Имитациите не подминаха и зехтина
Тестът на Активни потребители установява несъответствия състава на 3 марки. Две от тези имитации, могат да бъдат опасни за здравето на потребителите, защото в тях са останали химикалите хлороформ и тетрахлорметан в количество около 11 пъти над разрешения лимит.
Маслиновото масло от древността е еталон за качествена и здравословна храна. Поради здравословните ефекти от консумацията маслиновото масло е значително по-скъпо от другите масово използвани – слънчогледово, рапично, соево и др. Това го прави атрактивно за предлагане на евтини имитации.
Основни констатации и препоръки от теста
Поне половината от продаваните в големите супермаркети марки зехтин са от евтините категории, така наречените pomace или салатни миксове. Използват се технологии за производство, които се различават от класическата (студено пресоване на маслините). Потребителите трябва да са наясно, че купувайки по-евтините категории зехтин те получават продукт с по-ниско качество, намалени здравословни свойства (например по-малко витамини), и повишен риск за безопасността.
Има производители които слагат подвеждащи етикети, под формата на снимки с маслини на „зехтин“ в който маслиновото масло реално е 20%. При други марки е спестена информация, например отсъства надписът за по-ниска категория зехтин (pomace) – при 5 продукта. Това показва, че има опити да бъдат заблудени потребителите и затова, когато етикетите не съдържат достатъчно информация, и/или тя е представена по нечетлив или манипулативен начин ние препоръчваме да не купувате тези зехтини!
В общо 3 (23%) от лабораторно изследваните 13 търговски марки зехтин се установяват несъответствия в компонентния състав на маслата. Две от тези ментета, могат да бъдат опасни за здравето на потребителите, защото в тях са останали химикалите хлороформ и тетрахлорметан в количество около 11 пъти над разрешения лимит.
В 2 (от трите) установени от лабораторните анализи несъответствия причината е умишлено фалшифициране на марките от страна на производителите.
Проучването на „Активни потребители“ е доказателство за присъствието на Българския пазар на зехтини менте. Потребителите трябва да знаят, че маслиновото масло, независимо къде е произведено, може да не бъде полезно за тяхното здраве и да подхождат информирано при избора в търговската мрежа.
Контролните органи трябва да са наясно с рисковете за качеството и безопасността на зехтина. Необходимо е да се разработи и изпълнява реалистична програма за мониторинг на търговските марки зехтин и да не се забравя, че този хранителен продукт е на едно от първите места по умишлено фалшифициране в Европа.
Пълното проучване ще намерите на Сайта на Активни потребители.
Манифест за бъдещето на Европа
Изборите за нов Европейски парламент през май ще бъдат решаващи – за бъдещето на Европа и на съюза, за живота на 500 милиона европейци, за правата и тяхната защита на европейските потребители. С наближаването на изборите Европейската организация на потребителите разпространи манифест с поръчения към кандидатите и бъдещите депутати, наречен „Европа, продължавай да работиш за потребителите“. В него се казва: „ЕС е все по-ориентиран към живота на потребителите. Той определи високи стандарти за храни и стоки, опазване на личния живот, закони, които подобряват нашия всекидневния живот“.
Отговор на предизвикателствата
Тъй като животът на европейските потребители става все по-сложен, политиките се ориентират към справяне с предизвикателствата за ефективна и интегрирана работа за защита на потребителите. Дигитализацията, климатичната криза, глобализацията и изкуственият интелект ще изискват отговори на европейско равнище. Гласоподавателите очакват от ЕС да изготви политики, които да преодолеят тези предизвикателства. Днес ЕС се намира на кръстопът и преценява възможностите си за бъдещето. „Ние считаме, че ако членовете на ЕП поддържат ЕС като защитник на правата на потребителите, те ще създават уникална възможност за изграждане на по-добри отношения с хората в Европа“.
Приоритетите на новата кампания
Европейската организация на потребителите, чрез своите членове – над 40 национални организации, определя пет основни въпроса, които трябва да бъдат разгледани от ЕС:
- Изкуственият интелект трябва да служи, а не да вреди на потребителите.
- Потребителските стоки да имат по-дълъг живот на използване.
- Етикетите на храните трябва да направят здравословния избор лесен вариант.
- Лекарствата да бъдат достъпни и ефикасни.
- Потребителите да не се излагат на действието на вредни химикали.
Тези приоритети и по-общите очаквания са свързани с въпроси, които имат голямо влияние върху живота на хората - сега и в бъдеще. Те заслужават вниманието на европейските законодатели. Европейската организация на потребителите се ангажира да работи с членовете на ЕП и да прави препоръки за посрещане на предстоящите предизвикателства.
В следващия брой очаквайте: Приоритетите и препоръките на ЕОП.
Пазар без граници
Продължаваме темата за трансграничната онлайн търговия с най-важния въпрос – как ЕС защитава правата ви при пазаруване през границата.
През април 2018 г.
ЕК предложи нов механизъм, който ще укрепи правата на потребителите в онлайн средата:
- Онлайн местата за търговия трябва да ви информират дали купувате от търговец или от частно лице, за да знаете какви са правата ви, ако възникне проблем.
- Когато търсите онлайн, ще бъдете ясно осведомени дали даден резултат от търсенето е платен от търговец.
- Когато плащате за цифрова услуга, вие имате право на информация и разполагате с 14 дни, за да анулирате договора. Сега това правило се разширява към „безплатните“ цифрови услуги и ще определя за какъв срок доставчикът може да използва данните ви (напр. услуги за съхранение в облак, социални медии или профили).
От януари 2020 г.
ще влязат в сила нови правила, които ще улеснят националните органи при защитата на потребителите в онлайн средата:
- Сайтовете или профилите, за които се установи, че са свързани с измами, ще бъдат премахвани.
- Органите ще изискват информация от доставчиците на интернет услуги или банките с цел установяване самоличността на недобросъвестните онлайн търговци.
- Европейските потребителски центрове и организациите на потребителите ще могат да публикуват предупреждения за лошите практики.
Научете повече за защитата на личните си данни в Интернет от играта “Съгласи ли се”: https://www.tvoitedanni.eu/
Новина! Таксите падат!
По данни на ЕК от 2017 г. българските граждани плащат най-високите такси при трансгранични преводи – от 15 до 24 евро при превод от 10 до 1000 евро. За сравнение, шведите не плащат въобще такси, а поляците – само евро и малко. Затова за нас новината, че в целия ЕС ще се гарантират вече еднакви и то ниски такси, е повече от добра. Промените в законодателството ще изравнят таксите, начислявани за изпращане или получаване на евро от банки и други доставчици на платежни услуги в страните извън еврозоната, с таксите за плащания в местната валута. Това ще направи плащанията в евро по-достъпни, ще стимулира потребителите да пазаруват от чужбина и ще намали разходите за бизнеса.
Право на информиран избор
Едновременно с това таксите при преминаване от една валута в друга при платежни операции стават по-прозрачни. Измененията в законодателството налагат изискване за предоставяне на потребителя на избор между всички възможни алтернативи за превалутиране. Потребителят трябва да разполага с данни за общите разноски при всяка една опция и те да бъдат представени по ясен и неутрален начин преди извършването на самата транзакция. Очакванията са увеличената прозрачност в тази област постепенно да доведе до засилване на конкуренцията между доставчиците на подобни услуги и до намаляване на таксите, които плащат потребителите.
Пазарът в цифри
- През януари потребителските цени в България нарастват за пръв път от четири месеца насам, сочат данни на НСИ.
- Индексът на потребителските цени през януари се повишава с 0,5% спрямо декември - първо увеличаване на инфлацията от октомври 2018 г.
- На годишна база инфлацията през януари се ускорява до 3% от 2,7% през декември.
- Средногодишната инфлация за периода февруари 2018 - януари 2019 нараства с 2,9% спрямо периода февруари 2017 - януари 2018 г.
Календар на потребителя
До 25 февруари продължава изложението за сувенири, подаръци, мода и аксесоари в Солун със специална програма за насърчаване на чуждестранните купувачи.
На 27 февруари от 11 ч. в зала „Проф. Марин Дринов“ на БАН д-р Хироши Ямакава ще изнесе публична лекция, посветена на изкуствения интелект.
До 5 март на
legalno.bg текат записванията за специализирано обучение по въпросите на защитата на личните данни.