се изписва и предписва при всяко посещение. В ПИС можете да влезете също с електронен подпис или персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП.
Ако и вие имате въпроси за вашите права, пишете ни, защото защитата им започва първо от всеки от нас.
Потребителски права в ХХІ век
На 15 март ще отбележим отново Световния ден на потребителите. По този повод Световният потребителски интернационал обяви: „Тази година искаме да подчертаем колко е важно да поставим потребителите в центъра на развитието на цифровите продукти и услуги“.
Надеждни интелигентни продукти
От телефони до фитнес тракери, до гласови помощници и смарт телевизори, много от продуктите, които използваме, все повече се свързват по подразбиране. Разбирането на този цифров проблем означава, че могат да се предвидят предизвикателствата и се защитават потребителите, където и да се намират. Световният ден на потребителите е възможност да се разкрие това, което те искат от свързан свят, осигуряващ им нужните стоки и услуги.
Какво е интелигентен продукт
Интелигентният продукт може да се свързва, споделя и взаимодейства със своите потребители и други устройства чрез различни комуникационни връзки. Най-популярните потребителски интелигентни продукти са смартфоните, конзолите за игри, интелигентните телевизори, носещите се здравни тракери, термостати, играчки и свързани автомобили. Тези устройства могат да събират и анализират потребителски данни и да ги предават на други устройства в мрежата. Смарт продуктите предлагат на потребителите комфорт, ефективност и персонализирани услуги. Смартфоните са едни от най-популярните интелигентни устройства, тъй като те могат да наблюдават стъпките на потребителите, местоположението и дори пулса. Освен това, те могат да действат като център, свързващ потребителя с други интелигентни устройства като принтери, високоговорители, системи за домашна сигурност или здравни тракери. Други популярни свързани устройства включват интелигентни системи за домашна сигурност и монитори за здраве. Например, фитнес тракерите наблюдават нивата на активност на потребителя, моделите на съня и сърдечния ритъм, като им помагат да разберат по-добре личното си здраве. В дома интелигентните системи за сигурност се състоят от безжични камери, брави и сензори за движение. Съществува и все по-голям брой интелигентни продукти за хора с увреждания. Например, интелигентни часовници за хора със загуба на зрение, които вибрират, когато потребителят получи имейл, а след това се превежда в брайлова азбука. Интелигентните електрически крушки, свързани към звънец или телефон, предупреждават глухи хора, когато телефонът звъни или някой е на вратата.
Манифест за бъдещето на Европа
Продължаваме да ви запознаваме с манифеста, изработен от Европейската организация на потребителите по повод на предстоящите избори за Европейски парламент. С манифеста се иска следващият ЕП да действа по пет приоритета, които ЕК да включи в работата си.
Приоритет 1: Изкуственият интелект /ИИ/ да служи, а не да вреди на потребителите
Вземането на решения въз основа на алгоритми ще промени както потребителските пазари, така и нашите общества. Масовото навлизане на ИИ ще доведе до нови продукти и услуги, които обещават да увеличат удобството и ефекта за потребителите. Въпреки това ще възникнат огромни предизвикателства и те ще изискват амбициозни решения. Бизнесът може да използва ИИ, за да предложи определени продукти на определени потребители. Фирмите, например, могат да решат първо да предложат новаторски продукт на най-богатите хора или да откажат застрахователни оферти за болните. Тоест, автоматизираното вземане на решения може да промени отношенията между потребител и търговец: прозрачността и сравнимостта на цените могат да изчезнат на пазар, управляван от ИИ. Законодателите трябва да се уверят, че услугите са безопасни и рисковете се избягват.
Препоръките на потребителската организация:
• Продуктите и услугите, основани на ИИ, да са лесни за ползване и съобразени със закона. Те трябва да спазват правилата на ЕС за защита на потребителите, безопасността и защитата на данните. Дискриминация и липса на прозрачност да се избягват.
• Потребителите трябва да имат право на възражение срещу процеса на автоматично вземане на решения и да могат да оспорят решението. Потребителите следва да имат право на прозрачност и обяснение защо една машина е постигнала конкретен резултат.
• ЕС следва да приеме подходящи правила за отговорност за ситуации, при които потребителите са увредени от опасни или дефектни продукти и услуги.
• Като общ принцип, компаниите трябва да позволят одити на начина, по който използват данните на хората. Те да се извършват от независими или конкретни публични лица.
• За някои сектори използването на ИИ може да бъде важно, но то не може и не трябва да замества закони, които защитават хората. Нужно е да се уверим, че съществуващите права се актуализират и има нови защити, когато поради тези новости се появяват празноти.
В следващия брой очаквайте още приоритети и препоръки на ЕОП.
Пазарът в цифри
- Данните на НСИ за разходите на домакинствата през ІV-то тримесечие на 2018 г. са положителни – разходите за храна намаляват до 30,2%.
- Най-голям относителен ръст на годишна база бележат разходите за „свободно време, културен отдих и образование”.
- Отрицателна тенденция е увеличаването на разходите за данъци и осигуровки – 12.7%.
Календар на потребителя
На 6 март от 13 ч. в Дома на Европа в София ще се проведе среща на тема: "Таксите за преводи в евро – един двоен стандарт по-малко".
От 6 до 8 март в Интер експо център ще се проведе изложение за използването и управлението на водите.
От 6 до 8 март на същото място можете да посетите Строителната седмица.
От 6 до 9 март в центъра ще бъде и Международната специализирана изложба за охрана, сигурност и безопасност.