Добри новини за потребителите на административни услуги
Общо шест от най-масово издаваните хартиени удостоверения вече не се изискват от гражданите и бизнеса, а данните за тях се проверяват служебно. Справките се извършват само по електронен път чрез достъп на служителите до основните регистри, сред които Търговския, Имотния, БУЛСТАТ и др.
Преустановява се изискването на хартиен носител на следните удостоверения:
- за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, издавано от Агенция „Митници“;
- за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо/юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
- за семейно положение, издавано от общинска администрация;
- за семейно положение съпруг/съпруга и деца, издавано от общинска администрация;
- за сключен граждански брак, издавано от общинска администрация – за лица, родени след 1 януари 1984 г.;
- образец УП-8 за доход от пенсия/пенсии и добавка/добавки, издавано от Националния осигурителен институт.
В отговор на постъпили оплаквания, че административни структури в страната продължават да изискват отпаднали като необходимост удостоверения и свидетелства, е създаден нарочен електронен адрес [email protected], където граждани да сигнализират за неправомерно изисквани от тях документи. Сигналите се проверяват от Главния инспекторат на Министерския съвет.
Европейски правила за Airbnb
Европейската комисия и органите за защита на потребителите от ЕС призовават популярната платформа за настаняване Airbnb да приведе общите си условия в съответствие с правилата на ЕС за защита на потребителите и да осигури прозрачност при представянето на цените.
Настоящото представяне на цените на Airbnb, както и редица клаузи от общите условия не са в съответствие с Директивата за нелоялните търговски практики, Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори и Регламента относно компетентността по граждански и търговски дела. Ето защо европейските органи за защита на потребителите и Комисията поискаха от Airbnb да направи редица промени.
Дружеството разполага със срок до края на август, за да представи предложенията си. След като Airbnb предложи решения за осигуряване на съответствието с правилата, Комисията и органите за защита на потребителите от ЕС ще анализират предложените промени. Ако те не бъдат счетени за задоволителни, спрямо Airbnb може да бъдат предприети действия за налагане на спазването на законодателството.
В сезона на отпуските – с повишено внимание
След летните отпуски потребителите се оплакват най-често от много изгодните оферти, получени преди почивката, и реалните условия и цени на място. По този повод Комисията за защита на потребителите съветва:
Когато видим нереално ниски цени и обещание за много включени услуги в пакети като All Inclusive или Ultra All Inclusive, да не се предоверяваме, а да потърсим контакт с този, който е отсреща. Да зададем някои контролни въпроси, чрез които да се уверим, че офертата е сериозна. Например, има ли паркинг, има ли СПА-център, СПА-центърът в хотела ли е, басейнът къде се намира? Ако има мълчание или уклончиви отговори, тогава разбираме, че има нещо несериозно.
Понякога потребителите остават разочаровани, тъй като са си запазили туристически пакет с набор от услуги, сред които чадър и шезлонг, а впоследствие се налага да заплащат за тях допълнително. Затова е важно при резервацията да се информираме дали те са включени в цената, защото в повечето случаи това не е така.
На плажа трябва да има информация за цените на предлаганите услуги. Има случаи, в които се обявява, че чадър и шезлонг струва еди колко си, пък после се оказва, че трябва задължително да наемете два шезлонга, чадър и т.н. Това са нелоялни търговски практики, които КЗП е санкционирала и ще продължи да го прави.
При посещенията в ресторантите и баровете е нужно да се следи за резервациите, категорията на заведението, менюто. Има случаи, в които се среща меню с цени в евро. Това заблуждава потребителите, че е два пъти по-евтино.
- Най-важното е, когато има някакъв проблем, да се реагира.
- Първо се обърнете към този, който предлага услугата.
- Ако той не реши проблема - към КЗП.
Жалби и сигнали потребителите могат да подават на телефон 0700 111 22, както и електронно чрез официалния сайт на КЗП.
Към КЗП функционира Европейският потребителски център, който през лятото ще бъде на т.нар. турнета на морето – информационни кампании, които целят всеки, който иска, да получи информация за това какви са потребителските му права. Ще се раздават и брошури, за да научат хората какво да направят, когато имат потребителски проблем.
Пазарът в цифри
- В Европа около 20% от домакинствата се отопляват с твърди горива – основно дърва и пелети, но и въглища.
- В България 53% от домакинствата се отопляват на твърди горива.
- Около 35% от домакинствата у нас използват за отопление електроенергията.
- Използването на газ не е масово, а топлофикационните дружества редовно затъват финансово.